Back in biss..kub akvarium?o.O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frfoto
    • March 2012
    • 29

    Back in biss..kub akvarium?o.O

    tjenna. För ett par år sedan fick jag intresse för akvaristik å allt vad det innebär, började med ett 60liters akvarium med lite guppys i. Det urartade dock rätt snabbt och storhetsvansinnet slog till, helt plötsligt hade jag 5 akvarium i mitt lilla rum hemma, det var så jäkla kul men dock en massa pill. Jag höll på med allt detta i 2år tror jag, besökte butiker, gick på auktion och zoopet träffar. Kommer aldrig glömma besöket hos Kjell fohrman med hans monster akvarium . Iallafall så kände jag att det blev för mycket tillslut, fick liksom inte plats i mitt rum så sålde av alla akvarium.

    Min vän som också hade ett lika brinnande för akvaristiken som jag hade för ett par år sen har nu pratat så mycket om akvarium att jag nu bara Måååååste hade ett akvarium . Denna gången ska jag hålla mig till ett akvarium (försöka iaf..). Jag är nu iaf riktigt sugen på att köpa ett kub akvarium, helst med måtten 50*50*50cm. E det var ju ett par år sedan man var insatt i allt detta och minnet är bra men kort. Så jag undrar nu, vart köper jag ett kub akvarium i göteborgs trakterna? Har spanat lite på nätet men inte hittat någon butik med priser å så.
    Har aldrig haft ett kub akvarium såcundrar om ni med kub akvarium kan kommacmed lite tips på vad för pump man ska ha, bakgrund osv.

    Mvh Fredrik R.
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #2
    Får man fresta att leda in dig på saltet;-).....

    Kommentar

    • Frfoto
      • March 2012
      • 29

      #3
      Salt har man väl alltid varit lite små sugen på att testa på, dock tror jag inte budgeten håller för de och just nu är jag grymt sugen på att ha ett växt akvarium

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        I Göteborgstrakten är det Nols ciklidhobby du får kontakta om du ska ha en sådan burk till bra pris. De beställer från Jagefeldts glasmästeri i Lysekil, som gör antiingen helglaskar eller med aluminiumram. Prismässigt brukar det inte skilja nämnvärt mellan dessa båda alternativ.

        Tänk dig för om du ska ha en bakgrund, den stjäl en del plats och kan vara en anledning till att göra ett lite djupare kar, speciellt om du ska ha tekniken bakom bakgrunden.
        En annan sak du ska fundera över, är att en kub är ganska svår att inreda på ett snyggt sätt och samtidigt ska vara funktionellt för både fiskar och dig själv.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Frfoto
          • March 2012
          • 29

          #5
          Tack för svaret ansjo, du sa några saker jag inte hade tänkt på . Fick även lite andra idéer nu så nu vet jag inte vart det här slutar haha. Ja han i nol kommer jag ihåg, minns att han var trevlig och väldigt kunnig. En av idéerna ja fick nu är att man kan köpa ett vanligt akvarium och ha det så att en av kortsidorna blir baksida, då kan man köra i en slimline och ha pumpen bakom där så stjäl man inte jätte mycket yta och får ändå ett kar som nästan är en kub. Mycket att klura på, ska nog ta och åka förbi nol någon dag också.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är en idé, men nackdelen är att ett kar med standardmått blir så väldigt djupt i förhållande till bredd och höjd isf. Ska du ha tex en framruta på 50x50 på ett standardakvarium blir det ett 310-liters kar som är 125 cm djupt...då funkar ett måttbeställt kar bättre.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Frfoto
              • March 2012
              • 29

              #7
              Haha ja det har du allt rätt i, ja får skylla på att ja varit förkyld och febrig senaste veckan . Äh, får se vart detta landar kanske bara köper mig ett helt vanligt akvarium, jag är inte så bra på att vänta på saker hehe

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Där har du nog en poäng...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...