Nyuppstartat kar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ceyzee
    • March 2012
    • 8

    Nyuppstartat kar...

    Hej!

    Ny på forumet och "ny" i alvariets världs. (har haft ett litet kar som barn)

    Vi startade upp vårt 54 liters kar för 2,5 vecka sedan och har 11 invånare i detta i form av 5 sunset platy, 3 tuxedo platy och 3 mickey mouse platy. Vi har 1 hane av varje sort (av slump från köpet)

    Har snart planer på att stoppa ner en algätare men vilken kan rekomenderas? även planer på nån enstaka räka eller det fungerar inte i detta lilla kar?

    Vi har detta som prova på kar och har ett 200-250 liters som väntar att få flytta hem till oss om vi vill sen.

    Vad bör vi tänka på med vårt lilla platykar? Ska man tillsätta nån annan fisksort?
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    #2
    Ancistrus är alltid en bra algätare tycker jag. Har alltid fungerat bra för mig
    Mvh/ My

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Det låter som lite mycket fisk lite för snabbt! Hur mycket växter filter etc. har ni?
      Tyvärr så är det bara ni som begriper vilken platy som är sunset, tuxedo och mickey mouse för fisken är de bara platy och kommer att korsa sig som det behagar dom. Bryr ni er inte om vilket spelar det ingen roll! Det blir helt enkelt platy.
      Generellt hade det nog varit enklare att starta upp 300 l akvariet först och kanske sedan det lilla.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Dippen98
        • March 2012
        • 67

        #4
        Sewellia och japonica amano räkor kanske?
        54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          nitriten kommer om några dagar / en vecka.....

          och tar man inte hand om det på rätt sätt så är det stooooor risk för allmän fiskdöd....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Ceyzee
            • March 2012
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av bossep
            Det låter som lite mycket fisk lite för snabbt! Hur mycket växter filter etc. har ni?
            Tyvärr så är det bara ni som begriper vilken platy som är sunset, tuxedo och mickey mouse för fisken är de bara platy och kommer att korsa sig som det behagar dom. Bryr ni er inte om vilket spelar det ingen roll! Det blir helt enkelt platy.
            Generellt hade det nog varit enklare att starta upp 300 l akvariet först och kanske sedan det lilla.
            Arterna bryr vi oss inte om, barnen valde "färger" :-)
            Vi fick order från djurbutiken att skaffa de 5 sunset efter 1 vecka och efter ytterligare 1-1,5 v placera i dem andra. Vi har en hel del växter. Djurbutiken sa 1 cm fisk per 1 liter vatten och sa att vi kunde ha 10-15 platys. Nu har vi 10, en dött pga skada.

            Kommentar

            • Ceyzee
              • March 2012
              • 8

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              nitriten kommer om några dagar / en vecka.....

              och tar man inte hand om det på rätt sätt så är det stooooor risk för allmän fiskdöd....


              .
              Okej... Det är snart 1 månad och fiskarna verkar trivas och har tom ynglat. Är det fortfarande risk för nitrit då?

              Kommentar

              • Johanadhoc
                • April 2011
                • 377

                #8
                Har du tester till vattnet?
                MVH//
                Johan

                Projekt 300 liter diskus»
                Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                Kommentar

                • Ceyzee
                  • March 2012
                  • 8

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanadhoc
                  Har du tester till vattnet?
                  De är beställda i djuraffären, var slut i butik.

                  Kommentar

                  • Johanadhoc
                    • April 2011
                    • 377

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ceyzee
                    De är beställda i djuraffären, var slut i butik.
                    Tror nitriten kommer ungefär 3 - 4 veckor efter starten om man har för mycket fisk. När du får testerna så håll noga koll på värdena.
                    MVH//
                    Johan

                    Projekt 300 liter diskus»
                    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                    Kommentar

                    Arbetssätt...