50-80 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daahpr0
    • March 2012
    • 9

    50-80 liters kar

    Tjena tänkte bara säga inledningsvis att jag har läst Att starta ett akvarium - en nybörjarguide.

    Jag tänkte starta ett 50-80 liters kar, huvudfisken ska vara guppys tänkte blanda med ett gäng tetror, de ska passa bra har jag läst, vilka fiskar tycker ni att man ska tillsätta senare om man "tröttnar" på de fiskar man har.

    Vilka växter är bäst, ska ej växa så mycket men ska ändå vara stora och fina så de kan skydda yngel vid det tillfället.

    Vilken sorts mal rekommenderar du och hur många?

    Om jag har tex hittat en otroligt bra/fin sten som jag tycker passar till mitt akvarium, är det bara att koka stenen då så bakterier försvinner eller är det ett måste att köpa från affär?

    Tänkte starta upp med 6 guppy honor och 2 hanar, eller kan jag ha fler fisk i början?

    tacksam för tips och rekommendationer, vi har alla varit nybörjare någon gång.

    Mvh / daahpr0
    Senast redigerad av daahpr0; 19 March 2012, 20:57.
  • malawifantast
    • October 2011
    • 93

    #2
    Ja natursten gå lika bra. Det är bara till att koka stenen. så, nej det är inget måste att köpa från affären.

    Kommentar

    • daahpr0
      • March 2012
      • 9

      #3
      okej tack för svar

      Kommentar

      • Dippen98
        • March 2012
        • 67

        #4
        Du kanske kan ha 1 eller 2 dvärgguramis sen,eller nån form av ciklid Jag har pansarmalar ( 2 st ) i mitt 54Liters. De verkar trivas bra och de äter mat som kommer ner till botten.
        54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

        Kommentar

        • Dippen98
          • March 2012
          • 67

          #5
          Växter vet jag inte namn på men det brukar finnas olika att välja mellan på de olika djuraffärerna
          54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

          Kommentar

          • daahpr0
            • March 2012
            • 9

            #6
            Okej, vad har du för fisk i ditt 54 liters då? Jag hade tänkt mig att köpa ca 2-3st ancistrus . Jag tror nog ja ska köpa någon flyt växt samt lite blandat, stora och små växter

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Hoppa över ancitrus, de blir för stora för akvariet. Rekomenderar amanoräkor istället.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Dippen98
                • March 2012
                • 67

                #8
                I mitt 54L har jag , 10 Kardinaltetror , 1 dvärggurami , 2 dvärgciklider (tror jag det är , nån form av ciklid ) , 1 sewallia , 2 pansarmalar ,2 räka japonica amano , 1 kampfisk ( betta splendens crowntail )
                54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                Kommentar

                • Dippen98
                  • March 2012
                  • 67

                  #9
                  Sewellia är det skrev fel
                  54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                  Kommentar

                  • daahpr0
                    • March 2012
                    • 9

                    #10
                    macke_fisk: Okej, då blir det nog amanoräkor eller någon annan sorts mal som inte blir så stor ,

                    dippen98: okej, låter fint , jag hade tänkt mig att köpa så jag får ihop 10 st kardinaltetror samt ca 9st guppy honor sedan 3st hanar.
                    Senast redigerad av daahpr0; 20 March 2012, 22:28.

                    Kommentar

                    • Dippen98
                      • March 2012
                      • 67

                      #11
                      Okej det blir nog bra Fint med ett stim kardinaltetror :P Jag har som jag skrev 2 st japonica amano räkor och de är coola tycker jag och tar ju inte så mycket plats.
                      54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                      Kommentar

                      • daahpr0
                        • March 2012
                        • 9

                        #12
                        sant dippen

                        Kommentar

                        • Dippen98
                          • March 2012
                          • 67

                          #13
                          54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                          Kommentar

                          Arbetssätt...