150-liters sällskapsakvarium med ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vandagomez
    • March 2012
    • 6

    150-liters sällskapsakvarium med ciklider

    Hej, här kommer mitt första inlägg på forumet.

    Jag känner att jag behöver lite expertråd innan jag beställer nedanstående fiskar:
    • 2 st Elfenbensciklid (Zebraciklid, Amatitlania nigrofasciata)
    • 2 st Skäggmunsmal (Ancistrus sp.) - inköpta och städar för fullt, helt underbara!
    • 5 st Tigerbarb (Puntius tetrazona)
    • 10 st Kardinaltetra (Paracheirodon axelrodi)


    Miljö:
    • Akvarium: 152 l (95x40x40)
    • Grus: Engelsk sjösten
    • Växter: Anubias (Anubias barteri var. barteri) och Javaormbunkar (Microsorum pteropus)
    • Övrigt: En lite större grotta och några mindre samt en rot för avgränsning.
    • Vattentemperatur: 26 grader
    • Vattenkvalitet (enligt vattenverket): PH 8, dH 3,6, Kalcium 22 mg/l (alltså mjukt)


    Fartfyllda ciklider av något slag är ett måste även om jag sneglat på andra arter som Multispinosaciklid och Sajicaciklid. Jag har tidigare haft en liknande uppsättning som tonåring och cikliderna lekte trots ett akvarium på endast 75 liter. Frågan är bara om arterna kommer att trivas tillsammans, om det finns alternativa stimfiskar som passar bättre eller om jag behöver fler/färre fiskar för ett akvarium i denna relativt lilla storlek?

    Tack på förhand!
  • vandagomez
    • March 2012
    • 6

    #2
    Jag tolkar tystnaden som att det åtminstone finns en teoretisk chans att det kan funka (alternativt att mina planer helt enkelt är för dumma för att bevärdigas med en kommentar).

    Kommentar

    • Yokas
      • August 2011
      • 136

      #3
      Ursprungligen postat av vandagomez
      Jag tolkar tystnaden som att det åtminstone finns en teoretisk chans att det kan funka (alternativt att mina planer helt enkelt är för dumma för att bevärdigas med en kommentar).
      Jag tycker det mesta ser helt ok ut. Du planerar väldigt väl vilket man inte kan säga om alla. Värt att tänka på dock är att zebror (vanliga och elfenben) egentligen ska ha ett större akvarium och kan vara rejält griniga av sig så det kanske kan vara värt att överväga alternativ.
      Sen så är nog 8 i ph lite högre än vad jag personligen hade haft men det kommer ju rätta till sig när du lägger i roten.

      En annan grej som jag också skulle gjort är att antingen öka antalet tigerbarber eller ta bort dom helt då dom biter i andras fenor. Som med de flesta fenbitare verkar detta beteende minska om man har fler individer i stimmet.
      shoop da whoop...

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Jag hade zebracilkider för ca 10 år sen, ursprungligen var det min bror som hade dem. Han hade ett malawiakvarium på 200liter där han stoppade i dessa. De förökade sig väldigt fort och var väldigt duktiga på att försvara sina yngel. Så ganska snart hade vi ett akvarium fullt med enbart zebraciklider, inte ens de tuffaste malawi klarade att stå emot dem utan alla dog de tillslut.'Dock var det väldigt kul att följa yngelvården.

        Så att ha dem med kardinaltetra och tigerbarber tror jag inte kommer funka i många dagar...

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Det är en bra idé att ha stimfisk tillsammans med ciklider som just centralamerikanska zebror då det ger zebror något att ta ut lite frustration på. Du får prova dig fram med vilken art som passar för detta ändamål, men jag vill tipsa om att byta ut kardinalerna mot platys, dels för att de kommer från samma del av världen ( iallafall vildformen av platy) och dels för att de blir lite större. Jag har haft både sajica och zebror och kan rekommendera båda arterna. Cryptoheros Spilurus är en annan trevlig art med liknande temperament och krav.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • vandagomez
            • March 2012
            • 6

            #6
            Bra tips!

            Yokas - Tack! Jag är lite orolig för zebornas humörsvängningar, särskilt vid lek. Men efter era råd har jag bestämt mig för att prova!

            LS10 - Kul historia, det finns flera sådana om just zebrorna har jag sett. Min förhoppning är dock att de kommer bete sig ungefär som Lizardking skriver.

            Lizardking - Det är precis så jag har tänkt! Är det någon särskilt variant av Platy du kan rekommendera?

            Vad gäller Yokas tips om fler tigerbarber, hur många stimfiskar tycker ni jag kan sätta i ett 150-litersakvarium? Kan man ha så många som 10 barb och 20 tetra/platy?

            Kommentar

            • vandagomez
              • March 2012
              • 6

              #7
              Nu har jag beställt 2 elfenbensciklider, 20 kardinaltetror och 10 tigerbarber. Jag återkommer med status länge fram.

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                Spännande att vänta på beställd fisk, lägg upp bilder på karet sedan. Pandaplatys är fina tycker jag, men det finns ju hur många varianter som helst att välja mellan.
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av vandagomez
                  Hej, här kommer mitt första inlägg på forumet.

                  Jag känner att jag behöver lite expertråd innan jag beställer nedanstående fiskar:
                  • 2 st Elfenbensciklid (Zebraciklid, Amatitlania nigrofasciata)
                  • 2 st Skäggmunsmal (Ancistrus sp.) - inköpta och städar för fullt, helt underbara!
                  • 5 st Tigerbarb (Puntius tetrazona)
                  • 10 st Kardinaltetra (Paracheirodon axelrodi)
                  Miljö:
                  • Akvarium: 152 l (95x40x40)
                  • Grus: Engelsk sjösten
                  • Växter: Anubias (Anubias barteri var. barteri) och Javaormbunkar (Microsorum pteropus)
                  • Övrigt: En lite större grotta och några mindre samt en rot för avgränsning.
                  • Vattentemperatur: 26 grader
                  • Vattenkvalitet (enligt vattenverket): PH 8, dH 3,6, Kalcium 22 mg/l (alltså mjukt)
                  Fartfyllda ciklider av något slag är ett måste även om jag sneglat på andra arter som Multispinosaciklid och Sajicaciklid. Jag har tidigare haft en liknande uppsättning som tonåring och cikliderna lekte trots ett akvarium på endast 75 liter. Frågan är bara om arterna kommer att trivas tillsammans, om det finns alternativa stimfiskar som passar bättre eller om jag behöver fler/färre fiskar för ett akvarium i denna relativt lilla storlek?

                  Tack på förhand!
                  Jag tycker du är fel ute eftersom jag tycker inte att man ska gå under de rekommendationer på storlek på akvariet som artbeskrivningen ger som är ett rekommenderat minimum. Tillfälligt kan man absolut hålla fisk i mindre miljöer men inte när det är permanent.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • vandagomez
                    • March 2012
                    • 6

                    #10
                    Nu kom det svaret någon dag för sent, men jag håller med och någonstans i bakhuvudet har jag nog en plan att uppgradera till ett större akvarium när cikliderna har vuxit till sig. Det är också pga det lilla akvariet som jag valt att bara ha två revirhävdande fiskar. Funkar det inte så kommer jag ta hand om problemet på bästa möjliga sätt.

                    Kommentar

                    • Joakim Lundgren
                      • August 2006
                      • 631

                      #11
                      Ursprungligen postat av vandagomez
                      Nu kom det svaret någon dag för sent, men jag håller med och någonstans i bakhuvudet har jag nog en plan att uppgradera till ett större akvarium när cikliderna har vuxit till sig. Det är också pga det lilla akvariet som jag valt att bara ha två revirhävdande fiskar. Funkar det inte så kommer jag ta hand om problemet på bästa möjliga sätt.
                      I det karet funkar det inte med två revirhävdande par. Jag har haft zebror i 100*40*50 och det har alltid slutat med ett par till slut, hur jag än har inrett.
                      AKA: Lizardking

                      Kommentar

                      • vandagomez
                        • March 2012
                        • 6

                        #12
                        Litet förtydligande: två revirhävdande fiskar är alltså bara ett par.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Dem kommer troligen slakta dina kardinaltetror och tigerbarber! Men vem kan stoppa dem som ändå tänker prova
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...