Kan jag ha fler fiskar eller är det lagom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Kan jag ha fler fiskar eller är det lagom?

    Jag har ett Juwel Lid 120 L med tillhörande filter och pump. Nu har akvariet varit igång ett tag och allt funkar bra tycker jag. Växterna växer och mina fiskar verkar må bra. Idag har jag följande i karet:

    2 fjärilciklider
    10 st kardinaltetror
    6 rosentetror
    2 leopardpansarmal
    1 liten ancistrus
    4 amanoräkor
    1 marmorerad bilbuk

    Nu till min fråga. Vet att denna fråga ställts många gånger på forumet men det känns lite som fall till fall när någons ka ge svar på frågan så jag ställer den igen. Jag har som sagt en bilbuk. Jag hade 4 från börjar men 3 har strukit med förmodligen för att jag satte in dem för tidigt och jag grejade för mycket med akvariet i början. Jag tycker lite synd om den som är kvar och funderar på om jag ska köpa några nya som kompisar till honom. Det är ju trots allt en stimfisk.

    Har jag kanske redan för mycket fisk eller vågar jag sätta till några bilbukar? De befolkar ju främst vattenytan och där går inte så mycket annan fisk om det inte är matning. Ingen nitrit än så länge kan jag tillägga. Alt vill jag tillsätta 4 st rosentetror till. De är lite aggresiva nu och läste någonstans att de kan lugna ner sig om de är fler. Tänker att 10 st då är bättre än 6 st.

    Vågar jag eller bör jag låta bli?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Less is more heter det ju.

    Dvs ju färre arter man har i ett kar desto bättre / lättare / snyggare blir det.

    Det skulle bli bättre ur alla avseenden om du reducerade antalet arter.

    ex ut med rosentetrorna och ner med 4-6 extra kardinaler.

    ta väck bilbuken och räkorna, och utöka med 4-5 leoparder.

    ta väck fjärilarna och ner med 1-2 extra ancistrus.


    sedan har du ett kar som är skiiiiitsnyggt. Enkelt att hålle reda på, etc etc.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      Less is more heter det ju.

      Dvs ju färre arter man har i ett kar desto bättre / lättare / snyggare blir det.

      Det skulle bli bättre ur alla avseenden om du reducerade antalet arter.

      ex ut med rosentetrorna och ner med 4-6 extra kardinaler.

      ta väck bilbuken och räkorna, och utöka med 4-5 leoparder.

      ta väck fjärilarna och ner med 1-2 extra ancistrus.

      sedan har du ett kar som är skiiiiitsnyggt. Enkelt att hålle reda på, etc etc.
      Jag förstår din tanke men det är ju lite svårt att bara göra sig av med fiskarna som du säger om det inte rör sig om avlivning och det vill jag helst inte. Så här i efterhand hade det kanske varit snyggare med bara några få arter och fler av dem men nu är det ju som det är och då vill jag skapa så bra förutsättningar för dem som möjligt. Sedan tycker jag det är lite spännande att följa de olika arterna jag har. Alla har ju hittat sin egen nisch och jag gillar allihop, särskilt mina fjärilar.

      Jag har nog varit lite dumdristig. Som ny akvarist var det svårt att bestämma sig för vad jag ville ha i. Det fanns så mycket att välja på och många olika arter jag ville ha. Men om jag tolkar dig rätt så bör jag INTE sätta in någon mer fisk så som jag har det nu.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        problemet som jag ser det är väl mer att vissa av arterna inte kommer
        att uppföra sig som dom egentligen borde eftersom de är för få.

        ex bilbuken...stimmfisk...ensam....hur kul har h*n det....

        samma sak med leoparderna....vill vara minst 6 för att trivas fullt ut.

        rosentetrorna vill oxå vara fler.....

        hur kul för ancistrusmalen är det utan att få utlopp för parningsinstkterna.....




        men men....ditt kar...du bestämmer....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          problemet som jag ser det är väl mer att vissa av arterna inte kommer
          att uppföra sig som dom egentligen borde eftersom de är för få.

          ex bilbuken...stimmfisk...ensam....hur kul har h*n det....

          samma sak med leoparderna....vill vara minst 6 för att trivas fullt ut.

          rosentetrorna vill oxå vara fler.....

          hur kul för ancistrusmalen är det utan att få utlopp för parningsinstkterna.....




          men men....ditt kar...du bestämmer....



          .
          Jag tar till mig dina tankar och ska ta mig en funderare på på hur jag vill ha det. Tack för tipsen!

          Kommentar

          Arbetssätt...