Flytt av akvarium + fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mashugg
    • March 2012
    • 70

    Flytt av akvarium + fisk

    Kändes som att denna tråd faller under flera huvudrubriker men jag slänger in den här så får väl mod flytta den vid behov .

    Har kollat runt lite i när området där jag bor (Östersund) efter akvarier som säljes begagnat. Har hittat ett 200 liters med tillbehör och fiskar ca 30 min från stan.
    Någon som har tips om hur man enklast tar hand om fiskarna innan akvariet är uppstartat? Har ju ett 20 liters akvarie men att slänga ner "ett gäng" fiskar i det nu "överbefiskade" (läs överbefolkade) karet lär knappats vara hälsosamt för dom små.

    Vill ju starta upp karet (om jag nu köper det) på rätt sätt och verkligen se till att vattnet är som jag vill innan jag kastar i fiskar.

    Någon som har bra koll på möbler får gärna hjälpa mig med att kolla ifall denna möbel ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20135300/ ) skulle kunna klara vikten från ett 200 liters. Har redan två hyllor hemma och de är en bra höjd på dom när de står på golvet. Självklart köper jag ju två st så hela akvariet får plats
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vattnet kan inte bli som du vill om du inte har fiskar i vattnet. det händer absolut ingenting med vattnet om karet står utan invånare
    så fiskar kan du pyttsa i på en gång.

    men man ska ju inte pyttsa i så många när man startar ett kar.

    men man kan kringå det lite om man är i din situation.

    1. se till att få med dig filtret hem. om det är ett innerfilter så satt det i en spann med akvarievatten. är det ytterfilter så behåll vatten i filtret. då får du med dig massa nyttiga bakterier.

    2 hålla koll de första 3-4 veckorna på vattenvärdena

    3. mata mer eller mindre inte alls de första 3 veckorna. 1 gång varannan dag kanske.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      den hyllan kan du glömma. de är inte stabila nog.

      vad har du för mått på karet?

      Kommentar

      • Mashugg
        • March 2012
        • 70

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        den hyllan kan du glömma. de är inte stabila nog.

        vad har du för mått på karet?

        Har ganska nyligen frågat om måtten på karet. Antog per automatik att det var ett klassiskt rektangulärt kar (korkat av mig) :P. Hoppas jag får svar snart.

        Då jag har för avsikt att flytta över fiskarna från 20-liters karet kan jag inte använda mig av det vattnet plus vattnet som fiskarna kommer i?

        Några tips på vad man bör kolla efter när man letar möbel?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          det är inte vattnet som är viktigast. det är smutsen som ligger i gruset o det som är i filtret. där finns alla nyttiga bakterier. så om du tar med dig vatten från det nya karet så rör runt i sanden först så du får massa gojs med dig.

          att det är massivt trä. o att hörnen på karet helst ska hamna direkt över benen. det är i hörnen allt tryck finns från ett kar. så då leds det rakt ner i golvet.

          jag har ett 250L på en sån här, exakt samma mått på karet som bänken.
          Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

          Kommentar

          • Mashugg
            • March 2012
            • 70

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            det är inte vattnet som är viktigast. det är smutsen som ligger i gruset o det som är i filtret. där finns alla nyttiga bakterier. så om du tar med dig vatten från det nya karet så rör runt i sanden först så du får massa gojs med dig.

            att det är massivt trä. o att hörnen på karet helst ska hamna direkt över benen. det är i hörnen allt tryck finns från ett kar. så då leds det rakt ner i golvet.

            jag har ett 250L på en sån här, exakt samma mått på karet som bänken.
            http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50177553/

            Ahh bra att få lite info om viktfördelningen på akvarium
            Antar att maxvikten som finns för liknande möbler enbart gäller för saker som står mitt på. Har du någon sorts mellanlägg mellan möbel o akvarium, typ liggunderlag?

            Hur länge klarar sig fiskarna i en sån där påse man får med när man köper dom i djurbutiken? Tänkte på transporten hem.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              de klarar lätt ett gäng timmar så det är ingen fara.

              nja jag har inget under mina kar. nu har ju malawikaret en ram under sig så det är inte så farligt. men jag har 3 helglaskar som står direkt på skivan. men jag rekomenderar ändå ett liggunderlag eller frigolit under

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Ursprungligen postat av Mashugg
                Kändes som att denna tråd faller under flera huvudrubriker men jag slänger in den här så får väl mod flytta den vid behov .

                Har kollat runt lite i när området där jag bor (Östersund) efter akvarier som säljes begagnat. Har hittat ett 200 liters med tillbehör och fiskar ca 30 min från stan.
                Någon som har tips om hur man enklast tar hand om fiskarna innan akvariet är uppstartat? Har ju ett 20 liters akvarie men att slänga ner "ett gäng" fiskar i det nu "överbefiskade" (läs överbefolkade) karet lär knappats vara hälsosamt för dom små.

                Vill ju starta upp karet (om jag nu köper det) på rätt sätt och verkligen se till att vattnet är som jag vill innan jag kastar i fiskar.

                Någon som har bra koll på möbler får gärna hjälpa mig med att kolla ifall denna möbel ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20135300/ ) skulle kunna klara vikten från ett 200 liters. Har redan två hyllor hemma och de är en bra höjd på dom när de står på golvet. Självklart köper jag ju två st så hela akvariet får plats
                Om det är ett kar som är igång så går det bra att starta upp igen direkt med fisk. Ta upp gruset/sanden medans lite vatten finns kvar i karet så det mesta skiten sköljs av när du tar upp gruset rengör inte mer än så och lägg gruset i hinkar.

                Filtermaterialet ska du vara rädd om, det klarar nån timme utan problem och lägg det gärna luftigt i en plast påse så fukten bevaras, bakterierna klarar sig längre pga bättre tillgång till syre i atmosfären än om du har det i stillastående vatten. Sätt ingång filter så fort som möjligt.

                Packa fisken i plastpåsar, stimfiskar ca 5-10st/påse beroende på storlek, parbildande fiskar två o två och aggressiva fiskar en o en. Viktigt att det inte är för mycket vatten i påsen (knappt halvfull) och placeras upprätt och mörkt tex i papperskasse eller kartong/matbox.

                I med grus och inredning, fyll upp med lagom tempererat vatten, sätt igång filter och häll i vattenberedningsmedel och i med fiskarna
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mashugg
                  • March 2012
                  • 70

                  #9
                  Någon som har erfarenhet av längre förflyttningar av fisk säg 7-8 timmars resa. Eller det är kanske något man hellst bör undvika?
                  Ska flytta ner (hem) till Stockholm från Östersund och beroende på färdsätt kommer en flytt ta mellan 7 och 9 timmar.

                  Kommentar

                  • Mashugg
                    • March 2012
                    • 70

                    #10
                    Ingen som kan ge lite tips om ovanstående ämne antar jag
                    Får väl försöka sälja fiskarna och växterna isf.

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mashugg
                      Någon som har erfarenhet av längre förflyttningar av fisk säg 7-8 timmars resa. Eller det är kanske något man hellst bör undvika?
                      Ska flytta ner (hem) till Stockholm från Östersund och beroende på färdsätt kommer en flytt ta mellan 7 och 9 timmar.
                      Det borde nog gå bra, nu har jag aldrig flyttat fisk nån riktigt lång väg, men några timmar har dom nog fått stå ut i påse.
                      Fyll typ halva påsen med vatten, lägg inte för många fiskar i varje påse och packa dom så dom står mörkt och upprätt. Försök också få temperaturen att hållas på en något så när jämn nivå så ska det nog gå bra )

                      Kommentar

                      • Mashugg
                        • March 2012
                        • 70

                        #12
                        Ursprungligen postat av Miliimli
                        Det borde nog gå bra, nu har jag aldrig flyttat fisk nån riktigt lång väg, men några timmar har dom nog fått stå ut i påse.
                        Fyll typ halva påsen med vatten, lägg inte för många fiskar i varje påse och packa dom så dom står mörkt och upprätt. Försök också få temperaturen att hållas på en något så när jämn nivå så ska det nog gå bra )
                        Tack för svar
                        Vet du hur det kommer bli med syret i vattnet? Borde väl ta slut efter en stund i en påse tycker jag. Kanske man ska ta upp på sen, öppna de och ruska om ordentligt så det kommer ner syre?? (skämtar :P)

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          De var därför ja sa att du bara skulle fylla till hälften, så det finns gott om syre att ta av Men de klarar nog sig, när de transporteras till affärerna rör det sig ofta om långa resor

                          Kommentar

                          • Mashugg
                            • March 2012
                            • 70

                            #14
                            Ahaaa då förstår jag
                            Ja nu känns det lite lättare och inte helt krångligt att flytta dom. Antar att man kanske kan, under resans gång, öppna upp påsarna med fiskarna i för att ev släppa in frisk luft bara för att vara på den säkra sidan.

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Jag skulle säga att det är bättre att bara låta dem vara. Förstår ju att man gärna vill öppna och kika så de lever med de blir mindre stressade om de får vara ifred i mörker hela tiden.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...