Ärvt akvarium, behöver tips om fiskarna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ärvt akvarium, behöver tips om fiskarna!

    Hejsan!

    Jag har ärvt ett 100liters akvarium med invånare. Akvariet har ungefär måtten 78x30x40.
    Jag har gjort om inredningen så nu finns det många växter, rötter, fria ytor och gömställen. (Det var väldigt glest innan.)
    Det känns som att jag har koll på en hel del (läser i böcker, googlar, har haft akvarium förr, även gått djurvårdarutbildning så är inte helt lost) men är fundersam över antalet på mina nya kompisar. Så hoppas på att bollplanka med er

    Invånare som jag fick med akvariet:
    5 koppartetror
    3 Sebrafiskar
    2 Neontetror
    2 Kuhliålar
    1 Fläckig pansarmal
    1 Praktbotia

    Jag vet att alla är galet få så jag behöver komplettera lite. Dock vill jag inte övermaxa akvariet så jag har fastnat med mina funderingar. Hjälp!

    Jag tänkte 3-4 Sebrafiskar till och kanske 6 Neontetror till. 1-2 pansarmalar till.

    Det kommer inte bli någon mer Praktbotia, trots att jag vet att de inte vill vara själva. Jag känner att jag har ett för litet kar för att husa med flera sådana, denna är redan säkert 7 cm. (Vad jag har läst så ska man inte ens ha dem i 100l kar.) Olika akvarister gav mig olika svar på botian och risken verkar vara väldigt stor att det bara kommer bli trakasserier åt ena eller andra hållet om jag skaffar fler. Han/hon är en fredlig boss just nu och är iaf kompis med pansarmalen.

    Någon algätare vore inte fel så jag har funderat på Siamesisk algätare och/eller någon Ancistrus. Funkar någon av dem att vara själv av sin art eller ska det helst vara flera stycken?

    Som ni märker har jag kört fast.... har ni några idéer/förslag? Tas tacksamt emot!
    (Jag tänker inte göra mig av med någon av dem jag har nu.)
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit!
    Om dina funderingar, visst skulle det funka att utöka stimmen med både neoner, sebror och pansarmalar men siamesen hade jag personligen hoppat över. De bör vara några stycken för att trivas som bäst, och ett 100 liters kar blir då snabbt för litet.
    Som du skriver är karet även för litet för botian, men det vet du ju redan.
    En Ancistrus skulle även funka, men att utöka med dessa fiskar kräver lite mer av filtreringen av karet. Ökad belastning kräver ofta mer syresättning samt renhållning, så se till att du har bra filtervolym och kapacitet som klarar detta.

    Personligen hade jag först försökt minska ner antalet stim med minst en sort samt omplacerat botian, och sedan ev. utöka fiskbeståndet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Tack!

      Egentligen är jag rätt nöjd med antalet i karet, tycker det ser lagom ut, men med infon jag skaffat mig så går ju tankarna runt
      Koppartetrorna styr och ställer, är på Sebrorna rätt mycket. Därför kände jag att de kanske behöver bli fler, så kanske Koppartetrorna blir "snällare" mot dem? Alt att de kan ge igen
      Den mindre av Neontetrorna ligger halva tiden under ett blad och känslan jag får av den är att den gömmer sig. Jag har inte sett att någon är på den eller andra Neonen men den ser ensam ut. Övrig tid simmar den kanske 5 cm bakom den andra

      Eller är det kanske bra/"bra" som det är nu? För det är väldigt balanserat, arterna verkar fungera bra ihop (nja förutom Koppar/Sebran) och de mår bra
      Tack för att du påminde om ökad belastning! Det glömde jag bort att ha i åtanke

      Jag har dock så svårt att lämna ifrån mig djur, då måste jag ha garantier på att de får ett bra hem och det vet man ju aldrig. :/
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Man vill tänka på fiskarnas väl i första hand, och visst skulle de troligen trivas bättre ifall de var fler i sina stim. Men ställer man det i proportion till utökad belastning och intrycket man lätt kan få med tre sorters stimfiskar i ett såpass litet kar, kan det kanske vara bättre att vänta lite.
        Kanske du hittar någon trygg person som vill adoptera några av dina fiskar, och då hade jag personligen i första hand försökt "bli av med" Sebrafiskarna som lätt kan vara lite stressiga, och sedan utöka de arterna du har kvar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          Bara hoppar in med snabb fråga dina neoner går alla deras "röda streck" likadant?


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Den ena större Neonen har rött streck längs hela kroppen. Den mindre har röda strecket halvvägs till buk/analfenan och har silvrig buk/mage/undersida. Jag har inte satt mig in i hane/hona än, det står på "att göra listan". Kan det vara en hona och hane?
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Tack Ansjo för dina svar!
              Nu fick jag lite mer att fundera på Vilket är jättebra! Fiskarnas väl går absolut i första hand.
              (Därav att jag inte lyssnade på första "bästa" djuraffär som jag var inne i.)
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                Ursprungligen postat av Likan
                Den ena större Neonen har rött streck längs hela kroppen. Den mindre har röda strecket halvvägs till buk/analfenan och har silvrig buk/mage/undersida. Jag har inte satt mig in i hane/hona än, det står på "att göra listan". Kan det vara en hona och hane?
                Från fenan och en bit in = neontetra
                Hela vägen = kardinal Tetra,
                Oftast kan dom synas i grupp i akvarie,
                Men kan hända att dom inte gör det ibland också.


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Har jag 2 olika tetror? Men vad är detta... Haha... Jag trodde Kardinalen var någon size större typ, vilket den iofs är. Har inte läst på om dem än.

                  Så hur ska jag lösa detta då?
                  Om jag skaffar fler, ska jag skaffa fler Kardinal eller Neon då? Ju mer jag intresserar mig desto knepigare blir det, kanske är det det som är tjusningen?
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    Nu har jag lite nya frågor som jag hoppas få svar på!

                    Introducerade lite nya fiskar igår (satsade på Neontetrorna, de simmar alla i ett stim nu, nya som gamla vilket är kul!) och därefter har det varit lite nervigt. Nya fiskarna mår toppen men de tidigare andas mer häftigt än normalt. Förra veckan blev det syrebrist i akvariet och fiskarna chippade luft som attans och var uppe vid ytan och letade luft. Det löste sig med att rengöra pumpen och vinkla strålen bra, så den krisen gick över

                    Efter dess har jag dock haft stenkoll på andningen och nu är jag lite nojjig igen då de ser ut att andas lite mer än normalt. Dock är de inte uppe vid ytan och jagar luft utan de håller sig längst ner/mitten. (De brukar annars vara runt i hela akvariet, gäller nu tetrorna och Sebrafiskarna. De andra beter sig normalt.) Främst Koppartetrorna som "flämtar på". För det ser ut som vattnet cirkuleras bra med bra stråle så vattenytan bryts så det blir bra med luft. Kanske strålen är för stark, att det är därför de håller sig vid bottnen? Det är ovanligt att se dem så långt ner allesammans.

                    Kan det kanske vara stress över senaste tidens händelser? Stackarna har ju på 2,5 vecka varit med om en lång flytt (där vi tog med iaf hälften av gamla vattnet + all inredning), 1,5 vecka efter det blev det ett helombyte i akvariet med grus, växter och allt (sparade mer än hälften av gamla vattnet liksom filter etc så bakterierna fanns kvar) och nu igår lite nya firrar. Märkte även igår, liksom idag att 2 av Koppartetrorna helt plötsligt bråkar som fan (jag trodde de skulle ha ihjäl varandra men lever fortfarande och små gnabbas) och Sebrafiskarna är helt crazy, jagar runt varandra som tokar emellanåt. De övriga gamla invånarna beter sig som de brukar.
                    Koppartetrorna låg igår kväll på sniskan och simmade runt, lutade alltså, vilket de inte brukar. Varför gör de så? Så imorse hällde jag i lite Happylife och nu simmar de mer rakt igen men är fortfarande något snea och beter sig lite onormalt.
                    Jag har även kollat alla värden och allt såg helt ok utom nitrAt-halten som var snäppet över helt ok. Inget Nitrit alltså, som jag var rädd för.

                    Så är det någon som kanske känner igen situationen eller så? Borde jag göra ett vattenbyte eller avvakta och se? Undvika matning? Tänkte göra vattenbyte i helgen, känns dumt att stressa fiskarna ännu mer just nu + att jag bytte det i onsdags.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13127

                      #11
                      Likan, du behöver raskt suga åt dig av kunskap kring skötseln av akvariet, du kan börja att läsa allt som finns i zoopet bas. På förstasidan går du in under "artiklar" och där finns undermenyn "akvariet" där finns grundläggande info om akvarievatten och skötsel!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag tror du bör skaffa ett bra nitrittest, köp då ett dropptest som är betydligt bättre att lita på än de mätstickor som affären gärna säljer. Dessa kan visa noll, men ändå ha nivåer som kan vara skadliga för fiskarna.
                        Skulle du ha nitrit i karet får man ev. göra åtgärder då, men så länge kan du tillsätta ett par msk vanligt bordssalt/100 liter akvarium för att ev.underlätta för fiskarna...
                        Bra fart på pumpen behöver du inte oroa dig över, och att de lutar kan bero på hur strömmen går i karet.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #13
                          Okej, får köpa ett annat test imorgon och se om det är nitrit som spökar. Tack Ansjo! Jag läser ju allt jag kommer över just nu och har gjort det senaste veckorna och har inte läst något som liknar mina fiskars beteende just nu, därav att jag frågar
                          Jag återkommer imorgon efter det testet!
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            #14
                            Ursprungligen postat av Likan
                            Jag läser ju allt jag kommer över just nu och har gjort det senaste veckorna
                            ...och ändå byter du sand efter att karet bara gått i 1,5 vecka och som toppen på tårtan ytterligare mer fisk...? Sorry för sarkasmen men jag kan inte hålla truten
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Likan
                              Okej, får köpa ett annat test imorgon och se om det är nitrit som spökar. Tack Ansjo! Jag läser ju allt jag kommer över just nu och har gjort det senaste veckorna och har inte läst något som liknar mina fiskars beteende just nu, därav att jag frågar
                              Jag återkommer imorgon efter det testet!
                              Gör det.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...