Nybörjarfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ritaz
    • February 2012
    • 20

    Nybörjarfråga

    Hej,
    Kommer att hämta mitt första akvarium om några dagar, ett ciklid-akvarium, med 4 fiskar och alla tillbehör. Nu undrar jag hur viktigt det är att alla stenar osv är placerade? Måste det vara exakt som de är vana vid?
    Kanske en konstig fråga att ställa men det blir många frågetecken i början. Jag har läst en hel del på detta forumet och ni verkar vara väldigt kunniga och hjälpsamma.
    Med vänlig hälsning Rita

    Min hemsida
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    1) Hur stort är karet ?

    2) Vilka Ciklider är det ? (finns ju några tusen arter utspridda över nästan hela jordklotet...)

    3) Övrig inredning ?




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Nej det är inte viktigt att du placerar stenarna exakt lika. Gör det precis som du tycker det blir snyggt.
      Vill du vara snäll mot fiskarna så kan du låta bli att tända lyset första dygnet så de får orientera sig lite efter en ny möblering, Samma sak gäller för nyinköpta fiskar så de inte blir så stressade i den nya miljön.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Ritaz
        • February 2012
        • 20

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        1) Hur stort är karet ?

        2) Vilka Ciklider är det ? (finns ju några tusen arter utspridda över nästan hela jordklotet...)

        3) Övrig inredning ?




        .
        1) 170 l
        2) det är 2 st "Golden" och 2 st malar
        3) Vet inte, har inte sett inredningen, men akvariet är i funktion (eller hur man nu uttrycker det) just nu. Tror det skall vara ciklidgrus, stenar mm av lava och kalk.
        Med vänlig hälsning Rita

        Min hemsida

        Kommentar

        • Ritaz
          • February 2012
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av AffeAlien
          Nej det är inte viktigt att du placerar stenarna exakt lika. Gör det precis som du tycker det blir snyggt.
          Vill du vara snäll mot fiskarna så kan du låta bli att tända lyset första dygnet så de får orientera sig lite efter en ny möblering, Samma sak gäller för nyinköpta fiskar så de inte blir så stressade i den nya miljön.

          OK, det skall jag tänka på Tack för svaret!
          Med vänlig hälsning Rita

          Min hemsida

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av Ritaz
            1) 170 l
            2) det är 2 st "Golden" och 2 st malar
            3) Vet inte, har inte sett inredningen, men akvariet är i funktion (eller hur man nu uttrycker det) just nu. Tror det skall vara ciklidgrus, stenar mm av lava och kalk.
            då är det malawi. du kan öka till ca 15-18 golden till. du bör bara ha malawi-ciklider med malawi-ciklider. de har lite andra krav på vattenvärden sen är de ärtt aktiva o lite aggro. kolla i zoopets artbeskrivningar efter malawi som passar i 170L.

            men köp nu inte alla på en gång. låt de där två o malarna gå själva i karet i ca 4 veckor innan du köper mer fisk.

            Kommentar

            • Ritaz
              • February 2012
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              då är det malawi. du kan öka till ca 15-18 golden till. du bör bara ha malawi-ciklider med malawi-ciklider. de har lite andra krav på vattenvärden sen är de ärtt aktiva o lite aggro. kolla i zoopets artbeskrivningar efter malawi som passar i 170L.

              men köp nu inte alla på en gång. låt de där två o malarna gå själva i karet i ca 4 veckor innan du köper mer fisk.
              Får försöka hålla mig ett tag med att köpa nya då Har funderat lite och kikat runt lite vad man kan ha för fiskar tillsammans med dessa, så tack för att du rätade ut ytterligare ett frågetecken
              Med vänlig hälsning Rita

              Min hemsida

              Kommentar

              Arbetssätt...