okej...detta krävs mod.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blåsippa
    • April 2012
    • 44

    #46
    nästan alla mina firrar är ifrån sydamerika, bara glasmalarna som inte är det. gör det någon skillnad? för-nackdel?

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #47
      Investera i mycket mer växter. Då slipper du problem med vatten och filter. Sedan kunde det kanske bli snyggare med lite rötter och stenar i stället för borgar och dödskallar men det är min högst personliga uppfattning. Men växter gör nytta så de är bra. Köp stora och billiga växter och plantera dem i lite grupper men inte slaviskt. Det kan vara snyggt med exempelvis en stor svärdsplanta vid var sida. Tänk på att växterna växer så plantera de mer lågväxande i framkant och lite högre längre bak.
      Ett bra mått är att du inte skall se alla fiskar samtidigt. Räkna då inte malar och diverse natt djur.
      Lugna dig lite med räkor. Det är bra fiskmat men i princip ren protein och det blir ammonium/nitrit. Du kan mata med det senare men inte just nu.
      Chokladmalar är i och för sig ganska fina och ofta lite personliga och jag gillar dem. De är nog också den mest tillbakalämnade fisken i de djuraffärer som tar emot fisk. Min svenske handlare har ett akvarium fullt av sådana. De är nämligen riktiga matmonster och trycker i sig allt som får plats i munnen, inklusive sovande småfisk. Jag vet inte varför jag associerar Chokladmalar med följande:

      Tjuvens gravsten

      Här vilar en idog man
      När andra sov då vakade han
      När de andra vaknade
      Så ägde han vad de andra saknade

      Småräkor är smaskens för dessa nattens riddare
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • blåsippa
        • April 2012
        • 44

        #48
        tro mig, jag ska köpa växter, håller på med växtinredning på jobbet så det vore underligt att inte ha det i mitt akvarium också dock ska jag nästa vecka hämta en jätterot på 80cm som ska ned, vill ha den i mitten, va väldigt sugen på slimline somsagt, men måste nog prioritera mina besparingar sen står jag i valet och kvalet om jag ska byta till sand, både chokladmalen och pansarmalarna vill ju ha det, stenen som är i nu är förvisso dekorativ men jag vill ju att dom ska må bra

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #49
          Jag har haft mycket olika sand och grus i mina akvarier och nästan alltid en massa malar. Vad du skall undvika är skarpa sandkorn sedan kan det nog vara ganska grovt. Många kör med blästersand vilket är till för att slipa bort rost och färg på metall. Du får bilda dig din egen uppfattning. Jag gillar typiskt engelsk flodsand 2-4 mm. Bra för växter och fisk. En bakgrund skall du ha då fiskarna blir lugnare av det. Men om du skall prioritera så lägg pengarna på växter. Testa med en lite hopknycklad svart sopsäck bakom akvariet som du fäster lite diskret med tjp.
          Maffig rot låter klockrent! Tänk bara på att de ofta har rejäl flytkraft.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • blåsippa
            • April 2012
            • 44

            #50
            oj, nu har det hänt saker
            har inrett karet, en resa jag inte gör om igen. körde hoj 5 mil med en stor rot i en ikeakasse på ryggen. Kan inte vara mycket lagligt..

            har fått någon slags passion för guppy. vill ha alla

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #51
              Ursprungligen postat av blåsippa
              oj, nu har det hänt saker
              har inrett karet, en resa jag inte gör om igen. körde hoj 5 mil med en stor rot i en ikeakasse på ryggen. Kan inte vara mycket lagligt..

              har fått någon slags passion för guppy. vill ha alla

              sikta då in dig på naturformen
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • blåsippa
                • April 2012
                • 44

                #52


                såhär ser det ut just nu, tycker det är fint


                kensa: ja, naturformen är dem jag har nu, fast en är väldigt lysande orange för att vara hona.


                Dock är jag sur, jag vet inte vem jag ska var sur på men alla mina sex platy-yngel jag fick av en vän är borta, plus den oranga guppyhannen. Någon i burken gillar inte orange.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13129

                  #53
                  Ursprungligen postat av blåsippa


                  såhär ser det ut just nu, tycker det är fint


                  kensa: ja, naturformen är dem jag har nu, fast en är väldigt lysande orange för att vara hona.


                  Dock är jag sur, jag vet inte vem jag ska var sur på men alla mina sex platy-yngel jag fick av en vän är borta, plus den oranga guppyhannen. Någon i burken gillar inte orange.
                  Nog så att dina skalare gillar just orange
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • blåsippa
                    • April 2012
                    • 44

                    #54
                    men hur mycket kan dom rackarna få i sig egentligen? dom äter ju som hästar när dom väl får mat, tuggar växter och nu yngel? Tur att jag älskar dom.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...