jag åker bort 3 veckor, hur ska akvariet klara sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazmaniak
    • October 2011
    • 109

    jag åker bort 3 veckor, hur ska akvariet klara sig?

    Hej,

    Jag kommer att åka bort i 3 veckor och är lite orolig för mitt akvarium, hur ska fiskarna klara sig?

    Jag har ett guppyhotell på 45 liter med 5platys, 3 kardinalfiskar, 1 siamesisk algätare och några snäckor.
    Sen har jag ett yngelkar i akvariet med ca 30 platyyngel.

    Ska man byta vatten ganska stort dagen innan?
    Hur fixar man utfodringen?

    Jag skulle kunna be mina föräldrar komma förbi högst en gång i veckan och fodra men borde inte fiskarna äta oftare?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    fiskarna klarar sig lätt en vecka utan mat.

    så jag skulle göra ett vattenbyte dagen innan. o sen be mor o far mata 1 gång i veckan.

    (detta för att det spelar faan ingen roll hur mycket man än instruerar o-akvarister,de matar för mycket ändå)

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Det går ju förstås att portionsförpacka så att föräldrarna bara tar ett litet paket och slänger i akvariet. Det är väl enklast - och det är åtminstone inte föräldrarnas fel om något går fel.
      Annars finns det ju även automater för utfordring om man vet med sig att man kommer resa bort flera gånger.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag har hört alldeles för många historier om foderautomater som börjar leva sitt eget liv o mata allt på en gång för att jag ska kunna lita på dom, o ha en sån när jag åker iväg.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av tazmaniak
          Hej,

          Jag kommer att åka bort i 3 veckor och är lite orolig för mitt akvarium, hur ska fiskarna klara sig?

          Jag har ett guppyhotell på 45 liter med 5platys, 3 kardinalfiskar, 1 siamesisk algätare och några snäckor.
          Sen har jag ett yngelkar i akvariet med ca 30 platyyngel.

          Ska man byta vatten ganska stort dagen innan?
          Hur fixar man utfodringen?

          Jag skulle kunna be mina föräldrar komma förbi högst en gång i veckan och fodra men borde inte fiskarna äta oftare?
          Inga problem byt 30% vatten varje vecka innan du far iväg och alltså inte extra stort. Dra gärna ner på matningen nån vecka innan du åker så att de vänjer sig vid mindre foder så att inte vattnet förorenas i onödan. ynglen tycker jag du ska släppa ut. Skaffa en foderautomat , gärna eheims som är väldigt bra (hydor är också bra) och prova dig fram så att den ger lagom mängd mat innan du åker. Se över filter och rengör försiktigt i akvarievatten om du har ett litet innerfilter. Siamesisk algätare hör som du kanske vet inte hemma i ett litet akvarium
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Färdiga portioner att ge en gång i veckan är nog bra när andra ska mata. Tycker att mata lite extra under en period innan man åker iväg är bättre isf. Då får fiskarna lite "hull" att ta av och inte bli bantade innan ist.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • tazmaniak
              • October 2011
              • 109

              #7
              åkej, men hur ska jag göra, ska jag mata mer innan jag åker eller mata mindre? Verkar finnas två olika teorier här på tråden

              Belysningen går på timer så den tänkte jag inte röra...

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av tazmaniak
                åkej, men hur ska jag göra, ska jag mata mer innan jag åker eller mata mindre? Verkar finnas två olika teorier här på tråden

                Belysningen går på timer så den tänkte jag inte röra...
                Ökar du matningen så ökar fiskens förbränning och kravet på mat ökar + att det förorenar vattnet! Minskar du matningen minskar förbränningen och kroppen ställer in sig på mindre tillgång på mat!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Ökar du matningen så ökar fiskens förbränning och kravet på mat ökar + att det förorenar vattnet! Minskar du matningen minskar förbränningen och kroppen ställer in sig på mindre tillgång på mat!
                  Hur gör fiskarna i naturen då? Vissa tider är det god tillgång på mat medans dagen efter kan det vara tomt...?
                  Varför skulle fiskens förbränning öka för att den får lite mer att äta?

                  Men jag håller med, att öka matningen strax innan du åker innebär att det blir lite högre belastning på karet i onödan. Ge dem som vanligt, och gör ett vattenbyte på 25-30% strax innan du åker, samt att fiskvakten ger dem mat 1 gång/vecka.
                  Jag var bortrest i 6 veckor nyss, och under den tiden fick de mat 2 ggr/vecka av min fiskvakt och inga fiskar var döda när jag kom hem. Lite magrare än när jag reste, men inte mer än att de snart fått upp hullet igen.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Hur gör fiskarna i naturen då? Vissa tider är det god tillgång på mat medans dagen efter kan det vara tomt...?
                    Varför skulle fiskens förbränning öka för att den får lite mer att äta?
                    Du bekräftar just vad jag sa ansjo! De du beskriver gör djurets förbränning innställd på att maten är begränsad, god tillgång och dålig tillgång vilket leder till att kroppen hushåller med energin! I ett akvarie får de mat varje dag och därmed alltid tillgång till mat och ökar du portionerna som den får varje dag kommer den också kräva mera mat eftersom kroppen slösar på enegi. Djur i naturen äter ju upp sig inför vintern för att vara i god kondition men sen trappar de ner, maten tar ju liksom inte slut över en natt, utan det är en utdragen period där kroppen vänjer sig vid minskad tillgång på föda! Det är det jag menar när jag säger att man bör vänja fisken i detta fall under en period så den hinner ställa om, är du/ni med?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Inte att ökat matintag ökar fiskens förbränning. För att öka förbränningen, bör inte fisken röra på sig mer då?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Jag skulle mata lite extra ett tag innan jag åker bort flera veckor. För mig känns det logiskt med att mata på iaf. Menar inte att först veckan innan ösa på med extra mycket eller någon dag bara.
                        Några dagar innan man åker skippar man matningen.
                        Senast redigerad av eriahl; 11 February 2012, 10:29.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • alfreds
                          • January 2009
                          • 293

                          #13
                          Om jag fattat det rätt så borde det vara så att: om fiskarna får mycket mat simmar de extra i "onödan". Så om de är vana att få mycket mat och sedan plötsligt blir utan mat kanske fiskarna simmar som vanligt i 2-3 dagar innan de förstår att hushålla med resurserna. Men om de vänjs med att få lite mat hushåller de bättre med resurserna.

                          Jag är ingen expert så jag vill inte säga vad andra borde göra men jag själv har en mycket pålitlig automat som jag använder när jag reser bort.

                          En annan syn på saken. Om du har blommor i huset/lägenheten måste du nog ändå ha någon att vattna dom oftare än en gång per vecka. Och då kan de ju lika gärna mata fiskarna samtidigt
                          Med vänlig hälsning
                          Alfred
                          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Nu menar jag självklart inte att mata t ex dubbelt upp utan lite extra bara. Färdiga portioner till någon som kollar till så är det ju inga problem. Automat kan om man då har otur krångla. 1: Mata vanligt bara. 2: Lite extra. 3: "Svälta" fiskarna innan man åker bort. Vilket låter bäst av dom alternativen? Alla får göra som dom vill men mitt val, första eller andra, är inte svårt.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • tazmaniak
                              • October 2011
                              • 109

                              #15
                              jag har egentligen inga blommor som kräver vatten varje dag (läs kaktusar) så blommorna är inget problem.

                              Tack för bra synpunkter, jag har tagit till mig det mesta och tänkte då mata på lite extra idag och sen sluta upp med maten i 3dgr och sen mata extra precis innan jag tar flyget....
                              Då kan jag kolla hur de beter sig de här dagarna när de inte får mat.....tyvärr kommer det inte att bli en riktig simulering då jag kommer befinna mig i lägenheten vilket fiskarna märker också....för så fort jag närmar mig akvariet så tror platysarna att det är matdags och kommer glatt upp till ytan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...