Köpa Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pod
    • May 2003
    • 73

    #16
    Ursprungligen skickat av Morpheus
    Det är sant att de som är okunniga skaffar ett sådan skål. Vi (jag och du och alla andra här på Zoopet) kan ganska mycket om akvaristik så vi vet ju att det både är "fel" att kalla det "guldfiskskål" och att över huvudtaget ha fisk i en sådan skål eller i ett 6-kantigt. Men dt som gurkan skrev var det bara en schysst text, men som du säger är det lika fel båda två
    Jag undrar vilka som säljer "guldfiskskålar"
    Är det inte zoo affärerna?
    Måhända inte just den butiken som skrev artikeln.

    Kommentar

    • Bjorn
      • March 2003
      • 112

      #17
      Skulle inte säga att det är "Fel" med sådana akvarier. Varken småakvarier, skålar, sexkants eller liknande är med automatik "fel". Däremot så ställer deras "svagheter" speciella krav vad avser inredning, skötsel och fiskval vilket inte direkt gör dem lämpliga för nybörjaren.

      Har själv hållit både neontetra och kardinalfisk (dock inte samtidigt) i en 22L skål utan större problem. Det kräver dock lite mer i form av t.ex. vattenbyten än ett större akvarium. Svåraste problemet tyckte jag faktiskt var att få ner rätt (dvs tillräckligt mycke) ljus i burken för de växter jag ville ha.

      Det finns även en del ungfödare jag utan samvetskval skulle kunna tänka mig att hålla i skål i en mindre grupp. Men som sagt, man måste ta hänsyn till "burkens" begränsningar, men det måste man ju alltid...

      /Bjorn

      Kommentar

      • Bjorn
        • March 2003
        • 112

        #18
        Ursprungligen skickat av pod
        Jag undrar vilka som säljer "guldfiskskålar"
        Är det inte zoo affärerna?
        Måhända inte just den butiken som skrev artikeln.
        Tjaa så länge det inte är specifikt olagligt och det finns en efterfrågan så lär "guldfiskskålar" säljas i zoo och akvariehandeln. Man får också tänka på att zoohandlarna måste alltid väga djurhänsynen mot kostnaderna, ingen har nån större glädja av att affärer är så djurvänliga att det går i KK. (Vilket leder till att kunderna går till andra mindre djurvänliga affärer.)

        Och nej, djurskyddslagen säger inte att man inte får sälja skålformade akvarier. Däremot är verkets tolkning att folk som håller fisk i stor skal ej ska använda dessa.

        /Bjorn

        Kommentar

        Arbetssätt...