Mitt första akvarium 275L Hemmabygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • willeFKP
    • February 2012
    • 18

    Mitt första akvarium 275L Hemmabygge

    Hej!
    Bakgrund:
    Totalrenoverar (tilläggsisolerar, nya tak + golvvärme i hela huset) ett hus i Falköping ihop med familjen och jag skall bo i källaren.
    Har haft planer på att det kan vara riktigt snyggt med ett akvarium i vardagsrummet. I lördags kväll fick jag för mig att titta lite på akvarier. Det enda kravet var att det skullle vara c:a 1m brett, mer visste jag inte...
    Sagt o gjort gick jag in till blocket och kika, hittade lite olika men fastnade för ett akvarium som var hemmabyggt och hade spegelglas partier(se bildlänk).
    Akvariumet:

    Det visade sig vara i samma stad så jag ringde upp och frågade om jag fick komma och kolla, det gick bra så en kvart senare var jag och kikade på akvariet och efter mycket snack (då jag var helt ny på detta förklarade han och visade hur man gjorde osv)
    Så slog jag till och köpte detta 240L akvarium (L*B*D 107*46,5*47,5) inkl 25L grus, en AM TOP AT-3338 ytterfilter samt en 400W doppvärmare med temeperatur reglage ovanpå.

    Killen själv sålde det för att han skulle renovera rummet och inte fick plats, han hade aldrig haft igång det, så jag vet inte när det var igång senast. Har provat ytterfiltret via en hink och det verkar fungera, bubblade ut lite vatten via påfyllningshålet när den fick massa luft dock.

    Jag har en himla respekt för denna enorma mängd vatten och därför vill jag säkerställa funktionen och säkerheten hos ytterfiltret vars slangar går via två genomföringar i botten på karet.
    Som jag förstått det hela så är detta en nästan identisk kopia på EHEIM Professional II 2028. Har googlat mycket och finnar ingen manual till AM TOP så har kikat på Eheims manual av 2028.

    Mina frågor är:
    *Passar Eheims reservdelar såsom filtermattor?, filtermedier m.m till 3338?
    *Det jag kan utläsa på etiketten på AM TOPen så står det: "PASSED Q.C. Nov 2004" alltså passerade den kvalitetskontrollen i nov 2004 m.a.o. tillverkad då? (=Torra packningar, sliten impeller?)
    *Vad behöver jag se över/byta för att denna skall vara uptodate?
    *Lysrörsarmaturen består av en T8 armatur utan HF-don med Philips TLD- Aquarelle? 30W (90cm långt)
    -Dessa tappar ju styrka efter ett tag, behöver jag köpa nytt rör och isåfall vad? behöver jag kanske t.o.m. komplettera med en armatur till?

    Kommer ju dröja tills jag flyttat in innan jag börjar med detta(vill inte krångla med flytt av fisk osv) så tråden lär väl vara lite seg ett tag men hoppas på svar.
    Kan det vara smart att köra akvariet tomme med pump,vatten i t.ex. tvättstugan(klinkers/kakel) en vecka och kolla så allt är tätt? (fogar, genomföringar, ytterfilter m.m)
    Senast redigerad av willeFKP; 08 December 2012, 17:27.
    Vänliga Hälsningar,
    Wilhelm.
  • Tour
    • February 2010
    • 55

    #2
    hej, och grattis till ditt akvarium!

    tänkte försöka svara på dina frågor så gott jag kan.
    1. filtermedia kan du köpa varsom och vadsom, behöver inte vara märkesgrejer. du kan köpa filtermatta i vilken akvarieaffär som helst och skära till alldeles själv, om det är det du vill använda. kan rekommendera att du har biobollar i något utav facken iallafall.
    sen så behöver man inte byta filtermedia direkt, så länge det inte är filtervadd som till slut inte går att rengöra längre.

    2. provkör filtret ett tag i akvariet, märker du att det är dåligt flås i den, eller att det helt enkelt läcker vatten, så är det ju problem, annars är det bara att köra.

    3. kolla över det jag skrev ovan. kolla så filtermaterialet är tvättat bara. kör det i akvariumet och se hur det fungerar.

    4. svårt att säga om du ska köpa nya rör, det får du avgöra själv. är det enkel eller dubbel ljusramp du har?

    det är alltid en bra ide att kolla om karet är tätt och då kan du också passa på att provköra pumpen.

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      en 400W doppvärmare i 275L är väl kanske lite overkill. ja hade nog nöjd mig med 150W på sin höjd.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • willeFKP
        • February 2012
        • 18

        #4
        Ursprungligen postat av Tour
        hej, och grattis till ditt akvarium!

        tänkte försöka svara på dina frågor så gott jag kan.
        1. filtermedia kan du köpa varsom och vadsom, behöver inte vara märkesgrejer. du kan köpa filtermatta i vilken akvarieaffär som helst och skära till alldeles själv, om det är det du vill använda. kan rekommendera att du har biobollar i något utav facken iallafall.
        sen så behöver man inte byta filtermedia direkt, så länge det inte är filtervadd som till slut inte går att rengöra längre.

        2. provkör filtret ett tag i akvariet, märker du att det är dåligt flås i den, eller att det helt enkelt läcker vatten, så är det ju problem, annars är det bara att köra.

        3. kolla över det jag skrev ovan. kolla så filtermaterialet är tvättat bara. kör det i akvariumet och se hur det fungerar.

        4. svårt att säga om du ska köpa nya rör, det får du avgöra själv. är det enkel eller dubbel ljusramp du har?

        det är alltid en bra ide att kolla om karet är tätt och då kan du också passa på att provköra pumpen.
        Tackar!
        Okej så själva typen av filtreringsmaterial är inte av så stor betydelse?
        är Substratpro biobollar?,
        Ska ta och provköra allting i en vecka eller så och kolla hur det verkar, kollar även alla packningar o så innan ja sätter ihop filtret.

        *Måste man ha en sån där diffusor i utblåset, för idag går det upp ett c:a 10mm i dia stort grått pvc rör i bakre hörnet och sen bara en 90* böj i slutet funkar de?
        Ljusrörsarmaturen är ett hemmabygge, den täcker hela akvariet och i det sitter det en gammal lysrörsränna 90cm lång T8 på 30W.

        Tänkte köpa två stycken nya lysrörsrännor med spec: T5,39W HO blir c:a 90cm långt att ersätta den gamla som sitter där idag.
        Blir det för mycket ljus för växterna och fiskarna med två nya akvarie typs lysrör?
        eller är det kanske bättre att satsa på två nya T8, 30w, HF-don, 90cm långa lysrörsrännor med nya lysrör i?
        Vänliga Hälsningar,
        Wilhelm.

        Kommentar

        • willeFKP
          • February 2012
          • 18

          #5
          Ursprungligen postat av MrH
          en 400W doppvärmare i 275L är väl kanske lite overkill. ja hade nog nöjd mig med 150W på sin höjd.
          Kunde tänka mig detta...
          Nu fick jag ju med denna på köpet, kommer den skada fiskarna/ växterna eller går det använda den då jag ändå har den eller måste jag köpa en ny?
          Vänliga Hälsningar,
          Wilhelm.

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            klart du kan använda den, de är väl mest i fall den går sönder å börja pumpa på vämen på max. du behöver du bara tillsätta salt å peppar så har du fisksoppan klar.

            de är väl mest de som är risken med för starka värmare.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • willeFKP
              • February 2012
              • 18

              #7
              Jaha då förstår jag Är det vanligt att de kan gå sönder?
              Vänliga Hälsningar,
              Wilhelm.

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                nja de tror ja väll inte, har tyvärr hänt mig en gång å de resulterade i några döda fiskar. gissningsvis så var doppvärmaren väldigt gammal och hade gjort sin tid.

                men någon större risk är det ju inte, men för att vara safe så äre ju bättre då att ha en värmare som är mera lagom för akvariet. en värmare kostar ju inte många kronor å de spar ju en massa tråkigheter ifall de skulle gå sönder.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • willeFKP
                  • February 2012
                  • 18

                  #9
                  Okej börjar nog med denna och byter framöver ,
                  det här med ljuse... det sitter en hemmabyggd ramp på som täcker hela akvariet och i där sitter det en gammal T8 30w lysrösränna, jag vill modernisera med HF don, och kanske även ha T5. som jag förstått det så är det HO (High Output) som gäller för akvarie T5 rören,
                  till frågan: om jag tar bort den gamla T8 och istället sätter dit två T5 HO på 39w styck blir detta för mycket ljus eller för lite? har hört nåt om 0.3w/L och då räcker ju dessa 78watten till 260l... för har man för mycket ljus så växer växterna på bredden, och för lite så blir dem glesa och höga?
                  Vänliga Hälsningar,
                  Wilhelm.

                  Kommentar

                  • Tour
                    • February 2010
                    • 55

                    #10
                    Ursprungligen postat av willeFKP
                    Tackar!
                    Okej så själva typen av filtreringsmaterial är inte av så stor betydelse?
                    är Substratpro biobollar?,
                    Ska ta och provköra allting i en vecka eller så och kolla hur det verkar, kollar även alla packningar o så innan ja sätter ihop filtret.

                    *Måste man ha en sån där diffusor i utblåset, för idag går det upp ett c:a 10mm i dia stort grått pvc rör i bakre hörnet och sen bara en 90* böj i slutet funkar de?
                    Ljusrörsarmaturen är ett hemmabygge, den täcker hela akvariet och i det sitter det en gammal lysrörsränna 90cm lång T8 på 30W.

                    Tänkte köpa två stycken nya lysrörsrännor med spec: T5,39W HO blir c:a 90cm långt att ersätta den gamla som sitter där idag.
                    Blir det för mycket ljus för växterna och fiskarna med två nya akvarie typs lysrör?
                    eller är det kanske bättre att satsa på två nya T8, 30w, HF-don, 90cm långa lysrörsrännor med nya lysrör i?
                    mja, typen av filtermaterial har ju viss betydelse, men det mesta funkar så att säga. biobollar och liknande ger mer yta för bakterierna att sätta sig på, men filtermatta funkar också att fylla ut med. det viktiga är att ha så mycket filtermaterial som möjligt till akvariet, går aldrig få för mycket filtrering.
                    substratpro verkar vara rätt schysst, inte provat det själv men såg ut att ha gott om yta för bakterierna att sätta sig på.

                    du behöver inget strilrör om du inte känner för det, tänk på att ytvattenrörelsen är det viktigaste med utblåset. ytan ska krusa sig så får du syresättning.

                    allt med ljuset beror på vad du vill köra för akvarium. det bästa är nästan att köra på T5 rent generellt då det är den nya standarden och de är väl också energieffektivare.
                    för mycket ljus kan du nästan inte få till växterna egentligen. det finns ju olika växter som kräver olika mycket, bottentäckare kräver "1W/L" för att trivas t ex. allt med ljuset handlar om hur du tänkt lägga upp akvariet, men båda setupsen funkar att köra de flesta växter med. har själv ett exakt likadant kar med lika mycket ljus (2x 30W T8) som jag körde ganska krävande växter i med PMDD och CO2.

                    gav mig aldrig på de svåraste växterna eftersom jag visste mina begränsningar dock

                    Kommentar

                    • willeFKP
                      • February 2012
                      • 18

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tour
                      mja, typen av filtermaterial har ju viss betydelse, men det mesta funkar så att säga. biobollar och liknande ger mer yta för bakterierna att sätta sig på, men filtermatta funkar också att fylla ut med. det viktiga är att ha så mycket filtermaterial som möjligt till akvariet, går aldrig få för mycket filtrering.
                      substratpro verkar vara rätt schysst, inte provat det själv men såg ut att ha gott om yta för bakterierna att sätta sig på.

                      du behöver inget strilrör om du inte känner för det, tänk på att ytvattenrörelsen är det viktigaste med utblåset. ytan ska krusa sig så får du syresättning.

                      allt med ljuset beror på vad du vill köra för akvarium. det bästa är nästan att köra på T5 rent generellt då det är den nya standarden och de är väl också energieffektivare.
                      för mycket ljus kan du nästan inte få till växterna egentligen. det finns ju olika växter som kräver olika mycket, bottentäckare kräver "1W/L" för att trivas t ex. allt med ljuset handlar om hur du tänkt lägga upp akvariet, men båda setupsen funkar att köra de flesta växter med. har själv ett exakt likadant kar med lika mycket ljus (2x 30W T8) som jag körde ganska krävande växter i med PMDD och CO2.

                      gav mig aldrig på de svåraste växterna eftersom jag visste mina begränsningar dock
                      Okej blir nog biobollar iaf.
                      hur ska vatten nivån vara, ovankant utloppsröret, hälften eller under eller vad gäller?

                      Köpte ett T8 ljusrörsränna till. Tittade på en T5 men den gick på 1200Sek och tyckte det var för mycket pengar att lägga för en ljusrörsränna. Setupen blir: 2x30W 90cm långa.
                      \___/ <--- så ser kortsidan på armaturen ut när den är upp och ner, hur ska jag placera rören, i kanterna på den plana delen, så tätt det går i mitten eller vad är lämpligast?

                      PMDD?
                      Vänliga Hälsningar,
                      Wilhelm.

                      Kommentar

                      • Tour
                        • February 2010
                        • 55

                        #12
                        vattennivån kan du ha precis hur du vill, jag föredrar fulla kar hursomhelst huvudsaken är att du har ytvattenrörelse så du får in syre i vattenmassan.

                        ah okej, låter helt ok. sätt de på den plana delen med jämt mellanrum bara så ska det nog bli bra. lite utåt kanterna till.

                        PMDD är en växtnäring som är otroligt billig i jämförelse med märkesgödning i affärerna. gödning för 5 000 liter vatten kostar 70 kr eller nåt i den stilen, helt klart prisvärt om du ska ha mycket växter

                        Kommentar

                        • willeFKP
                          • February 2012
                          • 18

                          #13
                          Okej vill helst inte se vattennivån, men vågar man ha det så högt att det är nära täckglaset tro?

                          Jag läste i en annan tråd att det "bara" var att skrapa bort den gamla fogen med mattkniv och sedan foga nytt med akvarielim, är detta nåt jag bör göra eller är det bättre o ha de som det är?

                          Vill också ha lite hjälp med fiskval Vet inget alls vad jag vill ha, har kikat runt lite men tycker det är svårt o välja... skulle vilja ha både små stim och typ 5-6cm fiskar men de stora äter väl upp de små då...
                          (240L (L*B*D 107*46,5*47,5))
                          Senast redigerad av willeFKP; 08 December 2012, 17:25.
                          Vänliga Hälsningar,
                          Wilhelm.

                          Kommentar

                          • Tour
                            • February 2010
                            • 55

                            #14
                            kör vattennivån så den inte syns, men inte ligger ändå uppe på täckglaset, ett par tre cm under blir perfekt. lagom helt enkelt.

                            är akvariet tätt så ska du inte silikona om det, det är bara onödigt. ett akvarium kan stå tomt i 10-15 år och fortfarande vara tätt. är du osäker så provfyll det i ett icke-ömtåligt utrymme först.

                            ska ge dig en ganska bra nybörjarsetup som låter dig prova på lite av varje.
                            en eller två arter av ungfödare, black molly, platy, svärdbärare t ex.
                            ancistrusmalar
                            ett par palettciklider
                            någon tetra, sorgmanteltetra eller neon/kardinaltetra t ex. finns många olika att välja mellan.

                            blir lite fisksoppa men som sagt, då kan du känna på lite olika fiskar med olika beteenden och har en del att titta på. alla utom tetrorna är ganska lätta att få yngel på, men har du palettciklider i akvariet så kan du dock inte räkna med att få behålla några yngel från ungfödarna (vilket kan vara en fördel då de förökar sig så in i...)

                            Kommentar

                            • willeFKP
                              • February 2012
                              • 18

                              #15
                              Hej igen!
                              Nu har jag haft igång mitt akvarium sedan den 20e Nov.
                              Har köpt mig en Eheim Ytterfilter Professional 3, En Jäger 300W Värmare.
                              Nya Lysrör av typ Aquastar.
                              Har satt i lite växter, mangroverot samt ett klippberg.
                              Nu börjar det komma en massa alger. tror jag det är. Det ser ut som håret hos en brunett. började på bladen på växterna och har sedan spritt sig och är lite varstans. Hört att malar skall vara bra för detta.
                              Har ännu inte införskaffat mig fisk men skall göra det i veckan.
                              Alla värden är bra enligt min 6 in1 mätsticka från Tetra.
                              De enda djuren som är i änsålänge är sniglarna som kom med växterna...
                              Vänliga Hälsningar,
                              Wilhelm.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...