hur rensa sandbotten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kallstrom_74
    • August 2006
    • 106

    hur rensa sandbotten?

    Har för första gången sand istället för grus, och det funkar inte så bra att suga med
    häverten. Den orkar liksom inte suga upp skiten, behövs en Större hävert? Eller hur ska man göra den dagliga rensningen?
    375 liters blandkar
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Daglig rensning??? Jag slamsuger aldrig mina bottnar. O mina är rena. Har man ett bra filter o en bra städpatrull av malar o snäckor behövs inte slamsugning.



    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #3
      Ursprungligen postat av kallstrom_74
      Har för första gången sand istället för grus, och det funkar inte så bra att suga med
      häverten. Den orkar liksom inte suga upp skiten, behövs en Större hävert? Eller hur ska man göra den dagliga rensningen?
      daglig rensning????? jag har inte gjort en endaste bottenrensning sedan jag, jag minns faktiskt inte det ska inte behövas snarare tvärt om, det är bara bra för bakteriekulturen om det får sköta sej själv. är karet nystartat?? vänta i så fall med rensningen så kommer det efter ett tag att sköta sej själv...
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Du ska inte rengöra dagligen. Då riskerar du att rubba balansen i karet. Man ska låta karet vara i låta det sköta sig själv. Så mycket som möjligt

        Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          är det så mycket skit att man dagligen behöver rensa, så är det nått som är allvarligt galet med karet.

          oftast är det övermatning och för mycket / fel invånare i karet.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • kallstrom_74
            • August 2006
            • 106

            #6
            Ja det är nystartat! Får låta det vara ett tag då så bryts det ner kanske :-) har diverse malar (6 st) och 3 sniglar och 3 gibbiceps...kanske ska ha några fler sniglar eller något? (fiskarna och allt annat följde med när jag köpte karet)
            375 liters blandkar

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              försök få tag i malaysiska sandsnäckor.

              finns inga bättre "städare".

              se till att du drattar ner 10-15 st i karet, sedan kommer du inte se dom på dagen,
              men om du tänder lampan på natten om 2-4 månader så borde det finnas
              kanske 2-400 st, och en "kliniskt ren" botten.



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Malaysiska Sandsnäckor är den enkla och bästa lösningen för ett rent kar : )

                Dagtid syns de inte, för då rumstrerar de runt och luftar bottensubstratet, och på natten kommer de fram o gör rent hus med allt avfall.

                ..och i princip detsammsa skrev Kensa rakt ovanför mig, ser jag nu.

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #9
                  jess dom är riktigt bra, men en nackdel har dom botsian tar den inte så effektivt om man vill bli av med dom av någon anledning
                  men det är helt klart den bästa bottenrensaren.. Hannes har som dy kan tigga till dej... skicka ett pm till honom så löser det sej med det ska du se..
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #10
                    Skiten syns på ett annat sätt på sanbottnen (typ blästersand), den blir liggande ovanpå. Då man slamsuger får man vara försiktig att man inte suger upp sanden med. Tror de råden du fått är bra.
                    h. Johan

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      ööh nope. har blästersand o tamefasen ingen skit på den. alls. punkt. :P

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        Samma här och visst hamnar det skit på den men det är borta på typ en timma eller så..
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • JLi
                          • December 2004
                          • 773

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          ööh nope. har blästersand o tamefasen ingen skit på den. alls. punkt. :P
                          Jag menar inte att man måste slamsuga varje dag men ~gång / månaden eller så.
                          h. Johan

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Malar är riktiga bajsmaskiner så med 9st i ett nystartat kar förstår jag att du får mycket bajs på sanden. Så även med sandsnäckor och när karet gått in sig kommer du säkert ha mycket bajs på botten. Så antingen vänjer du ögonen eller så kanske du skulle överväga att minska antalet malar.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • cabasa
                              • March 2012
                              • 28

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              ööh nope. har blästersand o tamefasen ingen skit på den. alls. punkt. :P
                              Kör du med sandsnäckor i Malawibaljan också?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...