Fisktips? Snäcktips? Vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • duccen
    • February 2012
    • 22

    Fisktips? Snäcktips? Vattenbyte?

    Har nu satt igång 540-literskaret och satt i lite fisk. Några rosentetra, scalarer och pansarmalar är på plats. Inser att det dröjer någon månad till jag kan ha i mer. Skulle vilja ha lite tips på några färggranna sydamerikanska cyklider som kan passa med de fiskar jag har. Har en del växter också. Tips någon?

    En annan fråga är om jag borde stoppa i några malaysianska sandsnäckor och isåfall var hittar man sådana runt Lund-Eslöv-Hörby?

    Har läst både att man ska byta vatten jätteofta i början. Har läst på andra ställe att man ska undvika vattenbyte i början. Hur är det egentligen?
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Ursprungligen postat av duccen
    Har nu satt igång 540-literskaret och satt i lite fisk. Några rosentetra, scalarer och pansarmalar är på plats. Inser att det dröjer någon månad till jag kan ha i mer. Skulle vilja ha lite tips på några färggranna sydamerikanska cyklider som kan passa med de fiskar jag har. Har en del växter också. Tips någon?

    En annan fråga är om jag borde stoppa i några malaysianska sandsnäckor och isåfall var hittar man sådana runt Lund-Eslöv-Hörby?

    Har läst både att man ska byta vatten jätteofta i början. Har läst på andra ställe att man ska undvika vattenbyte i början. Hur är det egentligen?
    Här kan du följa de olika stegen som ditt akvarium skall gå igenom och den talar om i vilka fall du ska göra delvattenbyten under uppstarten! http://www.bestfish.com/newtank3.html kör i vind
    Senast redigerad av åheim; 02 March 2012, 20:56.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • duccen
      • February 2012
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Här kan du följa de olika stegen som ditt akvarium skall gå igenom och den talar om i vilka fall du ska göra delvattenbyten under uppstarten! http://www.bestfish.com/newtank3.html kör i vind
      På söndag är det dag 5. Betyder det att om fiskarna verkar påverkade på något sätt ska jag göra ett vattenbyte men annars inte?

      Kommentar

      • Tour
        • February 2010
        • 55

        #4
        apistogamma kan funka med de fiskarna du har senare till exempel. finns en jättebra sökfunktion här på zoopet där du kan kolla på sydamerikansk fisk och så kan du fråga här om du hittar något om det passar, blir lättare så

        du kan slänga i lite snäckor om du vill, de brukar följa med av sig självt med växter oftast, inga av mina kar har klarat sig undan. själv föredrar jag posthornssnäckor framför malaysiska, men det där är min åsikt. kör du med sand så kan malaysiska vara bättre. du kan säkert få på akvariebutiken om du frågar efter dom, annars brukar folk kunna skicka.

        vattenbyten under inkörningen brukar jag själv säga ja, varje vecka.
        i alla akvarier jag startat så har jag kört delvattenbyte varje vecka för att minska på stressen för fisken och det har funkat hur bra som helst varje gång, har aldrig haft en fisk som dött under denna perioden. helst borde du startat med färre fiskar än du nu gjort.
        tror du kan byta 20-30% vatten varje vecka för att minska stressen för fisken, då du har så mycket fisk så kan det snabbt bli höga nivåer i akvariet. håll koll med tester, gärna dagligen på vattenkvalitén och vad som händer i akvariet, och framförallt på fisken.
        att byta så lite vatten som möjligt tror inte jag har nån större betydelse mer än att man sparkar fisken hårdare i skrevet än vad som egentligen behövs, bara för att spara in nån extra dag på inkörningen.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13126

          #5
          Ursprungligen postat av duccen
          På söndag är det dag 5. Betyder det att om fiskarna verkar påverkade på något sätt ska jag göra ett vattenbyte men annars inte?
          Ja jag precis och om fiskarna visar lättare obehag kan du tillsätta ett par msk vanligt salt, det skyddar delvis fisken från att det giftiga nitriten tränger in i blodet. Ser du att fisken är kraftigt påverkad (ligger på botten eller ytan och flämtar) så kan delvattenbyte bli tvunget men alltid i kombination med en bakteriekultur tex nitrivec! Men det mest avgörande trots allt hur det ska gå med uppstarten hänger på matningen, var försiktig med maten!!!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • duccen
            • February 2012
            • 22

            #6
            Desto mer jag läst desto nojiagere har jag blivit Köpte ett testset för att kunna ha lite koll. Det har nu gått 9 dagar sedan jag släppte i fiskarna. Fiskarna simmar runt som vanligt och jag kan inte se någon skillnad mer än att scalarerna inte är så skygga än. De är möjligtvis lite hungriga då de käkar mina växter.... Jag har varit ganska försiktig med maten. Matat varannan dag och inte mer än att det blivit uppätet.

            Värdena jag fick var:
            ph 7,5 med lite osäkerhet då det är svårt att se färgen i lampljuset
            KH 8
            NO2 0,05-1 Var klart under ett men kanske något över 0,05 mg/l
            NO3 1
            Fe 0

            Är det dags för vattenbyte än? Jag bytte i söndags (dag 5) ca 20% och planen är att byta på söndag igen.
            Hur snabbt går det om man får en nitritspik? Bör man mäta varje dag och byta vatten när den ökar?
            Jag köpte lite gödning till växterna på rekommendation i affären. Är det lämpligast att slå i det efter nästa vattenbyte eller ska jag göra det direkt? Om jag förstått saken rätt hjälper växterna till att få balans.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13126

              #7
              Ursprungligen postat av duccen
              Desto mer jag läst desto nojiagere har jag blivit Köpte ett testset för att kunna ha lite koll. Det har nu gått 9 dagar sedan jag släppte i fiskarna. Fiskarna simmar runt som vanligt och jag kan inte se någon skillnad mer än att scalarerna inte är så skygga än. De är möjligtvis lite hungriga då de käkar mina växter.... Jag har varit ganska försiktig med maten. Matat varannan dag och inte mer än att det blivit uppätet.

              Värdena jag fick var:
              ph 7,5 med lite osäkerhet då det är svårt att se färgen i lampljuset
              KH 8
              NO2 0,05-1 Var klart under ett men kanske något över 0,05 mg/l
              NO3 1
              Fe 0

              Är det dags för vattenbyte än? Jag bytte i söndags (dag 5) ca 20% och planen är att byta på söndag igen.
              Hur snabbt går det om man får en nitritspik? Bör man mäta varje dag och byta vatten när den ökar?
              Jag köpte lite gödning till växterna på rekommendation i affären. Är det lämpligast att slå i det efter nästa vattenbyte eller ska jag göra det direkt? Om jag förstått saken rätt hjälper växterna till att få balans.
              Växter som mår bra och växer fungerar som utmärkta biologiska filter men mår de dåligt är de en belastning. En nitritspik kan komma hastigt om du matar för mycket. Tillsätt en bakteriekultur för att öka chansen att det ska gå bra om du är osäker!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...