20-25 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JÖ85
    • February 2012
    • 3

    20-25 l

    Hej,
    Vi har ett 20-25 l runt akvarie med inbyggd pump och belysning.
    Tidigare har vi haft slöjdstjärtar, orange och orangevita. Allt mellan 2-4 st. Dock har dessa av någon anledning inte klarar sig speciellt länge och det har snabbt blivit smutsigt. Vi har trott att det har stått på fel ställe (för ljust) och sen efter att vi flyttade på det och problemet kvarstod trodde vi att vi kanske hade något fel på vattnet. Har nu läst lite i detta forumet och insett att slöjdstjärtar smutsar ner mycket och behöver mycket plats. Kanske har detta varit vårt problem trots att djuraffären sagt att det är ok?

    Så nu undrar jag, om man ska starta upp akvariet igen. Vilka fiskar? Funderade på neontetror och kanske någon annan lite billigare fisk så här i början. Har en son på tre år som jag tänkte skulle gilla lite färggladare fiskar. Är inte så förtjust i svärdbärare och vill ha fisk ej räkor el liknande. Gillar platta fiskar (som Doris i Hitta Nemo) men det kanske kräver mer?

    Kom gärna med tips till en som inte kan så mycket!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen!

    ja 20-25L är på tok för litet för slöj. tyvärr är det så att man inte kan lita på personlen i affärer alltid. de säger ofta att "det går bra.." etc för att få sälja eller av okunskap.

    tycker du ska läsa den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister.


    finns inte mycket fisk man kan ha på 20-25L.
    ni skulle kunna titta på de minsta rasbororna. eller överväga räkor.
    inte ens neontetra bör ni ha i ett så litet kar.

    Kommentar

    • JÖ85
      • February 2012
      • 3

      #3
      Inte ens om vi bara har 2 fiskar? Varför säljer de akvarier av den storleken om man inte kan ha "vanliga" fiskar i dem? Neontetror har jag förstått behöver vara i stim men 1-2 st av någon annan sort?

      Kommentar

      • alfreds
        • January 2009
        • 293

        #4
        Använd sökguiden, då hittar ni vilka fiskar som kanske passar.

        De här kommer upp om man väljer minsta längden på akvarium (0-40cm) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_av...k_resultat.php
        Med vänlig hälsning
        Alfred
        240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

        Kommentar

        • alfreds
          • January 2009
          • 293

          #5
          Ursprungligen postat av alfreds
          De här kommer upp om man väljer minsta längden på akvarium (0-40cm) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_av...k_resultat.php
          Det blev något fel på länken. Men gå till "Avdelningar" uppe i menyn och sedan till "fiskar-artbeskrivningar" och välj sökguiden.
          Med vänlig hälsning
          Alfred
          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av JÖ85
            Inte ens om vi bara har 2 fiskar? Varför säljer de akvarier av den storleken om man inte kan ha "vanliga" fiskar i dem? Neontetror har jag förstått behöver vara i stim men 1-2 st av någon annan sort?
            man säljer sånna kar för att ha tex räkor i. ett mindre kar är svårare att sköta än ett större. som ny akvarist så bör man inte starta med ett kar under 100L egentligen. i ett mindre kar är det mycket svårare att få bra balans samt att balansen kan rubbas mycket lätt.



            Ursprungligen postat av alfreds
            Använd sökguiden, då hittar ni vilka fiskar som kanske passar.

            De här kommer upp om man väljer minsta längden på akvarium (0-40cm) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_av...k_resultat.php
            fast nej det kan inte stämma med den länken. jag får upp typ ALLA fiskar i hela databasen när jag trycker på din länk. braxen funkar INTE i ett 20L kar :P

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ah. du har redan märkt alfreds

              Kommentar

              • alfreds
                • January 2009
                • 293

                #8
                Ja, åtminståne min sökguide har sina brister.

                Om jag väljer ett värde t.ex pH surt och trycker sök. Så kommer fiskarna upp. Om jag då klickar på en fisk för att se artbeskrivningen så är allt bra. MEN när jag då trycker på "tillbaka" knappen för att åter se listan på alla fiskar som trivs i surt vatten står det att webbsidan har upphört att gälla.
                Med vänlig hälsning
                Alfred
                240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Man säljer så små akvarier för att folk köper dem!
                  Många tror att det är enklare att sköta ett litet akvarium istället för att stort, vilket i allmänhet är fel.
                  Till små fiskar som rasboror är de ofta utmärkta liksom till räkor.

                  Du kan inte 1-2 neontetror i ditt kar eftersom 1. det är för litet för neontetror och 2. neontetror är en stimfisk som mår bäst i ett stim på minst 10 individer.

                  Mitt råd är att ni skaffar ett större akvarium. Bestäm först vilka fiskar ni är intresserade av, läs på om dem, och välj akvariestorlek efter det.
                  Om sonen är intresserad skulle jag rekommendera att försöka ha det i köket, där är man ofta och tillsammans dessutom vilket ger rika tillfällen att prata om fiskarna.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • JÖ85
                    • February 2012
                    • 3

                    #10
                    Tack för alla bra svar. Blir lite irriterad till djuraffären som sålde detta till oss tillsammans med 4 st slöjdstjärtar Nåväl antagligen så är vi för oerfarna och har haft för litet akvarie för att få det funka. Och dessutom "fel" sorts fisk. Vilka fiskar är bra nybörjarfiskar? Litar inte på djuraffären längre... Nu återstår väl bara att övertala min man om ett större då

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      bra. häng här o fråga oss istället samt läs på själv

                      tja många levandfödare är bra nybörjarfiskar. rätt tåliga o finn i rätt mycket färger. dvs Platy o guppy o molly-arterna.
                      titta runt i artbeskrivningarna

                      som övertalningstips kan du ju försöka få in att ett kar kan vara en väldigt snygg inredningsdetalj. så tänker alltid jag när jag gör mina kar.

                      lägger in min räkvas som exempel. den är 50% prydnad o 50% hobby
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Det är nog i stort sett ingen som kan få fyra slöjstjärtar att trivas i 20 liter, sen kan de vara hur erfarna som helst.
                        Gå tillbaka till djuraffären med akvariet och kräv att de tar tillbaka det samt ger er rejäl rabatt på ett större.
                        Levandefödare är trevliga nybörjarfiskar och så kommer det dessutom yngel också. Köp gärna endlersguppy som inte ger så vansinnigt stora kullar, men ändå är färggranna och fina.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Tänkte på de som mumin sa. Köp ett par 3-4 endlersguppy så blir de bra. Sen med tiden så kan det bli lite yngel och de äter inte upp sina ungar vilket är ett + .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • YellowFish
                            • April 2010
                            • 213

                            #14
                            Det beror ju på vilket akvarium du köper. Jag själv blev också "lurad" av personalen i djuraffären för några år sedan och fick med mig tv slöjstjärtar i FEMTON liter. Inte konstigt att de dog en månad efteråt.

                            Sen dess har jag haft 25 l med en kampfiskhane, 20 l amanoräkor och 54 liter sällskap med olika tetror.
                            Nu har jag startat upp ett 126 literskar som jag ska ha dvärgurami i. Intresset bara växer o växer

                            Jag tycker du ska skaffa ett akvarium på 50-80 liter och köra på några små tetror elelr som ovanstående sa Guppy & Platy. Platysarna är jätteenkla fiskar tycker jag!!
                            YellowFish

                            Kommentar

                            • Paracheirodon axelrodi
                              • September 2009
                              • 85

                              #15
                              Ja kör pärlrasbora i mitt 30l-kar. Dom har tom ynglat så dom trivs iaf.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_07093.JPG
Visningar: 1
Storlek: 154,4 KB
ID: 2139173

                              Kommentar

                              Arbetssätt...