Fler fiskar !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perri
    • March 2012
    • 20

    Fler fiskar !!

    60-Literskar ,10 Neontetra,8 Svärdbärare,
    detta är mitt nybörjarkar men nu vill jag gärna ha två eller fyra likadana halvstora(5-6cm)blåa,röda eller guld,
    fredliga ihop med de jag har.
    Hur många fiskar tycker ni jag kan ha i ett 60 L kar,var går gränsen.På lördag åker jag in till Malmö isåfall och
    köper mina nya fiskar.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tycker det är fullt redan nu. i ett sånt litet kar får man inte i så mycket. sen har du ju levandefödare med så du kommer ju garanterat få massa mer fisk

    ne skaffa hellre ett större kar så kan du köpa roligare fiskar!

    Kommentar

    • Perri
      • March 2012
      • 20

      #3
      Låter lite deppigt,men man var väl dum som inte satsde på ett stort direkt
      så att man kan få dom där fina fiskarna domdär blåa,röda eller guld.
      Hur stort kar tycker du jag skall satsa på som så att säga varar länge.
      Jag går ju hemma nu så jag har ju tid att sköta om dom.
      Tack för att du var snäll och svarade till en nybörjare.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ja jag tycker inte man ska börja med ett kar under 100L när man är nybörjare. det är svårare att sköta ett litet kar än ett större.

        de där blåa, röda eller guldiga fiskarna är ju helt omöjligt att veta vilken du menar.

        om du ska köpa ett nytt kar så satsa på runt 200-300L. då blir du inte så begränsad.

        läs gärna den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Felet var nog snarare att du valde svärdbärare som är en ganska stor och snabb fisk. Den kan bli över decimetern. Roligast att ha i minst 200-300 liter även om det givetvis går att ha några stycken i ett mindre kar. Du kanske skall försöka byta? Det finns ganska många arter som bara blir 3-4 cm och som är stillsamma. Det är alltså inte bara storleken på fisken som avgör hur många man kan ha! Temperament och aggressivitet är minst lika avgörande.

          Blått, rött, guld? Googla på de här namnen: Inpaichthys kerri, Boraras maculata, Microdevario kubotai (snarare grön, kommer inte på någon lämplig guldfärgad..) Men se till att ha ett fungerande akvarium med mycket växter innan du handlar fisk.

          Kommentar

          Arbetssätt...