Guppyfråga - yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SofieP
    • April 2012
    • 3

    Guppyfråga - yngel

    Någon som vet eller har erfarenhet av att "vanlig guppy" och "svensk guppy" kan få yngel med varandra?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    finns liksom inget som heter svensk guppy. men det finns två olika arter av guppy i handeln. "vanliga" guppy.


    o sen finns det Endlers guppy som är lite mindre


    men ja. alla guppy kan para sig med varann.korsar sig till höger o vänster. förökar sig som ogräs :P

    Kommentar

    • SofieP
      • April 2012
      • 3

      #3
      Svenskodlad var åtminstone vad dom sa i affären... Dom går i en rödare ton, även honorna, och hanarna har inga mönster utan röda stjärtfenor. Väldigt lik traditionella guppy men ska vara tåligare eftersom den traditionella guppyn blivit något sönderavlad och känslig mot när jag hade dom sist för 10-15 år sen...

      Får hålla tummarna för att det blir yngel då, så gulliga när dom simmar omkring. Dessutom så brukar man snabbt bli självförsörjande på fiskar. Billigt och bra.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        som hannesc sa, alla guppys pökar med alla guppys.

        svenskodlad eller från singapore skiter dom i.....de snackar inte så mycket....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Svenskodlad betyder just att de är odlade i Sverige, men inte att det behöver vara nå´t annorlunda med dem, än med andra stammar. Det är helt enkelt samma sorts guppy, bara odlade i olika länder. Affärer brukar väl ofta säga att de är tåligare om de är svenskodlade (även rätt vanligt på andra småkänsliga fiskar, som fjärilsciklid t.ex), och det kan de kanske ofta vara, kanske på grund av att de är mer vana vid vårt vatten, och har sluppit långa transporter från andra länder. Och kanske kan de även komma från mindre sönderodlade stammar om de är odlade här, än om de är odlade hos stora odlare i andra länder, men det är väl ingen garanti.

          Men hur som helst, "svensk" guppy är helt vanliga guppy, som odlats i Sverige. Även de som bara säljs som guppy är nog ofta odlade i Sverige.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • SofieP
            • April 2012
            • 3

            #6
            Frågar man inget får man inget veta...

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              det är helt rätt.

              fråga på.

              finns inga dumma frågor.

              bara ett och annat mer eller mindre intelligent svar.....(ofta från mig då....)




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              Arbetssätt...