Nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snuttjulle
    • February 2012
    • 33

    Nystart

    Har blivit sugen på att återuppta mitt akvarieintresse efter ett antal år "i vila" och naturligtvis hittat till detta forum.
    Efter långa och hårda förhandlingar med sambon ser det nu ut att bli ett Akvastabil Mark II på 160 liter. Vill ha det som sällskapsakvarium med några stim av olika tetror. ( Senast det begav sig ( 10 år sedan ) hade jag ett ungefär lika stort akvarium med Malawis som jag tröttnade på ). Planerar lite rot (rötter) och lite växter.
    Nu till mina frågor:
    1. Tänkte ev ha Engelsk sjösten som botten ( 3-5 mm el dyl ). Behöver jag ha något under detta för växternas skull, eller räcker det med gruset ?
    2. Populering: Har läst att tetror kan vara lite känsliga att stoppa i som första innevånare innan bakteriekultur har hunnit etableras. Har någon ett bra förslag på vilken art och hur många jag kan använda som uppstartare.
    3. CO2: Behöver jag verkligen tänka på detta, eller klarar jag mig utan ?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    1)
    Du behöver inget under grusen. Faktiskt enklast att inte ha något.
    Dock bör du lägga till några 10'or i budgeten och köpa PMDD om du skall ha blommor som växer.
    Dvs flytande växtgödning.

    2)
    Vissa tetror är känsliga, vissa inte, vissa funkar klockrent som piloter, andra inte.
    Som pilot kan du nog ha några av de vanligaste tetrorna, om du följer uppstarten en klassisk
    lååååångsam model.

    Ex

    vecka 0-4 = max 4-5 tetror
    vecka 5-6 = ner mer 5-6 st till
    vecka 7-8 = ner med 5-6 st till'
    osv osv

    allt under förutsättning att ingen nitrit av vikt dyker upp.

    med det kollar du väl med ditt nyinköpta DROPPTEST för en hundralapp.....eller hur.


    3)
    CO2 kan du högaktningsfullt strunta i om du inte tänker bli växtnörd.

    Om du efter ett antal månader (8-12) tycker att det inte hjälper längre med den flytande gödningen,
    så skaffa en alternativ kolkälla, dvs EC (EasyCarbo), testa med den och se hur fint det blir,
    skulle du sedan drabbas av växtnördssjukan, så läs på om mäskmetoden till CO2.



    Men nu är vi kanske 18-24 månder bort........
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Snuttjulle
      • February 2012
      • 33

      #3
      Tack för snabbt svar!

      1. Har kollat och sett både växtgödnings"pellets" eller vad man skall kalla dom som stoppas i sanden/gruset och PMDD. Har planerat att använda mig av detta.

      2. OK, funkar t.ex Fantomtetra alternativt Neontetra ? och JA, jag hade tänkt investera i ett dropptest för att hålla koll på nitrit, PH och även kolla KH. Vet att vi har mjukt vatten i Järfälla men ingen aning om KH och PH.

      3. Misstänkte det och NEJ, jag tänker inte bli växtnörd Lagom är bäst. Det stora växtintresset i familjen får sambon stå för och då hålla sig i trädgården

      Kommentar

      • Snuttjulle
        • February 2012
        • 33

        #4
        Så har jag då äntligen startat Igår kväll införskaffades 4 små lykttetror som koppades in efter konstens alla regler.
        Till att börja med var dom helt stilla nere i ena hörnan av akvariet, men efter ca 1,5 min började dom utforska sitt nya hem.
        Trots att dom bara var 4 stycken så stimmade dom fint.
        Idag på morgon när jag tände belysnngen var dom ännu mer aktiva. For omkring som små "tättingar" och verkar trivas väldigt bra.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 2012-03-26 20.59.46.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,2 KB
ID: 2139865

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          vad är det för växt till vänster? dom med stora blad.
          tycker dom påminner om en sumpväxt, å är det en sådan så kommer den tyvärr inte att överleva länge i akvariet.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Snuttjulle
            • February 2012
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av MrH
            vad är det för växt till vänster? dom med stora blad.
            tycker dom påminner om en sumpväxt, å är det en sådan så kommer den tyvärr inte att överleva länge i akvariet.
            Ingen aaaaning. Hon i butiken kallade dom för "kålisar" och krängde på mig 3 st ( 2 st i andra ändan av akvariet ).
            Eller menar du den mörkare uppe i hörnan ?

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              ne den i framkant på vänster sida. hmm, kålisar?
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Snuttjulle
                • February 2012
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av MrH
                ne den i framkant på vänster sida. hmm, kålisar?
                Skulle gissa på Javaormbunke om man Googlar på bildsök

                Kolla http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128747& fast jag fick ingen bottenplatta
                Senast redigerad av Snuttjulle; 27 March 2012, 10:36.

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  hmm ja det kan de ju vara.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • Rebah
                    • January 2012
                    • 410

                    #10
                    Ser ut som javaormbunke ja. En tålig sak men kan ruttna om man sätter den för djupt i sanden, som det står i tråden du länkade. Finns mer info här på zoopet med om du inte läst det än, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39
                    "The trees move... do you not see it?"

                    Kommentar

                    • Snuttjulle
                      • February 2012
                      • 33

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rebah
                      Ser ut som javaormbunke ja. En tålig sak men kan ruttna om man sätter den för djupt i sanden, som det står i tråden du länkade. Finns mer info här på zoopet med om du inte läst det än, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39
                      Nej, denna hade jag inte läst. Verkar som om jag borde "dra upp" plantan lite för att inte riskera röta.

                      Kommentar

                      • Snuttjulle
                        • February 2012
                        • 33

                        #12
                        Ytterligare en fråga: När det blir dags att släppa i mer fisk, skall jag då öka beståndet av glödbandstetra eller vänta med det och stoppa i en 3 - 4 st av annan sort innan jag utökar befintligt bestånd ?
                        Frågan ställd med tanke på hur fiskarna beter sig i de olika fallen ( stimmande, revir etc. ).
                        Senast redigerad av Snuttjulle; 28 March 2012, 08:17.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...