Spindelväv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nyxisonline
    • August 2011
    • 28

    Spindelväv?

    Hjälp en nybörjare!

    Jag gjorde vattenbyte och möblerade om lite i min lilla burk för ett par dagar sedan. Idag ser jag 'spindelvävsliknande' genomskinliga trådar som går kors och tvärs mellan växter och inredningen! Har aldrig sett förut och inget nytt är ilagt i karet sedan september. Vad är detta? Ska försöka fånga på bild och visa... antar att det är en alg av något slag, men vad?
    Om man inte frågar får man inget veta.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Trådalger, kanske?

    En bild tack
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • nyxisonline
      • August 2011
      • 28

      #3
      Jobbar på bild

      Trådarna verkar växa mer eller mindre en och en, eller åtminstone inte på något tätt eller buskliknande sätt. Det är helt enkelt många enstaka trådar som ser ut att fästa i något i båda ändar, om du förstår hur jag menar? Inte fritt fladdrandes i ena änden liksom...
      Om man inte frågar får man inget veta.

      Kommentar

      • nyxisonline
        • August 2011
        • 28

        #4
        Sådär! Mycket kan nog sägas om denna bild, men man ser i alla fall en såndär "spindeltråd". http://nyxisme.blogspot.com/2012/02/vilken-alg.html

        Det lustiga är att sedan jag lade ner lite nya flytväxter så är spindeltrådarna borta, försvann över en natt. Ingen är gladare än jag, men ändå nyfiken på vad det kan vara?
        Om man inte frågar får man inget veta.

        Kommentar

        • nyxisonline
          • August 2011
          • 28

          #5
          Komigen folk, 157 visningar och ett svar? Jag ser på besöksstatistiken på bloggen att det är många som tittat på bilden, är det verkligen INGEN som vill göra en gissning?
          Om man inte frågar får man inget veta.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Du har inte sett några sländlarver eller andra småkryp i karet?
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • nyxisonline
              • August 2011
              • 28

              #7
              Nepp.. hur hamnar sådana i akvarium?
              Om man inte frågar får man inget veta.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Det ser inte direkt ut som alger och de brukar inte växa på det där sättet heller. Det finns en del vatteninsekter som spinner såna där trådar av samma anledning som spindlar spinner nät, som fångstanordningar. Det kan vara om det är nåt i den stilen som har liftat med en växt. Osäker diagnos dock detta försök att se om du kan hitta nåt kryp i närheten av trådarna.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • nyxisonline
                  • August 2011
                  • 28

                  #9
                  Det är ju lustigt att det dyker upp helt plötsligt utan att något har tillförts i akvariet på flera månader, för att sedan försvinna lika plötsligt när nya växter åker i.. men ser jag dom igen ska jag helt klart titta efter småkryp. Jag trodde jag hade fått någon mördaralg typ men så var det kanske inte då. Skönt!
                  Om man inte frågar får man inget veta.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...