Nybörjare med 25liters akvarium, pumpar och filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madell
    • March 2012
    • 2

    Nybörjare med 25liters akvarium, pumpar och filter?

    Hoppas någon som är mer insatt kan hjälpa mig lite på traven.
    Fick igår ett begagnat 25 liters akvarium som jag tänkte dra igång. Fick med en luftpump Elite799, där jag tänkte placera utblåset i botten, under gruset. Sen var det med en pump med filter som jag misstänker ska placeras vid vattenytan. Sitter sugploppar bakpå den.
    Min fråga är behöver dessa vara igång dygnet runt eller kan man sätta en timer till dem???

    Ska i veckan köpa en doppvärmare och till nästa helg försöka bestämma vilka fiskar jag ska ha där i sen

    Nybörjaren Tomas.
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    #2
    Pumparna ska vara igång dygnet runt ljuset kan du däremot sätta en timer på
    Annica

    Kommentar

    • Madell
      • March 2012
      • 2

      #3
      Tack för det!

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag kan ju säga att om du har pump i det akvariet så kommer det bli hela havet stormar i det..

        Ett akvarium på ENBART 25 liter är för litet för de allra flesta fiskar, det är egentligen bara de minsta rasbororna, killisarna och laybrintfiskarna som man kan ha där ihop med räkor och snäckor..
        Allt annat blir tyvärr för stora..

        Bra saker att tänka på innan man skaffar akvarium är:
        Vad vill jag ha för fiskar?
        Kan de här gå ihop (går alltid att kolla med oss på zoopet)?
        Akvarier på under 100 liter är för svåra för nybörjare, du lär bara crasha din egen dröm..
        Lyssna (nässtan) aldrig på vad de i butikerna säger då dessa (för det mesta) antingen inte vet vad de ordar om eller blå ljuger för att få sälja..

        Hoppas att du inte tycker att jag var för hårt eller elak mot dig nu bara..

        MVH// Patrik
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Luftpumpen är en ren dekoration, den tillför inte syre som många tror utan drar mest ut koldioxiden, som dina växter behöver. Det är pumpen vid ytan som gör att vattnet krusas som tillför syre, så den behöver vara på jämt. Vad står akvariet på? En bit frigolit eller liggunderlag dämpar vibrationer så hörs pumpen mindre.
          Det finns många bra trådar här om att starta akvarier så läs på ordentligt så blir det roligare för dig.
          Sen är det så att i 25 liter kan du inte ha så värst många fiskar, varken till antal eller storlek.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Mashugg
            • March 2012
            • 70

            #6
            Jag har haft mitt 20-liters någon månad nu och i den har jag 7 neontetror och 3 sorters växter och en rot. Vissa kanske säger att det är för mkt men fiskarna ser ut att må finfint plus att de har tillräckligt med gömställen. Vattenvärdena ser bra ut och jag testar det lite då och då. Se till att du byter vatten (10-30%) med jämna mellanrum. Själv kör jag ett 20%-30% vattenbyte varje vecka samtidigt som jag beskär växterna och plockar ut annat skit som kan finnas.

            Funderar på att sätta i två räkor som kan hålla lite rent bland växterna eftersom de har samlat på sig skit som far runt som en virvelvind då man rör vid dom. Måste bara fundera ut hur jag ska göra med insuget till pumpen som redan lyckats "äta" upp 2 tetror för mig. Får väl bli något grovfilter som jag får trä över "insugspelaren". Har för övrigt ett AquaEl Hexa II om någon undrar och det akvariet är inte räkvänligt.
            Har inga alger heller vilket jag är förvånad över. Mata inte fiskarna för ofta, slänger själv i lite flingor alt räkpellets var annan dag alt var tredje.

            Ska inom en snar framtid "uppgradera" till något större typ 250+ liter.

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              I det karet skulle jag satsa på att ha räkor Riktigt trevliga små krabater! Finns mycke info både här bland projekttrådarna och på redbee.se om dem. Lycka till

              Kommentar

              • Nadine
                • August 2010
                • 98

                #8
                Det är svårt att hålla vattnet vid god kvalitet i så litet kar.
                Men det ska nog gå bra
                Jag tycker du ska satsa på äppelsnäckor och räkor i det karet.
                Kolla upp lite om räkor och äppelsnäckor.
                Här är en bra sida om äppelsnäckor www.appelsnackor.webs.com

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #9
                  Hej,

                  Min erfarenhet är att det ofta överdrivs en del om att små akvarier är så svåra. Följer man fyra enkla regler så är det enkelt;

                  1) ej överbefolka med fisk/räkor (helst bara räkor)
                  2) mata *mycket* sparsamt (en knivsudd varannan dag)
                  3) gärna överdimensionera filtret
                  4) byta 20-30%vatten 1 ggr i veckan

                  Jag har haft så små "akvarier" som 7 liter som när det bara varit snäcka och räkor och javamossa funkat utan problem i över ett år. Jag har nu ett ca: 15 liters utan filter med räkor och det har funkat i över ett år (och det gick fisk där också ett tag) samt ett 18 liters med överdimensionerat ytterfilter med räkor och rasboras. Funkat oproblematiskt.
                  Räkorna får stödmatning 1 ggr i veckan. Fisken får lite mat varannan dag. Inget av dem har doppvärmare; det mindre står källarkallt 17-18 grader, det andra i rumstemp.

                  Om man vill ha syrepump för att skapa bubblor som dekoration (om man nu tycker det är fint!) så går det att koppla till timer. Pump med filter ska stå på hela tiden.

                  Jag tycker, särskilt om man har de flesta räkorna, kan man skippa doppvärmare (lägg kosingen på bättre filter och/eller sådan där lergrus som finns (olika fabrikat) istället ).
                  Senast redigerad av fisheye; 26 March 2012, 13:20.

                  Kommentar

                  • Cheshirecat
                    • March 2012
                    • 194

                    #10
                    jag har ett 20l akvarie som gått i snart 3 veckor med en ensam kamphane, och jag har inga problem med vattenvärden eller liknande.
                    jag byter 1-2 l ca 2-3 ggr i veckan och kampfisken trivs och mår bra
                    sen har jag just uppgraderat och skaffat ett 200l som startade upp iförrgår där det bor en ancistrus än så länge.
                    men jag har inte upplevt nå problem med att det är litet
                    frågar man inget, får man inget veta

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      car. det är för att det bara gått 3 veckor.

                      ett litet kar har liten buffringsförmåga. en liten förändring kan ge stora utslag i balansen.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        problemet med små kar är att vingelmånen är reducerad till i princip noll.

                        ett missat vattenbyte kan totalt krascha karet på några dagar

                        lite lite övermatning kan krascha karat på några dagar

                        etc

                        etc


                        vingelmånen på kar som är på 150 liter och uppåt är gigantiskt mycket större.

                        så, är man beredd på att sköta karet in absurdum enligt konstens alla regler så
                        kan man visst ha små kar.

                        men.....

                        den största hemligheten med att lyckas med akvarium är....erfarenhet.....

                        exempelvis förmågan att genom att bara se in i karet kunna nästan direkt avgöra
                        om det är OK eller om det är nått som är galet.

                        ....att med att bara lukta på vattnet konstatera att det är nog på sin plats att öka
                        vattenbyten från 20% i veckan till 30%.....


                        har man inte denna erfarenhet, som tar sin goda tid att bygga upp, så kanske man skall
                        fundera en gång till om det är så bra att köra på små kar.......




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13129

                          #13
                          Det går alldeles utmärkt att köra ett 25 Liters, har ett själv som varit igång nonstop i 5 år! Det man måste tänka på är att ha en bra filtrering (i mitt fall en aquaclear 20 hangon filter) och inte överbefolka karet eller ha för stora fiskar, vilket ofta förekommer och då går det åt skogen! Jag har boraras brigittae och amanoräkor och de har gått i karet sen starten för ca 5 år sedan! Funkar helt otroligt bra!!!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Det går alldeles utmärkt att köra ett 25 Liters, har ett själv som varit igång nonstop i 5 år! Det man måste tänka på är att ha en bra filtrering (i mitt fall en aquaclear 20 hangon filter) och inte överbefolka karet eller ha för stora fiskar, vilket ofta förekommer och då går det åt skogen! Jag har boraras brigittae och amanoräkor och de har gått i karet sen starten för ca 5 år sedan! Funkar helt otroligt bra!!!

                            utan att vet vem herr (eller fru) åheim är, så vågar jag nog satsa 1-200 svenska kronor på att
                            erfarenheten finns där för att driva ett 25...eller 15...eller 10 liters utan större problem i måååånga år.



                            men det är sällan om ens aldrig att den erfarenheten finns hos en nybakad akvarist....




                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • fisheye
                              • November 2010
                              • 488

                              #15
                              Visst har erfarenhet massor av betydelse. Å andra sidan får man bara erfarenhet genom att; testa - lyckas/misslyckas, å sen testa igen, fundera på olikheter, sedan på´t igen. Efterhand utformar man regler för vad man tycker är rimliga förhållningsregler utifrån det man fått erfarenheter. Om man sedan berättar dessa regler för någon (och denne lyssnar) blir det sedan en mer rimligt begränsad testloop...

                              Jag tror alla är överens om att det är enklare för någon att börja med ett lite större akvarium än 25 liter. Å andra sidan tror jag de flesta börjar med ett akvarium mellan 50-100 liter. De är ju inte så stora de heller så även där behövs nog en hel del erfarenhet också.

                              Min poäng har helt enkelt varit; utgå från var trådstartaren har och sedan erbjuda mina erfarenheter.

                              /fisheye

                              Kommentar

                              Arbetssätt...