okej...detta krävs mod.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blåsippa
    • April 2012
    • 44

    okej...detta krävs mod.

    *andas in*


    Detta blir mitt första inlägg på detta forum, jag har hängt lite och läst så mycket jag kan ta in åt gången och försöker förstå, jag är iallafall med på att mycket är "learn by doing" med akvarium, men såklart kan man läsa sig till det mesta.

    Iallfall.
    Jag har gjort bort mig, och inte så lite heller. Och nu vänder jag mig till Er och ber Er att inte skälla på mig allt för mycket. Jag vill verkligen ha ett akvarium, och jag vill få det bra.

    Nåväl, jag har de senaste månaderna (2,5 för att vara exakt) haft ett litet 19 liters akvarium hemma. Detta fick jag i ett byte på en bytessida på facebook mot en lampa. Frid och fröjd tyckte (okunniga) jag. De första 1,5 månaderna tänkte jag inte så mycket på något annat än att jag älskar det, mata, se på innan man sover osv. Men allt eftersom jag började läsa här så inser jag att jag är ute på djupt vatten och nu vågar jag äntligen fråga om hjälp.

    fiskarna som finns är för många. och för stora. och för olyckliga. osv. jag luskade snabbt ut vilka fiskarna va.

    1 Kampfiskhanne
    1 kampfiskhona (dom gillar varandra och är snälla mot alla)
    2 pansarmalar
    2 glasmalar
    1 grenmal (kan hon va 10 cm?..ja typ)
    4-5 räkor (genomskinliga pyttesmå)
    1 zebrasnäcka.


    ni förstår nog mitt problem rätt snabbt och att jag behöver hjälp rätt omgående. alla verkar må bra och simmar runt, käkar bra osv, men som jag förstått gillar grenmalen strömt vatten, pansar och glasmalarna vill vara fler och kampfiskarna vill vara ifred.

    så, vad gör jag? köper större, men hur mycket större, bänken jag har/ska ha akvarium på kommer vara 150 cm, så det får inte vara längre än så, hur många liter är det möjligt att få med det måttet? och kommer det funka med fiskarna? Om det inte funkar, vad faen gör jag med firrarna? knatar med dem till djuraffären?

    åh, va inte arga på mig nu... det är hemskt nog som det är..
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Du ber så ödmjukt om hjälp så det är nog ingen som skäller på dig. Fel kan vi alla göra. Du vill säkert det bästa för dina fiskar. För visst är det en underbar hobby. För min del är det ett nygammalt intresse. Mitt nuvarande på 60 liter startade jag upp i december förra året efter ca 20 års uppehåll.
    Jo.. ett större akvarium ska du absolut ha. Det blir så mycket roligare då. Hur tungt orkar din bänk att bära upp?
    Ska själv uppgradera mig vartefter till ungefär dubbelt så stort.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • alfreds
      • January 2009
      • 293

      #3
      Klart vi inte är arga på dig. Det är bra att du själv har insett att akvariumet är för litet. Det brukar bli bråk när folk INTE inser att akvariumet är för litet...

      Jag tror att standard måtten på 150cm långa kar är 420l, vilket räcker gott och väl. Ett akvarium är bara stort när man köper det, sedan krymper det allt mer för varje år. De råd man ger är väl att inte under 100l åt en nybörjare. När jag köpte mitt första akvarium så fick jag i affären rådet att 200l och över är lagom. Det blev därför ett 240l akvarium. Dit rymms de flesta fiskar och vattenvärderna är lätta att balansera. Vad jag ser så skulle alla fiskar passa i ett 200l kar och du kan göra 19l akvariumet till ett räk akvarium. Följ inte mina råd blint utan hör med andra som är mera expert än mig.
      Med vänlig hälsning
      Alfred
      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Hej Blåsippa och välkommen till Zoopet,
        Det finns många vänliga själar här som gärna hjälper till.
        Jag tycker det är jättebra att du insett att du har ett problem med många fiskar i ett litet akvarium och att du vill göra något åt det. Självinsikt är första steget. För det första tycker jag att du inte ska drabbas av panik och göra förhastade beslut. Som flera brukar säga så är tålamod en dygd i denna hobby. Men som sagt du bör göra något i längden.

        Vad du kan ha på din bänk är helt beroende på dels djupet på bänken och vad den klarar av att hålla uppe - det finns ingen här som kan besvara det utan mer information om dess konstruktion. Ett första test skulle vara att hitta en person som är runt sina 80-90 kilo som ställer sig på bänken och gungar lite. Klarar inte bänken det så är det inte hållbart för mer än 50-80 kilo (japp det är bra med säkerhetsmarginaler). Om det funkar bra och stabilt så skulle inte jag tveka att med ett normalt rektangulärt 100 liters. Men det är ju en gissning. Ett sådant akavrium kan du gissningsvis köpa i vilken affär som helst.

        I ett 100 liters tycker jag att du skulle kunna ha alla de fiskar du har (även om de kanske skulle önska lite olika biotop). Sedan skulle jag då satsa på några fler glasmalar och några extra pansarmalar.

        Ditt 19 liters tycker jag att du ska hålla för räkor. Det är ju oklart vilka räkor du har. Men räkor funkar fint i 19 liter.

        Om du känner dig osäker på ett nytt akvarium så skulle jag tänka att du behåller kampisarna, räkorna och snäckan. Pansarmalarna och glasmalarna finns det säkert någon annan som vill ha (och hellre ge bort dem till någon person än till en affär!).

        Lycka till och återigen så tycker jag det är bra att söker råd. Ingen vettig kan bli arg på det - ingen fara.

        /Fisheye

        Kommentar

        • blåsippa
          • April 2012
          • 44

          #5
          puh, jag blev inte lemlästad

          ok, jag har två bänkar som står brevid varandra som skruvat ihop och lagt en massiv bänkskiva över, jag ska testa att sätta mig på konstruktionen (jag väger 100kg ungefär) och se om det håller. har en skiva neoprene under 19 litaren, är det ett bra underlag för akvarium?

          räkorna föressten, white pearl heter dem tydligen? eller "Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. 'White'
          kan dem inte gå ihop med resten av fiskarna i det stora akvariet? tror den ena har ägg i magen, massa svarta pluppar som rör sig :S

          så allt över 100 l är bra?


          och medans ni är så snälla ska jag ta "hela handen" och passa på och fråga, har en innerpump nu till akvariet som är rätt tyst men den räcker inte till att pumpa runt mer vatten, vad är den tystaste på marknaden just nu? pris spelar ingen roll...sovrummet ni vet, det ska vara tyst

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Heder åt dig som gör helt rätt och frågar

            Vi som hänger ofta här (nope vi har inga riktiga liv) blir mjuka o goa när vi ser inlägg som detta

            Inlägg som är tvärtom gör att vi blir bitska

            100 - 150 liter anses som en nästan magisk gräns för när det blir in i h-e lättare att sköta

            Så gå på vad som helst bara du är över det
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              #7
              Som alla säger så blir man ju glad över folk som i alla fall inser att det inte är rätt och vill göra något åt det.

              Angående pumpen så beror det ganska mycket på om du vill ha inner eller ytter filter, Fördelen med yterfilter är ju den större filtervolym.
              Vad det gäller tysta ytterfilter så ska Aquael Unimax serien vara en av de tystare sorterna och det är heller inga problem med reservdelar till dem i sverige om de skulle gå sönder.
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • blåsippa
                • April 2012
                • 44

                #8
                Kensa: jag har sett många inlägg ifrån dig, du verkar vara en kunnig man, jag hyser djup respekt för dig (och givetvis för dem andra med mycket kunskap). Synd att du inte bor nästgårds, då hade du nog haft någon som hängt hemma hos dig varje dag och frågat om allt!

                stackars små fiskar... älskar varenda en!

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #9
                  Ursprungligen postat av blåsippa
                  räkorna föressten, white pearl heter dem tydligen? eller "Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. 'White'
                  kan dem inte gå ihop med resten av fiskarna i det stora akvariet? tror den ena har ägg i magen, massa svarta pluppar som rör sig :S
                  Jo det kan du! Men du får nog räk-na (obs! kul!) med att räk-ynglena blir mat åt fiskarna. Alla fiskar du har uppskattar mycket levande små räkyngel. Faktum med de flesta som har munnar stora nog att ta räkyngel kommer göra det. Så visst om du bara vill ha ett akvarium så ha dina stora räkor där (och köp ett gäng till!) men om du vill de ska föröka sig så låt de vara i 19 litarn...

                  /fisheye

                  Kommentar

                  • blåsippa
                    • April 2012
                    • 44

                    #10
                    är det förresten någon som vet vart man ska vända sig om man vill veta mer om landscaping? det är ju så sjukt häftigt!

                    Kommentar

                    • blåsippa
                      • April 2012
                      • 44

                      #11
                      Ursprungligen postat av fisheye
                      Jo det kan du! Men du får nog räk-na (obs! kul!) med att räk-ynglena blir mat åt fiskarna. Alla fiskar du har uppskattar mycket levande små räkyngel. Faktum med de flesta som har munnar stora nog att ta räkyngel kommer göra det. Så visst om du bara vill ha ett akvarium så ha dina stora räkor där (och köp ett gäng till!) men om du vill de ska föröka sig så låt de vara i 19 litarn...

                      /fisheye


                      fy. jag när mördare vid min barm alltså. hm, behöver räkor pump och sådär?

                      Kommentar

                      • fisheye
                        • November 2010
                        • 488

                        #12
                        Ursprungligen postat av blåsippa
                        fy. jag när mördare vid min barm alltså. hm, behöver räkor pump och sådär?
                        Inte mördare... Natur.
                        Jag har ett 12 liters med räkor utan pump. Kräver mer vattenbyte, mycket lite matning och tålamod innan det funkar. Det blir förstås lättare med pump. Men det funkar. Vad du menar med "sådär" vet jag inte men ljus är bra för växterna, som i sin tur är bra för räkorna.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Hej blåsippa,
                          jag är en elak, sur och tvär gammal gubbe som älskar att bita huvudet av folk som missköter sina fiskar och akvarier. En del som inte direkt missköter sina akvarier kan få en slänga av sleven också!
                          Men som de andra säger så gillar jag skarpt din attityd!
                          Jag kan nästan utlova att med den så kommer du att få mer än nog av goda råd. Du kommer nog också att finna att vissa av dom är helt motstridiga. Det finns ofta mer än ett sätt at göra samma sak nämligen.
                          Låt oss zoopet troll råka i luven på varandra över dina bekymmer och glädjeämnen och sedan får du bilda dig en egen uppfattning. Men vissa saker kan vi nog konstatera att vi är överens med.
                          1. Ett stort akvarium är lättare att sköta då det inte svänger så snabbt om man gör ett misstag.
                          2. Tålamod är viktigare än något annat. Mycket fixar sig självt om man ger det lite tid.
                          3. Läs på först handla sedan.

                          Köp inte ett så stort akvarium så du inte har råd med filter och växter. Men köp ett som är så stort du har råd med. Kanske du kan lägga upp en bild på bänken? Tänk på att vatten väger 1 kg per liter så köper du ett 400 liters så väger bara vattnet 400 kg + akvariet, sand och sten etc.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            e blomman full? ???????

                            Ursprungligen postat av blåsippa
                            Kensa: jag har sett många inlägg ifrån dig, du verkar vara en kunnig man, jag hyser djup respekt för dig (och givetvis för dem andra med mycket kunskap). Synd att du inte bor nästgårds, då hade du nog haft någon som hängt hemma hos dig varje dag och frågat om allt!

                            stackars små fiskar... älskar varenda en!
                            Nu tror jag att blåssippan har zippat på bag in boxvinet för länge
                            Det är inte många minuter sedan en annan tyckte jag pratade trams

                            Lyssna på många

                            Läs mycket

                            Fråga mycket

                            Bilda dig sedan en genomsnittsåsikt själv

                            Den brukar vara rätt



                            Till dom firrar du har nu så funkar ju 100-150 l mer än väl

                            Men om nu intresse finns och budgeten är god
                            Så ta det lite lugnt

                            Läs på

                            Fundera vad du vill ha ut av karet

                            Vill du kanske köra på asientema?
                            Eller sydamerika?
                            Stimmfisk eller ensamma drönare?
                            Kanske afrika utan blommor?

                            Du skall def fundera ut hur mycket du vill lägga i jobb per vecka?

                            Samt luuuuuuusläs artregistret


                            Sist men inte minst......köp tålamod. ,,,,,:-)


                            ,
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av blåsippa
                              är det förresten någon som vet vart man ska vända sig om man vill veta mer om landscaping? det är ju så sjukt häftigt!
                              aquascaping brukar det kallas när det kommer till akvarier.
                              Som vanligt skall jag komma med en pekpinne.
                              Visst kan det vara snyggt med ett akvarium typ Oliver Knott, Amano och andra gurus. Men det är nog bättre du startar med att tänka på funktion först. När du lärt dig att få till ett akvarium som är i balans kan det vara dags att försöka få till det snyggt. Ofta ligger det en djup kunskap bakom dessa stiliga akvarier! Jag föreslår att du tittar runt lite här på zoopet, då ser du en hel del fina akvarier som faktiskt fungerar! Vi har vår egen guru i Mats Bryzell. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141971 det kan vara väl värt att följa hans idéer och råd om hur man inreder akvarier som både är snygga och fungerar.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...