Bakgrund & Akvarie-Ljus till Mitt Första / Inredning + Fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • goldcool
    • February 2012
    • 7

    Bakgrund & Akvarie-Ljus till Mitt Första / Inredning + Fiskar

    Hej,
    Har ett par frågor först och främst om ljus till akvariet. Tacksam för tips!

    Planerar att införskaffa ett 100L akvarium. I all enkelhet men vill att det ska bli snyggt, och tänkte utgå ifrån ett litet stim med Platy (sunset).
    Vill vara noga med att få ett vackert och bra ljus i akvariet, behöver inte ha massa växter men där den röda färgen hos Platyn verkligen kommer till sin rätt.
    Vill att ljuset ska ha en väldigt varm ton, guldgul bakgrund i rödgul ton, ev väljer jag bakgrunden hydor lost civilisation för den kan passa stilen jag tänkt.

    Kanske kan jag även komplettera med neon- eller kardinaltetra, liksom något "snällt" ciklidpar?
    Jag har "ganska" hårt och kalkrikt vatten, ca ph 7-8.
    Har kikat på ett Juwel Rekord 96L, och slår ev till på ett begagnat sådant liknande.
    Men vad ska jag satsa på för ljus-sättning? Röd ton alltså!! Väldigt varmt ljus om det är möjligt. Standard hos Juwel 96 tror jag är ett lysrör(?), hur ska jag / kan jag komplettera? LED-belysning?
    Belysningen är jätteviktig, vill satsa på den så den blir rätt.
    Vilka alternativ har jag - då jag vill ha "guldgul-röd" ton ett varmt ljus i akvariet, men dock inte alltför dämpat! Fiskarna ska ju må bra.

    - tack på förhand för tips -

    / g
  • goldcool
    • February 2012
    • 7

    #2
    Snälla, hjälp en nybörjare!!
    Tillägg,
    Hittade en gammal tråd i liknande ämne, och kom på att det ju är stor risk att ett varmt sken ger ett ganska tråkigt gulbrunt ljus om man inte ser upp.

    - Egentligen är det viktigaste att få ett riktigt bra ljus, sedan kan jag tänka mig sätta upp någon extra röd LED-spot här eller där kanske.
    Är det dumt att bara satsa på ett ljusrör?? (Ifall det nu blir Juwel 96...)

    / g

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Fiskarna har inget emot dämpat ljus, inte alla växter som funkar då bara. Skulle hoppat över kardinaltetror med dom värdena, neontetror är lite på gränsen med, högst 7,5 om jag kommer ihåg rätt.
      Alltid kört med "dagsljusfärgade" lysrör själv så inte helt säker på lysrör med röd ton, hittade lite info som kanske hjälper;

      "Kelvin
      Detta beskriver "färgtonen" på ett lysrör. Ett exempel: Röd/gult/vitt ljus ger ett "varmt" sken. Lite blåare och ljusare ger "kallare" sken. Detta har man givit en skala, nämligen Kelvinskalan. Ett varmt rödaktig sken kan ligga på ca 3500K och på ett värde upp mot 5-6000K får man mer och mer blå ton. Blått ljus är alltså ”intensivare” än rött. Dagsljus ligger på 5000K. Därför eftersträvar de flesta lyckosamma växtakvarister ett värde runt 5000K."
      Så kan ju leta efter ca 3500K lysrör och se vad du hittar.

      Ett lysrör kan nog funka bra, beror på hur djupt ditt kar är och vad du ska ha för växter. Men ingen expert så rätta mig om jag har fel
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • goldcool
        • February 2012
        • 7

        #4
        Eftersom det är mitt första kar vet jag inte vilket ljus som blir bäst, kanske inte behöver vara så varmt och dämpat ändå för det viktigaste är att färgen hos fiskarna kommer till sin rätt och det gör de säkert kring 5000K?

        Ett dagsljus-sken ger nog riktigt härligt röd färg hos sunset platy t ex kanske.

        Ja, det kan ju bli purpurhuvudsbarber också om det ginge för de verkar trevliga...

        / g

        Kommentar

        Arbetssätt...