Nystartat akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seahorse
    • March 2012
    • 4

    Nystartat akvarium!

    Hej!

    Jag har nyligen blivit med fisk och ett par enkla frågor

    Först har jag problem med att vattnet är för rent! Jag har haft det igång i tre veckor+ med cirka 10 fiskar (platys), men värderna stiger inte. Jag har även fått vatten från zoo-butiken för att försöka få igång bakterierna, men ger dåliga resultat. Tips på lösning?

    Jag har också sätt att några av mina fiskar ser "dräktiga" ut. Men jag som nybörjar kan tyvärr inte avgöra om dom verkligen är på gång att få några valpar Har försökt att fota dom med min mobil, men resultaten blev inte bättre än såhär: http://tinypic.com/r/20zbp13/5

    Mvh Martin
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Hej och välkommen!

    Först och främst: hur stort är akvariet?

    Sedan så ta det lungt med fisk nu, 10 st låter lite mycket att börja med, så skaffa inga nya på ett tag och mata inte för mycket.

    Vad menar du med att värdena inte stiger? Vilka? Nitrit ska alltid vara noll, det är om man har i för mycket fisk för snabbt i början som man kan få problem med det, men har du tur så klarar du dig utan.

    Den på bilden ser onekligen ut att vara på tjocken, och du kan lungt räkna med tillökning så småningom. Börja inte flytta honorna och ha dig eller fånga ynglen sen när de kommer, de stressar dem bara i onödan. Se däremot till att det finns gott om växter att gömma sig i så klarar sig alltid något yngel

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Och jag är trött och vindögd av skolarbete..

      Det tar tid att cykla in ett akvarium och få det i balans. Fisk äter mat - bajsar - bakterier bryter ner bajset = det funkar. Typ. Nu måste du bara vänta på att bakterierna ska hinna bilda en ordentlig kultur.
      Det finns inte så mycket bakterier i vattnet utan det är i bottensubstratet och i filtret de finns, vill du snabbstarta din egen bakteriekultur är det bra om du kan få tag i ett filter ur ett väl inkört akvarie och krama ur det i ditt eget.

      Och kom ihåg nu! Känsligt i början! Du har rätt mycke fisk så mata yttepyttelitet en tid framöver!

      Kommentar

      • Seahorse
        • March 2012
        • 4

        #4
        Hej och tack för snabbt svar!

        Det är ett 125liters, har som du säger gott om växter och dom fiskarna jag har verkar må bra. Jag var i zoo-affären med mitt vatten, men jag har väldigt låga värden på det som motsvarade nitrit. Minns ej namnet
        Nitrit-värdet ligger på noll, så det verkar iaf stämma då

        Men jag tar dina råd och rör inget, lite mat och låter bakterierna få en redig start. Tack igen, uppskattas verkligen

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Ursprungligen postat av Seahorse
          Hej och tack för snabbt svar!

          Det är ett 125liters, har som du säger gott om växter och dom fiskarna jag har verkar må bra. Jag var i zoo-affären med mitt vatten, men jag har väldigt låga värden på det som motsvarade nitrit. Minns ej namnet
          Nitrit-värdet ligger på noll, så det verkar iaf stämma då

          Men jag tar dina råd och rör inget, lite mat och låter bakterierna få en redig start. Tack igen, uppskattas verkligen
          Finns ingen motsvarighet till NITRIT men slutprodukten i nitrifieringen heter NITRAT, kanske det du tänkte på! När NITRATvärdet börjar öka så betyder det vanligtvis att kvävecykeln har börjat fungera, nedbrytningen av ammonium till nitrit och vidare till nitrat har etablerats! Akvarievatten innehåller väldigt små mängder bakterier men man ska inte underskatta ett biologiskt renat och moget vatten, det innhåller en faslig mängd för fisken nyttiga microorganismer, men givetvis ska man veckovis byta ut ca 20-30% av vattnet mot färskt vatten!
          Senast redigerad av åheim; 12 April 2012, 22:36.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Seahorse
            • March 2012
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av Miliimli
            Hej och välkommen!

            Först och främst: hur stort är akvariet?

            Sedan så ta det lungt med fisk nu, 10 st låter lite mycket att börja med, så skaffa inga nya på ett tag och mata inte för mycket.

            Vad menar du med att värdena inte stiger? Vilka? Nitrit ska alltid vara noll, det är om man har i för mycket fisk för snabbt i början som man kan få problem med det, men har du tur så klarar du dig utan.

            Den på bilden ser onekligen ut att vara på tjocken, och du kan lungt räkna med tillökning så småningom. Börja inte flytta honorna och ha dig eller fånga ynglen sen när de kommer, de stressar dem bara i onödan. Se däremot till att det finns gott om växter att gömma sig i så klarar sig alltid något yngel
            Ska bara tillägga att jag har små valpar som simmar runt nu! Min bror kom skrikandes att han hade hittat ett par Är dock nästan omöjligt att se dom, bara gömmer sig hela tiden!

            En kort fråga till. Vad matar jag mina bebisar med?

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Matar du med flingfoder? Finfördelat flingfoder funkar lika bra åt ynglen också

              Kommentar

              • Seahorse
                • March 2012
                • 4

                #8
                Jag matar med flingerfoder och någon gång frysta mygglarver!
                Okej, tack Ska se om jag kan få ner lite mat till dom.

                Kommentar

                Arbetssätt...