Mitt 180 liters hörnakvarium - scalarer m.m.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lottas_firrar
    • February 2012
    • 7

    Mitt 180 liters hörnakvarium - scalarer m.m.

    Hej,

    Har nyligen (ca 1,5 månad sedan) satt igång med mitt första egna akvarium, ett 180 liters hörnakvarium. Är nu helt fast och drömmer redan om ett 540 liters. Kan inte så mycket, men lär mig vartefter.

    Har i alla fall skaffat följande fiskar:
    -15 kardinaltetror
    -2 palettciklider (ett par som redan hunnit leka)
    -1 ancistrus mal
    -6 mollys
    -6 scalarer

    Ja, jag vet att kardinaltetrorna kanske blir mat åt scalarerna... Har gjort flera nybörjartabbar med god hjälp av akvarieförsäljare, men försöker nu läsa allt jag kan för att göra "rätt". Åsikter hos akvariekunniga verkar variera ganska mycket. Inga kardinaltetror har dock gått åt än så länge.

    Skulle först vilja fråga om jag har för många fiskar i detta akvarium? Tanken var, efter alla olika råd man fått, att av de 6 scalarerna kanske det kan bildas ett par som vi behåller. Övriga scalarer skulle sedan lämnas bort för att undvika alltför mycket bråk och minska antalet fiskar. Låter det okej, eller är det fel att göra så?

    Hur ser man att scalarer bildar ett par? Har försökt att kolla på nätet på filmklipp osv., men det verkar vara skilda bud om det är parningsbeteende eller bråk man ser. De verkar vara lite komplicerade. De flesta jag pratat med säger: skaffa inte scalarer! Men jag gillar verkligen dem och försöker nu lära mig så mycket jag kan. Har t.ex. beställt böcker, som jag hoppas ska hjälpa. Alla tips tas emot.

    Tacksam för all hjälp!

    Nybörjaren
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen hit


    tyvärr skulle jag säga att karet är för litet för scalarer. de behvöer minst 275L o minst 45-50 cm högt kar

    Kommentar

    • Lottas_firrar
      • February 2012
      • 7

      #3
      Tack för ditt svar! Karet är 50 cm högt, men alltså för litet antal liter. Som sagt, det är verkligen olika information om det här med akvarium...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Nej, det är nog inte för många fiskar, men hur högt är akvariet? Scalarer bör hållas i kar som är i alla fall 50 cm höga. Det är höjden som är det viktigaste, literantalet har inte lika stor betydelse.

        Det är väl så man brukar göra, som du har gjort, att skaffa ca 6 stycken, och låta dem bilda par, och se´n byta bort resten. Scalarer är ju svåra att se könsskillnad på, särskilt som små, och även om man råkar ha tur och köpa en hane och en hona, så är det inte säkert att de kommer överens, och bildar ett stabilt par. Om en hane och en hona är på gång att bilda par, så kan man se det på att de ibland simmar upp bredvid varandra, och spänner ut fenor och gälmembran. Ibland kan man även höra ett knäppande läte, som de alstrar med käkarna, vad jag förstår. Precis i början kan de ägna sig åt så kallade jaw locks, för att mäta styrkan hos den potentiella partnern. Så här kan även två rivaler av samma kön bete sig, jaw locks är nog vanligare mellan rivaler än mellan partners, men då kan man också se ett annat beteende, som uteslutande sker mellan två rivaler, och det är att de står nos mot nos, och rycker kraftigt med kroppen och fenorna, samtidigt som de gör små utfall mot rivalen, och försöker knuffa bort honom/henne.

        Men som sagt, om de simmar upp intill varandra med utspända fenor, tillbringar mycket tid tillsammans, och putsar på olika underlag, så är det ett par. Dock kan även två honor bilda "par" och "leka", men har man flera individer, så ökar ju chansen att man ska ha både hanar och honor.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          det där med att folk säger "skaffa inte scalarer" har jag aldrig hört. de är jätte trevliga! jag har honey blue scalarer. en lite dyrare variant men jäkligt snygga!

          köp alltid en grupp på ca 6-10 st. så får de para ut sälva. det är mer eller mindre omöjligt att se skillnad på könen förutom vid lek.

          de är inte särskillt komplicerade men de kan ha svårt med yngelvården. scalarer är kända för att vara sönderavlade så de kan behvöa rätt många gånger på sig innan de fattar hur man ska göra.

          om detta är ditt första akvarium så tycker jag du ska läsa denna tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister

          Kommentar

          • Lottas_firrar
            • February 2012
            • 7

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Nej, det är nog inte för många fiskar, men hur högt är akvariet? Scalarer bör hållas i kar som är i alla fall 50 cm höga. Det är höjden som är det viktigaste, literantalet har inte lika stor betydelse.

            Det är väl så man brukar göra, som du har gjort, att skaffa ca 6 stycken, och låta dem bilda par, och se´n byta bort resten. Scalarer är ju svåra att se könsskillnad på, särskilt som små, och även om man råkar ha tur och köpa en hane och en hona, så är det inte säkert att de kommer överens, och bildar ett stabilt par. Om en hane och en hona är på gång att bilda par, så kan man se det på att de ibland simmar upp bredvid varandra, och spänner ut fenor och gälmembran. Ibland kan man även höra ett knäppande läte, som de alstrar med käkarna, vad jag förstår. Precis i början kan de ägna sig åt så kallade jaw locks, för att mäta styrkan hos den potentiella partnern. Så här kan även två rivaler av samma kön bete sig, jaw locks är nog vanligare mellan rivaler än mellan partners, men då kan man också se ett annat beteende, som uteslutande sker mellan två rivaler, och det är att de står nos mot nos, och rycker kraftigt med kroppen och fenorna, samtidigt som de gör små utfall mot rivalen, och försöker knuffa bort honom/henne.

            Men som sagt, om de simmar upp intill varandra med utspända fenor, tillbringar mycket tid tillsammans, och putsar på olika underlag, så är det ett par. Dock kan även två honor bilda "par" och "leka", men har man flera individer, så ökar ju chansen att man ska ha både hanar och honor.
            Okej, eftersom mitt kar är 50 cm högt kan det funka för scalarer trots att det är 180 liter. Och tack för den utförliga beskrivningen om parbildningen! Då vet jag vad jag ska titta efter framöver.

            Tack för hjälpen!

            Kommentar

            • Lottas_firrar
              • February 2012
              • 7

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              det där med att folk säger "skaffa inte scalarer" har jag aldrig hört. de är jätte trevliga! jag har honey blue scalarer. en lite dyrare variant men jäkligt snygga!

              köp alltid en grupp på ca 6-10 st. så får de para ut sälva. det är mer eller mindre omöjligt att se skillnad på könen förutom vid lek.

              de är inte särskillt komplicerade men de kan ha svårt med yngelvården. scalarer är kända för att vara sönderavlade så de kan behvöa rätt många gånger på sig innan de fattar hur man ska göra.

              om detta är ditt första akvarium så tycker jag du ska läsa denna tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
              Jag blev varnad innan jag gick till djuraffären av tre olika akvarieägare att inte skaffa scalarer. De kanske har ett sämre rykte bland mindre erfarna akvarieägare antar jag. Vad jag förstår anses de lite aggressiva och att de äter upp andra fiskar osv. Men det första jag fick syn på och verkligen ville köpa var just scalarer! De är ju så vackra!

              Tack för tips om nybörjartråden!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Det är klart du skall ha Scalarer!

                Visst de kan suga i sig en fisk som är liten men de är definitivt inga monster. Fabian min dotterson lyckades övertala mig att vi skulle köpa en grupp kardinaltetror när han bytte in sina scalarer (vi köpte 6). När det blivit 2 par. Det blev en del bråk så 3 hamnade hos någon lycklig akvarist via handlarn. De 3 hade format ett triangeldrama där hanen lekte med de 2 honorna. Den felande blev ihjäl tagen av någon annan fisk vid romvaktande. Hur som helst. Det blev tvärslut på lekandet hos det kvarvarande paret när resten av scalarerna försvann och alla kardinaler lever och mår bra.

                Vad vill jag säga med detta? Jo Scalarer är revirhävdande fiskar speciellt vid lek. Detta är ju ganska naturligt då dom vaktar sin rom och sina yngel. Därför kan de ibland upplevas som aggressiva. Jag tycker det är en del av tjusningen, som med de flesta ciklider. Ibland glömmer man bort den lilla detaljen, att de är ciklider alltså!

                Se till så ditt akvarium är tämligen väl planterat gärna med typ svärdsplantor och Vallisneria och innehåller en hel del gömställen. Trädrötter och grenar som hänger ned brukar också vara populärt. Lite flytväxter typ musselblommor brukar uppskattas av både scalarer och andra fiskar så de får lite tak över huvudet.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Lottas_firrar
                  • February 2012
                  • 7

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Det är klart du skall ha Scalarer!

                  Visst de kan suga i sig en fisk som är liten men de är definitivt inga monster. Fabian min dotterson lyckades övertala mig att vi skulle köpa en grupp kardinaltetror när han bytte in sina scalarer (vi köpte 6). När det blivit 2 par. Det blev en del bråk så 3 hamnade hos någon lycklig akvarist via handlarn. De 3 hade format ett triangeldrama där hanen lekte med de 2 honorna. Den felande blev ihjäl tagen av någon annan fisk vid romvaktande. Hur som helst. Det blev tvärslut på lekandet hos det kvarvarande paret när resten av scalarerna försvann och alla kardinaler lever och mår bra.

                  Vad vill jag säga med detta? Jo Scalarer är revirhävdande fiskar speciellt vid lek. Detta är ju ganska naturligt då dom vaktar sin rom och sina yngel. Därför kan de ibland upplevas som aggressiva. Jag tycker det är en del av tjusningen, som med de flesta ciklider. Ibland glömmer man bort den lilla detaljen, att de är ciklider alltså!

                  Se till så ditt akvarium är tämligen väl planterat gärna med typ svärdsplantor och Vallisneria och innehåller en hel del gömställen. Trädrötter och grenar som hänger ned brukar också vara populärt. Lite flytväxter typ musselblommor brukar uppskattas av både scalarer och andra fiskar så de får lite tak över huvudet.
                  Tack för dina råd! Ja, det låter som att scalarer är kan vara väldigt olika, så det är egentligen omöjligt att säga i förväg hur det blir. Man får helt enkelt prova sig fram. Kommer absolut fortsätta med att ha scalarer! Det är verkligen spännande med ciklider jämfört med t.ex. kardinaltetror eller mollys. Det händer lite mer...

                  Tack för all hjälp, nu vet jag lite mer och känner mig inte avskräckt att fortsätta!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    slänger in en vid så får du se mina :P

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      o jag har ca 40-45 tetror med mina scalarer. inga problem.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        slänger in en vid så får du se mina :P
                        Lummigt, grönt, och mysigt Tjusiga scalarer, och koppartetror är också fina. Och multispinosan är en av mina favoritciklider.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...