Wops! Jag råkade köpa ett akvarium igår - Nu behöver jag vägledning!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajmo
    • April 2012
    • 7

    Wops! Jag råkade köpa ett akvarium igår - Nu behöver jag vägledning!!!

    Halloj!

    Jag satt i Lördags och strösurfade på blocket och fick syn på ett vackert akvarium. Det var en Juwel Trigon 190 för ett mycket förmånligt pris.

    Efter snabbt samtal med kamrat gjorde jag ett impulsköp och nu står jag här med ett akvarium fyllt med vatten och x antal fiskar i.

    Lägenheten har blivit betydligt mer levande och det gläder mig. Dessutom har jag, som student, gott om tid att pyssla med det så jag är helnöjd. Däremot är det här något helt nytt för mig och jag har inte en aning om vad jag ska göra...

    Men...nu till komplikationerna...

    1. Jag har fyllt karet med vatten ända upp så att det nästan täcker pumpens "galler" (där vattnet går in och lever runt...). Hur pass mycket vatten ska jag ha? Ska hela pumpen va i vatten?

    Se bild:


    2. Jag har lite småfisk och tre stora silverhajar. Vilket PH-värde ska det va? 7.0?

    3. Kan man dra igång pumpen omedelbart? Är det något man måste göra innan?

    4. Pumpen lyckades vid test att ge ifrån sig lite utströmmande vatten. Däremot är det inte speciellt kraftigt tryck i den. Bör det vara så?


    Dessutom har jag lite övriga frågor:

    1. Jag vill ha en bakgrund som är bra till sandbotten och som är ljus. Just nu har jag blommor, vilket jag absolut inte vill ha. Stenar kanske?
    Några tips?

    2. Jag vill ha stora och ovanliga fiskar i akvariet. De här vanliga guppy och allt vad de heter, är inte speciellt intressant. Fisken får gärna ha ovanlig form och/eller va färgglad.
    Några tips?
    Senast redigerad av Rajmo; 02 April 2012, 11:55.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej!

    jag kör alltid med så mycklet vatten att ajg inte kan se vattenytan.

    silverhajjar kan du inte ha det karet. det är för litet.

    kör igång pumpen du på en gång.


    om du vill ha bakgrund skulle jag strunta i plancherna o köra på en bakgrund som du har i karet. tex BTNs slimlines.

    dvärgciklider kanske kan vara något för dig? sök i artregistrtet här

    Kommentar

    • swerik
      • November 2011
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av Rajmo
      Halloj!



      1. Jag vill ha en bakgrund som är bra till sandbotten och som är ljus. Just nu har jag blommor, vilket jag absolut inte vill ha. Stenar kanske?
      Några tips?


      Några tips?

      Svart solskyddsfilm (till bilrutor) Biltema,
      Pris: typ ingenting.
      et vino veritas

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        Juwel kar har en markering invändigt hur mycket vatten man ska ha i det för att filtrets skimmer funktion ska fungera och kanske för hållbarheten på karen med. Det brukar vara ungefär den mängd du har i på bilden.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • Rajmo
          • April 2012
          • 7

          #5
          Nu behöver jag hjälp igen!!!



          Är allt som det ska? Jag fattar inte hur den bör avläsas och vad de olika grejerna är.


          Ursprungligen postat av hannesc
          hej!

          jag kör alltid med så mycklet vatten att ajg inte kan se vattenytan.

          silverhajjar kan du inte ha det karet. det är för litet.

          kör igång pumpen du på en gång.


          om du vill ha bakgrund skulle jag strunta i plancherna o köra på en bakgrund som du har i karet. tex BTNs slimlines.

          dvärgciklider kanske kan vara något för dig? sök i artregistrtet här
          Jag har inte köpt någon fisk alls utan dessa följde med. Men 190L är väl tillräckligt för silverhajar? Det står rekommenderat 200L men 10 liter hit eller dit?

          Annars såg dvärgciklider och fjärilciklider riktigt intressanta ut.

          Ursprungligen postat av swerik
          Svart solskyddsfilm (till bilrutor) Biltema,
          Pris: typ ingenting.
          Jag vill gärna ha något som istället ger ett större djup i akvariet och lite mer "inlevelse". Om du nu va helt seriös med inlägget, vilket jag antar...?

          Ursprungligen postat av AffeAlien
          Juwel kar har en markering invändigt hur mycket vatten man ska ha i det för att filtrets skimmer funktion ska fungera och kanske för hållbarheten på karen med. Det brukar vara ungefär den mängd du har i på bilden.
          Ok, Tack! Jag hittade faktiskt en broschyr som visade att jag hade ungefär rätt. Men där visades en notering att vattenytan skulle va lite vågig där pumpen är. Själva röret vid utflödet av vattnet var vinklat antingen uppåt eller åt sidan (dålig bild på det)

          Om du tittar hur jag har den nu, dvs riktad nedåt, är det felaktigt? Ska den va vinklad upp eller åt sidan?

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            #6
            Ursprungligen postat av Rajmo
            Ok, Tack! Jag hittade faktiskt en broschyr som visade att jag hade ungefär rätt. Men där visades en notering att vattenytan skulle va lite vågig där pumpen är. Själva röret vid utflödet av vattnet var vinklat antingen uppåt eller åt sidan (dålig bild på det)

            Om du tittar hur jag har den nu, dvs riktad nedåt, är det felaktigt? Ska den va vinklad upp eller åt sidan?
            Du ska ha den vinklad lite snett uppåt så vattenytan rör sig. Det är nämligen så du syresätter vattnet åt fiskarna så de inte får syrebrist.
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • Rajmo
              • April 2012
              • 7

              #7
              Ursprungligen postat av AffeAlien
              Du ska ha den vinklad lite snett uppåt så vattenytan rör sig. Det är nämligen så du syresätter vattnet åt fiskarna så de inte får syrebrist.
              Okej, men då ska de va ordnat nu! Tack!

              Men har du möjlighet att titta på den bilden jag skickade? (http://i43.tinypic.com/10ydymh.jpg) Jag försöker nå mina akvariebröder men ingen har tid att prata så därför vet jag inte om vattnet har rätt halter och en av mina fiskar ligger och chippar efter luft på bottnen. Han kan dock ha skadats vid transporten, men jag har lite smygpanik...

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #8
                Ursprungligen postat av Rajmo
                Okej, men då ska de va ordnat nu! Tack!

                Men har du möjlighet att titta på den bilden jag skickade? (http://i43.tinypic.com/10ydymh.jpg) Jag försöker nå mina akvariebröder men ingen har tid att prata så därför vet jag inte om vattnet har rätt halter och en av mina fiskar ligger och chippar efter luft på bottnen. Han kan dock ha skadats vid transporten, men jag har lite smygpanik...
                Det du ska vara rädd för är de näst översta på det testet som är Nitrit som är livfarligt för fiskar, ska vara så nära noll det bara går. Sedan är höga halter av den översta, Nitrat, inte heller nyttigt för en del fiskar.
                Men för din del tycker jag testet ser bra ut.

                Fisken kan vara stressad eller ha syrebrist. Se till att vattenytan rör sig sedan kan du ha täcklocken öppna ett tag för att underlätta syresättning.
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  #9
                  Sedan ska du nog läsa igenom artikel för nybörjare om akvarier. Tror det kommer ge dig svar på mycket du undrar över.

                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • Rajmo
                    • April 2012
                    • 7

                    #10
                    Stort tack för din hjälp!

                    Jag har läst noobie-tråden men kände att den mer var övergripande. Men en hel del intressant fanns att hämta!

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Ursprungligen postat av AffeAlien
                      Det du ska vara rädd för är de näst översta på det testet som är Nitrit som är livfarligt för fiskar, ska vara så nära noll det bara går. Sedan är höga halter av den översta, Nitrat, inte heller nyttigt för en del fiskar.
                      Men för din del tycker jag testet ser bra ut.

                      Fisken kan vara stressad eller ha syrebrist. Se till att vattenytan rör sig sedan kan du ha täcklocken öppna ett tag för att underlätta syresättning.
                      Att ha locket öppet med silverhajar i är en väldigt dålig ide, de är duktiga hoppare och när burken är så nystartad så är de oftast rätt stressade vilket brukar vara anledningen till att de just hoppar..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rajmo
                        Jag har inte köpt någon fisk alls utan dessa följde med. Men 190L är väl tillräckligt för silverhajar? Det står rekommenderat 200L men 10 liter hit eller dit?
                        Jag personligen anser att rekommendationen isåfall är väldigt felaktig..
                        Jag hade två silverhajar i ett akvarium på 240l och de blev runt 20 cm och jag kan säga att det akvariet vart för litet för dem..
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Rebah
                          • January 2012
                          • 410

                          #13
                          Zoopets rekommendation är 250L (150cm), och det är lite lite med om man ska ha flera, vilket man ska. Vet en som har 6st i ett 400L och det tycker jag ser ut att vara på gränsen med De är aktiva firrar och de bör få en ordentlig yta att röra sig på.
                          Kan ju skaffa ett palettciklid par så behöver du aldrig köpa fler fiskar
                          "The trees move... do you not see it?"

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            2. Jag har lite småfisk och tre stora silverhajar. Vilket PH-värde ska det va? 7.0?

                            Ph-värdet behöver du normalt inte bekymra dig om. Testet du gjorde visar att det ligger en bit under 7 och det är helt normalt. Det som kommer ur kranen är ungefär 7,5 men det är buffrat på vattenverket för att inte fräta på rören, i ett akvarium lägger det sig normalt någonstans mellan 6 och 7 om du inte avsiktligt försöker manipulera värdet. De flesta fiskar bryr sig inte så länge pH-värdet håller sig ganska konstant.


                            3. Kan man dra igång pumpen omedelbart? Är det något man måste göra innan?

                            Ett smutsigt filter bör man inte starta utan att först göra rent det, men när det väl är igång behöver det inte göras rent förrän det börjar klogga igen eller att det varit avstängt mer än någon timme. Man MÅSTE inte ha en pump på i ett akvarium med få fiskar, mycket växter och måttlig utfodring, men det gör inte någon skada.

                            4. Pumpen lyckades vid test att ge ifrån sig lite utströmmande vatten. Däremot är det inte speciellt kraftigt tryck i den. Bör det vara så?

                            Gör rent filtermassan!

                            Dessutom har jag lite övriga frågor:

                            1. Jag vill ha en bakgrund som är bra till sandbotten och som är ljus. Just nu har jag blommor, vilket jag absolut inte vill ha. Stenar kanske?
                            Några tips?

                            Det finns massor av lösningar. Din fantasi sätter gränsen. Men det finns en hel del fördelar med en mörk bakgrund: fiskarna blir lugnare och rent estetiskt lyfter du fram inredningen.

                            2. Jag vill ha stora och ovanliga fiskar i akvariet. De här vanliga guppy och allt vad de heter, är inte speciellt intressant. Fisken får gärna ha ovanlig form och/eller va färgglad.
                            Några tips?

                            Det finns många fiskar med konstigt utseende på ett eller annat sätt, men många av dem är inte helt enkla att få att trivas. Men den stora utmaningen är att få dem man fallit för att trivas tillsammans. (Många fiskar äter just fiskar; en del kräver speciella förutsättningar som andra fiskar inte trivs med etc.) Jag föreslår att du får de du har att trivas och gärna bli fler innan du ger dig på de knepigare fiskarna (gäller inte silverhajarna som troligen behöver lekvandra för att fortplanta sig och som helst skall ha MYCKET utrymme för att vara underhållande).

                            Men visst, det finns nånga fiskar med ovanlig form och några kommer du kanske kunna hålla i akvarium tids nog : du kan ju googla på Gobioides broussonetti - Gnathonemus petersi - Thoracocharax securis - Abramites hypselenotus - Pangio doriae - Sewellia lineolata - Phago maculatus - t ex

                            Kommentar

                            Arbetssätt...