Fiskar m.m. i 240 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kicki.Å
    • February 2012
    • 19

    Fiskar m.m. i 240 liter

    Hej !
    Jag har ett akvarium på 240 liter.
    Just nu är de tomt på fisk.
    Men jag planerar att nästa gång jag far till stan (östersund) ska jag fixa lite med de.
    Men jag behöver lite tips.
    Jag har sand, ganska din sand, men ändå inte helt fin..
    Och sen har jag några blåa häftiga stenar som jag tänkte sprida ut för att få lite häftigt där (är dock inte helt säker på de).
    Tänkte köpa växter och så.
    Men funderar över vilka fiskar jag kan ha.
    Dom här skulle jag vilja ha:
    Guppy
    Neontetra
    Platy
    Ancistrusmal
    Funderar även på dvärgkulfisk, men alla säger olika..
    Vissa säger att dom ska ha bräckt och vissa säger att dom ska ha sötvatten.

    Har ni några tips ?
    Skulle det funka med dom fiskarn ?
    Och hur många av varje ?
    Och hur är de med dvärgkulfiskarna, berätta om din kunskap om dom

    Det är är inte mitt första akvarium, men det jag hade förut hade jag i ca en månad.. För länge sedan.
    Sen har min bror haft två stycken.. Men de här blir mitt första på riktigt, och jag vill börja om från början med de, så allt blir rätt innan jag kör igång de

    / Kicki.
  • Kicki.Å
    • February 2012
    • 19

    #2
    Någon ?

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      De där kulfiskarna har jag hört är några aggressiva rackare

      Kommentar

      • Kicki.Å
        • February 2012
        • 19

        #4
        Okej, jag har tittat runt lite, och jag tror inte att dom går ihop med dem övriga..

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Nä kulfiskarna passar inte riktigt in, men annars tycker jag det låter ganska bra. Skulle jag vara du skulle jag välja antingen guppy eller platy och sedan skaffa någon trevlig ciklid till och kanske möjligtvis ett stim med corydoras så har du ett ganska trevligt SA/CA-kar

          Kommentar

          • Kicki.Å
            • February 2012
            • 19

            #6
            Ursprungligen postat av Miliimli
            Nä kulfiskarna passar inte riktigt in, men annars tycker jag det låter ganska bra. Skulle jag vara du skulle jag välja antingen guppy eller platy och sedan skaffa någon trevlig ciklid till och kanske möjligtvis ett stim med corydoras så har du ett ganska trevligt SA/CA-kar
            Okej.. Jag får se hur jag gör.. Men några ciklider tror jag inte deblir.. Innan hade brorsan såna, och jag tyckte inte att dom var roliga alls ! Dom va bara jobbiga tyckte jag

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Finns ju många olika sorter Dom har ganska intressant yngelvård också Men det är ju självklart upp till var och en vilka fiskar man vill skaffa

              Kommentar

              • Kicki.Å
                • February 2012
                • 19

                #8
                Ursprungligen postat av Miliimli
                Finns ju många olika sorter Dom har ganska intressant yngelvård också Men det är ju självklart upp till var och en vilka fiskar man vill skaffa
                Ja, de kan dom nog vara, men ciklider blir de nog inte..
                Så vitt jag vet, städar dom inte efter sej, så de blir snabbare skitigt efter dom än efter andra..
                När jag far och köper växter ska jag kolla efter fiskar och kola vad som finns.. De finns ju massvis med fiskar i djuraffärer..

                Kommentar

                • laasesku
                  • October 2002
                  • 660

                  #9
                  Köp vad du känner för som passar ihop. Kan vara snyggare att hålla sig till ett fåtal sorter

                  Kommentar

                  • Kicki.Å
                    • February 2012
                    • 19

                    #10
                    Ursprungligen postat av laasesku
                    Köp vad du känner för som passar ihop. Kan vara snyggare att hålla sig till ett fåtal sorter
                    Ja jag tänkte också att jag skulle inte ta allt för många arter..
                    Men om vi säger att jag ska ha guppy, platy, neontetra och ancistrus..
                    Hur många av varje skulle vara bra till en start ?
                    Jag vet ju tillexempel att guppy förökar sej snabbt och så

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kicki.Å
                      Så vitt jag vet, städar dom inte efter sej, så de blir snabbare skitigt efter dom än efter andra..
                      Nix , det finns ingen fisk som städar efter sig, de har städerska.... det är du det
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Kicki.Å
                        • February 2012
                        • 19

                        #12
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Nix , det finns ingen fisk som städar efter sig, de har städerska.... det är du det
                        Ja, jo de visste jag ju
                        Men vi säger såhär:
                        Min bror hade två akvarium
                        Ett stort och ett litet.. I de lilla hade han guppys och i de stor ciklider..
                        Och även fast de med ciklider var större, blev de skitigt mycket snabbare..
                        Alltså,ja jag vet inte hur jag ska förklara, men dom värkade som skitigare av sej..
                        Jag kan inte riktigt förklara så bra

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Titta på dessa cikliderna, det är dvärgciklider och de bli sällan över 10 cm.
                          Jag får inte till länken så sök i artregistret här på Zoopet så ser du dem.


                          Dessa är helt underbara små varelser, de skiter inte mer än en platy eller ancistrus
                          Senast redigerad av PiaJo; 05 February 2012, 16:47.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Kicki.Å
                            • February 2012
                            • 19

                            #14
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Titta på dessa cikliderna, det är dvärgciklider och de bli sällan över 10 cm.
                            Jag får inte till länken så sök i artregistret här på Zoopet så ser du dem.


                            Dessa är helt underbara små varelser, de skiter inte mer än en platy eller ancistrus
                            Vänta vad är de jag ska söka på ? Och hur kommer jag dit ? Jag är ny och kan inte så mycket av denna sida, men jag tyckte den värkade bra så jag chansade på att jag skulle lära mej

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #15
                              http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och sen välj grupp och sen går du ner tills du hittar Ciklider - Sydamerika - Dvärgciklider

                              Du vill ju har ganska många levandefödande och då blir det en massa yngel som kan vara svåra att placera ut sen när det blir för många men har du någon av dessa ciklider så tar de yngel men om du har tätt med växter så överlever några yngel oftast och då blir det inte överfullt med en gång
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...