Byte av filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sm7urw
    • April 2003
    • 5

    Byte av filter

    Hej!

    Jag tänkte börja med akvarie igång och överväger att köpa ett Juwel Lido (120l) men blev lite fundersam vad det gäller Juwels rekommendationer att man ska byta ut dom olika filterdelarna väldigt ofta (se nedan).

    Vad gäller? Är det för att man vill sälja mycket filter eller ska man verkligen byta så ofta?

    Tack på förhand!

    // Henrik


    - Replace the white filter wool pad once a week. If you have large fish, then this may
    require changing slightly more frequently. This will ensure that the filter sponges will
    not be clogged by larger dirt particles.

    - Replace the black activated carbon sponge every 4-6 weeks. Again, if you have large
    fish then this may be to be more frequent. This ensures that any chemical impurities
    from the water will be removed. Please note that the chemicals which are absorbed by
    the activated carbon contained in the sponge, will be released to the water again if
    the change intervals are too long.

    - If the filter wool and the activated carbon sponge are replaced as suggested, then it
    is sufficient to carefully clean or replace the coarse blue sponges at 6-12 weeks and
    the fine blue sponges at 3-6 months only.

    - Cleaning or replacing the blue sponges or the Cirax filter medium affects the impact
    of the bacterial culture. For that reason, it is recommended not to clean or replace the
    blue sponges and the Cirax filter medium at the same time, but rather successively in
    an alternating manner.

    - In order to allow a proper level of micro-organisms in the filtration system it is
    recommended to exchange the sponge every 6 weeks. The nitrate removal sponge
    contains bacteria, which will after a while reduce the nitrate level in the aquarium
    significantly.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    De vill bara sälja prylar!

    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • sm7urw
      • April 2003
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      De vill bara sälja prylar!

      Tack för svar!
      Anar nästan det men hur ofta bör man byta?

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        Du behöver aldrig byta dem i stort sett. Gör rent hälften av svamparna när flödet på pumpen börjar avta. Nästa gång det händer rengör jag andra hälften för att få kvar bakteriekultur i filtret.

        Den vita tunna fiberduken som ligger överst rengör jag vid varje vattenbyte.

        mvh
        // Alf
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • rune.
          • October 2011
          • 37

          #5
          kolfiltret kan du ta bort är inte bra om det sitter i för länge sätt dit ett blått fint filter i stället som du gör rent ofta du kan även byta det gröna mot ett blått grovt filter.

          Rune.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            eller så byter du ut allt mot grovporig blå matta och aldrig behöva rengöra......


            mina blå mattor satt i mitt 240 kar i 4 år utan att behöva rengöras en enda gång.....



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • rune.
              • October 2011
              • 37

              #7
              men det viktigaste är att inte kolfiltret är i mer än en månad.

              Rune.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av rune.
                men det viktigaste är att inte kolfiltret är i mer än en månad.

                Rune.

                vet i fasen om jag tror på det.

                när kolet är slut, så är det bara en vanlig matta kvar......





                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • ABSOLUT-71
                  • January 2012
                  • 81

                  #9
                  Har hört att kolen börjar släppa tillbaka allt elände som den först har tagit upp efter någon vecka,
                  och börjar med det förgifta vattnet.

                  Men jag är dock inte säker på detta.

                  Kommentar

                  • rune.
                    • October 2011
                    • 37

                    #10
                    Det hörde jag med så jag bytte. Ville inte testa om det va så eller inte.

                    Rune.

                    Kommentar

                    • GlennWiberg
                      • May 2011
                      • 301

                      #11
                      Ullen bör du byta varje vecka som Juwel säger. Mitt var rätt så skitit efter 1v. Dock kan du nog ta bort det efter 1v och skita i det.

                      Kommentar

                      • Bobby
                        • March 2002
                        • 351

                        #12
                        Filtervadden tar rätt mycket små partiar som gärna slinker igenom filtret annars.

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          #13
                          Det finns mycket filtervadd på Ebay som du kan klippa till själv , på det sättet behöver du inte köpa Juwels filtervadd som blir snordyr i längden
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Perri
                            • March 2012
                            • 20

                            #14
                            Hur många filtervaddskivor har ni? Jag satte i två för tre dagar sen och dom var alldeles bruna idag. Jag tycker vattnet är lite grummligt så tror ni att tre filtervadd har bättre effekt ??
                            Filtervadd på Ebay?är det vanlig vadd som används till kläder ?

                            Kommentar

                            • woodlund
                              • December 2011
                              • 666

                              #15
                              Ursprungligen postat av Perri
                              Hur många filtervaddskivor har ni? Jag satte i två för tre dagar sen och dom var alldeles bruna idag. Jag tycker vattnet är lite grummligt så tror ni att tre filtervadd har bättre effekt ??
                              Filtervadd på Ebay?är det vanlig vadd som används till kläder ?
                              Nej det är inte vadd för kläder , det är företag som håller på med dammar, pumpar , filter mm .
                              Vi klipper till rätt bredd på vadden och viker den sedan 3 varv , om du tycker att din vadd är för bruna är det bara att skölja dom under kranen
                              1900Liter Diskusvatten


                              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...