hur rensa sandbotten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    nope men de gräver ju runt så myclet att skiten aldrig lägger sig

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      Ursprungligen postat av JLi
      Jag menar inte att man måste slamsuga varje dag men ~gång / månaden eller så.
      eller aldrig nånsin. slamnsuger aldrig. inte rört botten på över ett år. snart 2 år

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        240 liters kar.....aldrig slamsugit botten på 4,5 år.....
        63 liters kar.....aldrig slamsugit botten på 10-15 år...
        etc
        etc
        etc


        kar i balans har inte drivor med skit på botten. spelar ingen roll om man har blästersand eller annat substrat.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #19
          Jag har 9 malar i mitt 600L kar, iofs bara ancistrus. Tog blästersanden från två gamla kar som hade malayer i sig och när jag fick fört över all sand (fick vänta med det ena karet som innehöll lite fler malayer), så är det kliniskt rent på botten. Egentligen är det helt otroligt hur effektivt det är!

          Kommentar

          • Snytbaggen
            • February 2012
            • 30

            #20
            Blir nog till att införskaffa ett par snäckor... Är det malaysisk trumpetsnäcka jag ska leta efter? Och hur pass med sand behöver dem för att kunna gräva ner sig?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              malaysisk sandsnäcka ja.

              tja några cm.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #22
                Enligt din profil har du ett 375 liters kar. Om det är nystartat och du har hävt i TRE gibbi plus sex andra malar så är det inte underligt att du tycker du behöver städa varje dag. Tre gibbi i det lilla karet är tre gibbi för mycket.....
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Enligt din profil har du ett 375 liters kar. Om det är nystartat och du har hävt i TRE gibbi plus sex andra malar så är det inte underligt att du tycker du behöver städa varje dag. Tre gibbi i det lilla karet är tre gibbi för mycket.....
                  beror väl på hur stora dom är nu????
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • Rebah
                    • January 2012
                    • 410

                    #24
                    Bajsar som hästar dom där gibbisarna. Hade en som mellanlandade hos oss ett tag, fick håva upp skiten han lämnade efter sig Det var dock en 30cmare. Lär nog inte vara så stora än om de kommer överens, eller så kanske där är mest honor. Annars blir du nog tvungen att flytta dom ändå, för slåss gör dom, hanarna i alla fall.
                    "The trees move... do you not see it?"

                    Kommentar

                    • Snytbaggen
                      • February 2012
                      • 30

                      #25
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      malaysisk sandsnäcka ja.

                      tja några cm.
                      Hmm, då har jag nog för lite som det är nu. Just nu har jag kanske 2cm i framkant och ca 5cm i bakkant där växterna är. Kan man fylla på med mer blästersand när karet är igång? Dock är detta något jag helst inte vill göra.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        klart du kan, men det räcker nog med den sand du har. men ja det går fylla på. varför vill du inte det?

                        ta en 1,5L petflaska. kapa av där den går från tjockast till att smalna av mot korken. behåll överdelen.

                        tvätta sanden i en hink. detta för att få den lite fuktig. lättare att jobba med då.

                        i med sand i din petflaske-"tratt" o sen ner med den i karet. nu kan du använda flasköppningen som en spruta ungeför. när du för ner tratten underytan kommer sanden rinna igenom öppningen. så kan du bestämma precis vart du vill ha sanden

                        Kommentar

                        • Snytbaggen
                          • February 2012
                          • 30

                          #27
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          klart du kan, men det räcker nog med den sand du har. men ja det går fylla på. varför vill du inte det?

                          ta en 1,5L petflaska. kapa av där den går från tjockast till att smalna av mot korken. behåll överdelen.

                          tvätta sanden i en hink. detta för att få den lite fuktig. lättare att jobba med då.

                          i med sand i din petflaske-"tratt" o sen ner med den i karet. nu kan du använda flasköppningen som en spruta ungeför. när du för ner tratten underytan kommer sanden rinna igenom öppningen. så kan du bestämma precis vart du vill ha sanden
                          Vill mest slippa det eftersom jag måste ta mig till Jula och släpa hem en till 25-kilossäck till annars :P Men tack för tipsen, ska nog prova med den sand jag har men om snäckorna ser ut att lida åker det i några kilo till.

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #28
                            har du ganska lite blommor så behöver du inte fylla på med mer sand.


                            det är i underkant, men funkar om det är sparsamt med blommor. och inga grävande fiskar.



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            Arbetssätt...