Palett och Fjärilciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ann-Louise
    • October 2002
    • 33

    Palett och Fjärilciklid

    Heeej! Jag undrar om palett och fjärilciklid går att ha tillsammans?
    Ann-Louise
  • Nemesis
    • May 2003
    • 161

    #2
    Paletten är från afrika medans fjärilen är från sydamerika, plus att fjärilen är ganska svårskött jämfört med paletten, och även mycket mindre, vilket gör att fjärilen kan komma att mobbas.

    Av egen erfarenhet säger jag att det är en dålig ide, och att det hade varit bättre att byta palettcikliden mot blåciklid eller kurvciklid, då dessa är fredligare än paletterna som är riktiga stridsmaskiner.

    Kommentar

    • gurkan
      • March 2003
      • 632

      #3
      palletter är ganska aggresiva medans fjärrils ciklidem är väldigt lugn.... dom skulle inte trivas ihop eftersom fjärrilsciklider inte klarar aggresiva fiskar fjärrilarna skulle helt enkelt dö
      corydoras.

      Kommentar

      • Patrik_växjö
        • July 2002
        • 2046

        #4
        HAHAHA, vad snackar ni om?? Det skrivs om att den är därifrån å den är därifrån å hit å dit...

        Jag har ett par fjärilar å ett par paletter, med varsitt revir, i ett 222. Det går alldeles utmärkt..

        / Patrik /

        Kommentar

        • ahlin
          • September 2002
          • 234

          #5
          Vad kul för dig.......

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Av egen erfarenhet säger jag att det är en dålig ide, och att det hade varit bättre att byta palettcikliden mot blåciklid eller kurvciklid
            Förutom att blåcikliden inte bara är tuffare än en palett utan dessutom dubbelt så stor som en palett, så håller jag med: fjäril och palett är en dålig kombo. Paletten är så mycket större och tuffare än fjärilen att fjärilen kommer att bli krossad om inte akvariet är så stort att det blir plats kvar när paletten tagit allt den vill ha.

            Fjärilar går enligt min rätt långa och olyckliga erfarenhet inte ihop med nåt utom de allra minst revirhävdande cikliderna, typ laetacaror och scalare. Jag menar inte att fjärilar är icke-aggressiva, särskilt inte mot varandra, bara att de, likt italienska soldater, förlorar alla krig de ger sig in i - inklusive när de slåss mot varandra.

            Bolivianska fjärilar är dock av helt annat virke.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Ann-Louise
              • October 2002
              • 33

              #7
              ok, tack så mycket för hjälpen! en fråga till, vilken av paletten och fjärilen är mest lättlekt?
              Ann-Louise

              Kommentar

              • Tregis
                • April 2003
                • 115

                #8
                Fjäriller forøker seg, men jeg tror du skal ha lav Ph for at eggene
                skal klekkes.
                Paletter forøker seg lettest er min påstand.
                Dessuten så overlever ynglene lett.

                Jeg har palett og fjäriller i ett 110 liters.
                Og mine paketter har yngel, og det går helt tåppen.
                (de har drept en fjärill som jag tror klarte å ta en yngel)
                Jeg hadde ikke satset på palett ch färiller i samme kar, hvis det inte er större enn 200 liter.
                Det går i mitt, men det er kanskje tur?
                Fjärillene har ihvertfall inte snjans å hevde sitt reivr.
                Palettene har hele karret som revir.


                Man lærer så lenge man lever.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Ann-Louise
                  ok, tack så mycket för hjälpen! en fråga till, vilken av paletten och fjärilen är mest lättlekt?
                  Jag håller med Tregis: paletten är enklast.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...