Fiskar m.m. i 240 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #31
    malawi är fantastiska. men man bör inte ha dom med annat än malawi just.

    skitsamma. okej vad vill du ha istället då?

    gurami kanske?

    eller kanske nån barb?

    Kommentar

    • Kicki.Å
      • February 2012
      • 19

      #32
      Ursprungligen postat av hannesc
      malawi är fantastiska. men man bör inte ha dom med annat än malawi just.

      skitsamma. okej vad vill du ha istället då?

      gurami kanske?

      eller kanske nån barb?
      Okej, ja de var de jag tänkte med, dom äter vell upp varandra ?

      Jag ska kolla vad gurami och barb är så återkommer jag

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #33
        nejnejnej det gör de inte! de flesta är tillomed herbivorer. dvs grönsaksätare typ.
        det är mer att de är rätt aggro, vilket gör att akvariet blir väldigt aktivt. sen vill de ha rätt speciella vattenvärden. högt pH och hårt vatten.

        Kommentar

        • Kicki.Å
          • February 2012
          • 19

          #34
          Ursprungligen postat av hannesc
          nejnejnej det gör de inte! de flesta är tillomed herbivorer. dvs grönsaksätare typ.
          det är mer att de är rätt aggro, vilket gör att akvariet blir väldigt aktivt. sen vill de ha rätt speciella vattenvärden. högt pH och hårt vatten.
          Jag menade att malavisarna gör de..

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #35
            ja precis vad jag menade med. malawi äter inte varann.

            Kommentar

            • Kicki.Å
              • February 2012
              • 19

              #36
              Ursprungligen postat av hannesc
              ja precis vad jag menade med. malawi äter inte varann.
              Nej men dom äter väll dom andra som inte är malawisar

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Jag tycker faktiskt ciklid diskussionen är lite snedvriden. Vill inte kicki ha Malawi ciklider så behöver hon inte. Sedan vet vi att de inte är någon höjadarkombination med de andra hon vill ha.
                Om intresset för akvariehobbyn kommer att växa kommer nog någon form av special intresse att växa fram.
                Kicki: Se till att all teknisk utrustning till akvariet funkar.
                De där blå stenarna skulle jag nog akta mig för. Ofta innehåller vackert färgade stenar en eller annan metall som kan vara skadliga för fiskarna. Samma sak med diverse målade dekorationer.
                Kanske du kan sparka loss några naturstenar ur tjälen i stället? Sedan finns det rötter i de flesta zooaffärer och exempelvis trollhassel i blomster affärer. Dessa brukar ge fina och spektakulära inredningar.
                Köp sedan rejält med växter som du tar hem och planterar. Kan du så skippa fisk inköpet tills nästa gång du åker till stan. En av orsakerna är att det inte blir så stressigt med att få i fisken. Du kan plantera och inreda i lugn och ro. När du är i zooaffären så ta god tid på dig och titta och fråga. Skriv upp på en lapp vad du gillar. Ta den med hem och läs på om de fiskar du vill ha! Zoopets artregister är ett bra ställe för information.
                Det är samma sak med fiskar som med växter det blir oftast snyggast om man håller sig till några få arter men fler av dessa. Ett rejält stim med neon, kardinal eller andra tetror pryder vilket akvarium som helst. Men se till att de blir några stycken 10-30 kan vara ett bra stim i dit akvarium.
                Malar tycker också om att vara flera! Varför inte 6-10 pansar malar eller kanske ancistrusar. Kanske båda sorterna!
                Men köp inte allt på en gång. Köp exempelvis tetra stimmet först sedan malarna osv. Detta ger både dig och akvariet tid. Akvariet behöver lite tid att gå in sig och du behöver tid för att se vad som fattas och vad som borde bli fint. Akvariehobbyn är en sak som skall tas med lugn och ro. Det är en del av tjusningen!

                Vi kan ta det där med "snälla och dumma" fiskar senare!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Kicki.Å
                  • February 2012
                  • 19

                  #38
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Jag tycker faktiskt ciklid diskussionen är lite snedvriden. Vill inte kicki ha Malawi ciklider så behöver hon inte. Sedan vet vi att de inte är någon höjadarkombination med de andra hon vill ha.
                  Om intresset för akvariehobbyn kommer att växa kommer nog någon form av special intresse att växa fram.
                  Kicki: Se till att all teknisk utrustning till akvariet funkar.
                  De där blå stenarna skulle jag nog akta mig för. Ofta innehåller vackert färgade stenar en eller annan metall som kan vara skadliga för fiskarna. Samma sak med diverse målade dekorationer.
                  Kanske du kan sparka loss några naturstenar ur tjälen i stället? Sedan finns det rötter i de flesta zooaffärer och exempelvis trollhassel i blomster affärer. Dessa brukar ge fina och spektakulära inredningar.
                  Köp sedan rejält med växter som du tar hem och planterar. Kan du så skippa fisk inköpet tills nästa gång du åker till stan. En av orsakerna är att det inte blir så stressigt med att få i fisken. Du kan plantera och inreda i lugn och ro. När du är i zooaffären så ta god tid på dig och titta och fråga. Skriv upp på en lapp vad du gillar. Ta den med hem och läs på om de fiskar du vill ha! Zoopets artregister är ett bra ställe för information.
                  Det är samma sak med fiskar som med växter det blir oftast snyggast om man håller sig till några få arter men fler av dessa. Ett rejält stim med neon, kardinal eller andra tetror pryder vilket akvarium som helst. Men se till att de blir några stycken 10-30 kan vara ett bra stim i dit akvarium.
                  Malar tycker också om att vara flera! Varför inte 6-10 pansar malar eller kanske ancistrusar. Kanske båda sorterna!
                  Men köp inte allt på en gång. Köp exempelvis tetra stimmet först sedan malarna osv. Detta ger både dig och akvariet tid. Akvariet behöver lite tid att gå in sig och du behöver tid för att se vad som fattas och vad som borde bli fint. Akvariehobbyn är en sak som skall tas med lugn och ro. Det är en del av tjusningen!

                  Vi kan ta det där med "snälla och dumma" fiskar senare!
                  Nää, jag har adrig fastnat för några ciklider alls, känns inte som min grej..
                  Detta akvarium har en massa stenar utifrån, som är kokade naturligtvis !

                  Jag har tänkt, och går de om man har bara neontetror och några malar ? Man kan ju ha somsagt ganska många neontetror..
                  Jag tänkte att dom är så fina och jag har tyckt att de är så fint när dom är som vänner

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kicki.Å
                    Nää, jag har adrig fastnat för några ciklider alls, känns inte som min grej..
                    Detta akvarium har en massa stenar utifrån, som är kokade naturligtvis !

                    Jag har tänkt, och går de om man har bara neontetror och några malar ? Man kan ju ha somsagt ganska många neontetror..
                    Jag tänkte att dom är så fina och jag har tyckt att de är så fint när dom är som vänner
                    Visst neoner och malar borde passa bra ihop! Se bara till att du har en massa rötter om du skall ha ancistrusar och grus som inte är vasst till pansarmalar. Se till att du har det lite lummigt med växter för neonerna så ser du dom mer.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Kicki.Å
                      • February 2012
                      • 19

                      #40
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Visst neoner och malar borde passa bra ihop! Se bara till att du har en massa rötter om du skall ha ancistrusar och grus som inte är vasst till pansarmalar. Se till att du har det lite lummigt med växter för neonerna så ser du dom mer.
                      Jag ska skaffa nå rötter o växter. och gruset är egenligen inte grus de är typ sand
                      Men nästa gång (vet inte när de blir) jag äker till stan, så ska jag kolla i djuraffären vad som finns osv..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...