Fungerar det här? (Nytt 60-liters kar)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janx Spirit
    • June 2003
    • 4

    Fungerar det här? (Nytt 60-liters kar)

    Jag är ny på det här med akvarier, men sucka inte tungt ännu. Jag har plöjt igenom mer eller mindre all information jag fått syn på det senaste, så det enda som saknas är att i praktiken få använt min kunskap.

    Jag skall frakta hit ett akvarie på drygt 60 liter (63 egentligen, men men), och har pratat lite med en av mina lokala handlare om vad jag kan ha i.

    Jag hade tänkt mig följande:
    * 2-3 kampfiskar
    * 2-3 kuhlii
    * några algätande fina passande fiskar antar jag
    * x antal kardinaltetror

    Det jag klurar på nu är, blir det för mycket? Jag är fullt medveten om att 60 liter är litet, men det dröjer lite tills jag får råd att köpa större (mina pengar hamnar just nu på en långresa så jag åter får plaska runt fritt med fina firrar i havet) så jag får juh nöja mig med det kan kan ha utan problem. Bör jag inte skaffa mer än två av varje sort förutom tetrorna? Och ungefär hur många tetror bör jag skaffa? Runt tio ungefär?

    Och är det något annat i mitt nuvarande val som jag kanske skall tänka över? Kanske skall byta någon art mot något annat eller så?

    Och som extra fråga, någon som känner till en återförsäljare av svart sand i Halmstad? Min vision av mitt akvarie inkluderar svart sand, men jag klarar mig utan också.. Men när man har en dröm så..
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Jag hade hoppat över kampfiskarna då dessa är ganska aggresiva mot varandra, mer än en hane är i stort omöjligt.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      1 kampfiskhane, 4 khuli & kanske 15 kardinaler kanske blir bättre =)
      mindre kardinaler än så blir inte så fint.. sen en ancistrusmal kanske..de blir ju inte så stora... khuli hjälper ju till att rensa bottnen med.
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Janx Spirit
        • June 2003
        • 4

        #4
        Uj, här gick det snabbt att få svar.. Inte illa alls

        Jag var också inne på att inte ha mer än en kamphanne från början, och de är den arten som är själva "höjdpunkten" med mitt blivande akvarie. Att ha flera var den akvarienissen jag pratade med som tyckte, men en går alldeles utmärkt oxå, men inte färre än så gärna..

        Sedan hade jag egentligen helst velat plocka i fiskarna efter hand, så jag kan ha bra koll på att akvariet sköter sig bra. Bör jag tänka på något speciellt isf? Typ att jag ska ta mal+kuhlii först för att ha den biten igång, sedan lägga i tetrorna och sist kampfisken, eller spelar det inte någon roll?

        Kommentar

        • Helena S.
          • March 2003
          • 280

          #5
          Svart sand kan du få tag på, om du bara vill. Min lokala akvarieaffär hade ingen, men med lite gnällande från min sida så letade han rätt på svart sand. Otroligt vacker, finkornig gnistrande svart sand. *suckar drömmande* Sluta inte förrän du hittar, vill man ha svart sand så ska man ha svart sand!
          -Helena S.

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            • March 2003
            • 826

            #6
            Vilken handlare i stan va du hos????
            Kolla med Kjelle på Halmstads zollogiska om sanden......
            Han brukar kunna hitta de mesta......

            Kommentar

            • Mona
              • October 2002
              • 840

              #7
              Simontorp har svart Rådasand(25109, 0.2-1.5 mm 25 kg), de har följande återförsäljare i Halmstad som alla borde kunna ta hem den:
              HALMSTADS ZOOLOGISKA HB
              SÖNDRUMS AKVARIEAFFÄR
              AKVARIESHOPEN
              PARADISFISKEN
              LT-AKVARIELEASING
              ARKEN HALMSTAD ZOOBIZ KB

              Jag hittade min svarta sand (efter tre månaders letande...) på Djurriket i Helsingborg (http://www.djurriket.com/). De har den svarta sanden Haley hemma (http://www.janitasdesign.com/softspo...iet/Hayley.JPG), grovlek 1-2 mm och mycket blank i svart/mörkbrunt/bärnsten. 15 kr kilot tror jag att den kostade, den finns i lösvikt och 9 kg förpackning. Jag tyckte det blev jättebra och mina fiskar är betydligt mindre skygga med denna mörka botten. Jag ville ha mjuk sand till mina pansarmalar. Denna är inte så fin som havssand, men den är rundad och jag tycker att den är oerhört vacker. Om du vill ha riktigt fin sand så är kanske rådasanden bättre. Lycka till!

              Min 10 cm Ancistrus på sanden: http://www.janitasdesign.com/softspo...ry20030626.JPG
              Mitt 180 liters akvarie: http://www.janitasdesign.com/softspo...0_20030624.JPG

              /Mona
              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

              Kommentar

              • Janx Spirit
                • June 2003
                • 4

                #8
                Man tackar!
                Får ta mig en cykeltur till antingen zoologiska eller akvarieshopen nån dag då och titta efter.

                Kommentar

                Arbetssätt...