Nytt / Begagnat ? Olika märken på kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • goldcool
    • February 2012
    • 7

    Nytt / Begagnat ? Olika märken på kar

    Vad anser ni?!

    Håller på och filurar och planerar sötvattensakvarie-inköp, mitt första. Ca 100-200L. Har inte bråttom, vill läsa på innan och skaffa lagom prylar.
    Blir inte klok på om man ska satsa på begagnat eller nytt... Tittar på man på många blocket-annonser tycker jag flera har avsevärt höga andrahandspriser för akvarier som har flera år på nacken, men det beror väl på kvalité o så får man pruta bort 50% annars kan man lika gärna köpa nytt specifikt som man vill ha...

    Är det stor fördel anser ni med ytterfilter? Även till ett 100-200L?

    Och så märken, vilka är bra?
    Mp?
    Panorama?
    Juwel? (brukar alltid innerfilter hänga med till Juwel, stor nackdel och bör bytas ut?)
    Aquael?
    Aquastabil?
    Andra?
    Dåliga?

    / g
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Märken är skitsamma om
    Man inte bryr sig om design. Ytterfilter är alltid bra för man kan ha mer media i dem.

    De "dyra" akvarierna är ofta nyligen utlagda och de brukar tas ned på jorden ganska omgående.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Bobby
      • March 2002
      • 351

      #3
      Köp ett akvarium som du tycker är snyggt och har en praktisk möbel att ställa in filtret i.
      Ytterfilter är helt klart att föredra - jag brukar alltid överdriva mina filter rejält. Som exempel har jag ett filter specat för 350l och uppåt på ett 180l och jag har inte upplevt några nackdelar med det.

      Kommentar

      • goldcool
        • February 2012
        • 7

        #4
        Mm. Joo.
        Risken blir att jag satsar på ett begagnat 120L som stått torrt en tid. Får väl skvätta i och se om det läcker eller inte, och dra på silikon isåna fall. Eller om jag hittar ett 200L...
        Men de störiga kanterna och kalkavlagringarna som blir på glaset som särskilt syns på dessa begagnade, hur tar man lämpligast "bort" dessa störiga avlagringar?


        Eller ifall jag skulle satsa på något nytt men enkelt starter-kit paket. Detta akvarium är 112L för 1.499:- då ingår en del prylar:

        Någon som varit Vingåker och fyndat?
        Senast redigerad av goldcool; 18 February 2012, 17:08.

        Kommentar

        • Bobby
          • March 2002
          • 351

          #5
          Det är en myt att silikon torkar om karet står torrt så det behöver du inte oroa dig för.
          Kolla istället så att alla fogar ser hela och fina ut.
          Kalkavlagringar tar du enkelt bort med lite ättika.

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            Juwel är ett bra märke, de gör jättefina akvarium men tillbehören så som doppvärmare/filter/ljusramp är inte lika bra.
            Jag har haft genom åren 3 Juwelkar, alla 3 köptes nya och på dem så fick jag byta ut 3 doppvärmare, 2 ljusramper, 2 pumphuvuden(inom 2 år)..

            Akvastabil gör bra akvarium och tillbehör
            / dtoppen /

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              precis som Bobby säger så torkar inte silikon så himla lätt. jag har ett kar som stått tomt i ett garage i 10 år. det håller tätt. kollade inte ens innan jag startade upp det.

              jag köpte hellre begagnat än nytt. jag har hört mer om sprolians nya kar som läcker än begagnade. men numera bygger jag egna kar. gillar bara helglaskar numera ramar är inget för mig. :P

              kalkavlagringar får du bort med ättika som sagt. eller så köper du avkalkningsmedel som man har till kaffebryggare etc. jag körde rätt många flaskor när jag kalkade av mitt nya projekt :P men rent som fan är det. kostar typ 15 spänn på willys , ica etc
              Bifogade filer

              Kommentar

              • GlennWiberg
                • May 2011
                • 301

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                jag köpte hellre begagnat än nytt. jag har hört mer om sprolians nya kar som läcker än begagnade. men numera bygger jag egna kar.
                Hehe hur fick du ihopp det? Dom begagnade karen har väl med varit nya?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  jaa men ett begagnat kar vet man ju att det har varit igång o inte läckt. asså det jag menade är att jag har hört mer historier om att när folk köpt ett akvarium o det läckt, så har karet oftare varit helt nytt direkt från fabrik. asså kar som köpts på tex blocket har inte läckt lika ofta som helt nya.

                  nu har jag ju ingen statistik på detta etc. men i mitt huvve är risken större att få ett måndasexemplar från fabriken större än att köpa ett läckande kar från blocket.

                  Kommentar

                  • GlennWiberg
                    • May 2011
                    • 301

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    jaa men ett begagnat kar vet man ju att det har varit igång o inte läckt. asså det jag menade är att jag har hört mer historier om att när folk köpt ett akvarium o det läckt, så har karet oftare varit helt nytt direkt från fabrik. asså kar som köpts på tex blocket har inte läckt lika ofta som helt nya.

                    nu har jag ju ingen statistik på detta etc. men i mitt huvve är risken större att få ett måndasexemplar från fabriken större än att köpa ett läckande kar från blocket.
                    Ja, jo alla måndags exemplar är ju redan upptäkta då

                    Kommentar

                    Arbetssätt...