Nybörjare med 25liters akvarium, pumpar och filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #16
    Grattis till början på en givande hobby. Du har nog fått svar på dina frågor trots all kritik. Håller med de andra att ett litet större akvarium vore lättare att börja med då där finns litet mer tolerans för misstag. Om du inte överbefolkar, övermatar och sköter vattenbyten funkar det nog. Du kommer förmodligen att märka att 25l begränsar dina möjligheter inom hobbyn och kommer rätt så fort att villa ha ett större akvarium. Själv har jag kört smått (35l) de senaste 5 åren utan omstart och det funkar utmärkt. Jag har dessutom ingen doppvärmare. Behovet av doppvärmare är förståss beroende av rumstemperatur, fiskar mm.
    h. Johan

    Kommentar

    • Mashugg
      • March 2012
      • 70

      #17
      Som jag nämnde i tidigare inlägg så har jag nu haft mitt 20 liters någon månad och det har funkat utan problem. Alla vattenvärden ser finfina ut med 30% VB i veckan och matning varannan dag. Ända problemet jag haft är att pumpen har ätit upp alla räkor jag stoppat i sen start plus 3-4 tetror. Nu är detta avhjälpt med ett Eheim pickup 2008 som var det minsta som fanns i affären. Ja jag vet att filtret är i största laget och att det råder mer eller mindre storm inne i karet, men jag slipper har likdelar i filtret framöver plus att jag nu har ett filter som passar utmärkt inför mitt framtida projekt

      Jag får se mina tetror mer nu med det nya filtret än vad jag gjorde innan plus att det är tystare

      Håller med om det där med doppvärmare. Har ett 25W element i mitt kar som sääääällan slås på. Kan gå igång när jag gör ett VB.
      Karet håller konstant en temp om 24.5 C med en rumstemp på ca 21 C.

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #18
        Kul och spännande att starta upp ett akvarium. Det är uppstarten, första månaden, som är mest kritisk innan man fått igång bakteriefloran och innan man fått balans mellan innevånare, växter och annat. Mata dina innevånare mycket försiktigt. De behöver inte så mycket mat som de ser ut att vilja ha. All mat måste ätas upp. Annars ligger det bara och blir dåligt i vattnet. I övrigt.. finns massor att läsa in sig på här på detta forum.
        Ang kombinationen filter och räkor har jag läst att det går bra sätta en bit av strumpbyxa över intaget för att förhindra sorgliga olyckor.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        Arbetssätt...