Snäck Invadering!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shrimpieeezzz
    • April 2012
    • 3

    Snäck Invadering!!!

    Hej! Jag e en snubbe som köpte ett akvarium för nåra månader sen med lite räkor. Ungefär efter 2 dagar efter att jag satt in nåra nya växter dök det upp en snigel! Jag undrade vad de va och kolla online. Det va en "Physa snigel". Jag tänkte "äsch det e bara 1 så det e väll ingen fara" Men så en dag så hällde jag lite mat i karet och BOOM! så va det typ 20 stycken där och tog över. Nu har jag kanske 500 stycken sånna där jä**ar och jag undrar HUR MAN FÅR BORT DEM SNABBT! Jag blir vungen att lägga i massa med mat så räkorna får nånting men då blir det dåligt vatten och dom blir sjuka Typ 5 räkor har dött på grund av detta så jag ber er!!! GE MIG ETT TIPS!! Jag har hört om nån snäcka som kan döda dem fasst jag e rädd att den också förökar sig som kaniner. Någon som vet? Please hjälp me! Å ifall nån även har lite uppfödings tips till Mountain rock, Amano och Red/Black crystal? Tell me!
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    "Jag blir vungen att lägga i massa med mat så räkorna får nånting men då blir det dåligt vatten och dom blir sjuka Typ 5 räkor har dött på grund av detta"
    Inte för att vara elak men ditt problem är inte alls snäckorna, det är akvarieskötseln. Troligtvis har snäckorna snarare räddat läget genom att städa upp överbliven mat. Man ska knappast övermata räkor till den graden att hela akvariet blir förgiftat, oavsett hur lite man ser dem äta då de är små varelser som hittar mat i de flesta kar och bara behöver lätt stödmatning. Så gör dig själv och karet en tjänst och jaga inte de duktiga snäckorna, att de är så många beror på att skötseln tillåter det och de minskar om det blir mindre att äta.

    Enda undantaget är Mountain Rock som är bökig och jag har mina med guppys och just en hel del snäckor för att ta hand om allt spill. Läs på om akvarieskötsel samt specialartiklar om ex Mountain Rock så ska du se att du får ordning på det. Att samla grundläggande kunskap är A & O innan man fått känsla för saker och ting och det gäller alla. Lycka till!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Det finns nog två huvudanledningar till snäckinvadering.

      1) Övermatning

      2) Urusel skötsel av karet så att det blir mer mat till snäckor, ex ruttnande växter


      1'an står nog för 99% av alla snäckinvaderingar.


      Ta mängden mat du normalt ger, tag sedan väck hälften.

      Den mängd som är kvar, ta väck ytterligare 50%

      Den mängd som är kvar, ta väck ytterligare 50%

      Den mängd som är kvar, ta väck ytterligare 50%


      Om några veckor ser du en förbättring.....TÅLAMOD.

      Akut kan man fysiskt med fingrar ta upp så många snäckor man orkar.

      Samtidigt skall man ha klart för sig att snäckor är bra....skulle aldrig vilja ha ett kar utan dom.

      Ex i mitt delade 222 liters så finns det nog 4-800 Malajer som tuggar skit på nätterna och 50++ posthorn.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • xhjema
        • April 2012
        • 1

        #4
        på en annan tråd stod det också att praktbotior äter upp snäckorna

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Ursprungligen postat av xhjema
          på en annan tråd stod det också att praktbotior äter upp snäckorna
          Ja, visst gör de det och effekivt med men då de blir cirka 3 dm som fullvuxna så blir de alldeles för stora för hans akvarium..
          Visst finns det mindre botior (mista är dvärgbotian) men de skulle kunna se även räkorna som mat eller så skulle de troligen stressa ihjäl dem, så med andra ord så är det ingen bra ide att ha dem med räkorna..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            vidare så är lösningen att bekämpa snäckor med botior ungefär det samma som att vakna varje
            morgon med svår huvudvärk, och sedan bota den varje morgon med Treo / Alvedon.

            Visst, det fungerar, men efter någon vecka så bör man nog undersöka och ta reda på varför man
            har huvudvärk varje morgon.


            dvs....bekämpa snäckor med rätt metod...ta reda på varför det är invadering....


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • trilobite
              • December 2005
              • 60

              #7
              Botior äter även upp räkornas yngel.
              Uppsala Akvarieförening
              Finns också på Facebook

              Kommentar

              Arbetssätt...