Olika sorter, vet ej hur vi ska göra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liinda
    • January 2007
    • 177

    Olika sorter, vet ej hur vi ska göra

    Nu är det ju inte direkt mitt första akvarium men jag startar tråden här ändå för det passar nog, mina kunskaper har trillat bort lite kan man säga haha.

    Efter ett långt fiskuppehåll så har jag och Sambon börjat planera för att skaffa akvarie igen.
    Just nu är vi i planeringsstadiet och vi har alltså inte bestämt hur stort akvarie vi ska köpa en.

    Men vi vill ju självklart ha olika sorter. Jag vill ha slöjstjärtar och en sådan där stor Mal, har glömt bort vad dom heter just nu.
    Sambon vill ha Discus. Och den enda sorten vi båda vill ha är Dvärgkul fisk.

    Så nu vill vi gärna ha råd, tips och ideer på storlek på kar, hur dom olika arterna funkar och om vi kan ha dom tillsammans? Förstår att vi kanske inte kan ha alla dom sorterna tillsammans.
    // Djurgalningen
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    rent krasst.....

    ingen av de sorterna går att ha ihop med någon annan.........

    väldigt olika arter med väldigt olika beteende......

    rekomenderar Er att läsa i artregistret NOOOGA....



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      slöjstjärt om den skall leva normalt tills den dör av ålderdom
      vill nog ha ett kar som är rejjjjäääällltt större än artbeskriningen säger.
      den vill nog ha i slutändan runt 4-500 liter
      sedan är ursprunget på slöjjisar den vanliga guldfisken vilket ger
      att det egentligen är en kallvattensfisk, dvs gillar nog bäst runt 18-22 grader



      Discusen är lite mer modest gällande storlek på kar, men runt 250-300 liter skall
      det nog vara som minimimått, grader = 26-30 (närmare 30 om man skall ha lek)



      Dvärgen, är ju 3-4 cm, klarar sig nog bra med 35-40 liter....................





      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Liinda
        • January 2007
        • 177

        #4
        Åh som vi misstänkte alltså :/ Men hur är det med Malen som jag vill ha då? Den heter något med Pleco eller nåt sånt tror jag. Ser ut som en gigantisk Ancistrus iallafall. Hur funkar den med ovannämda arter? Och storlek på kar?
        // Djurgalningen

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          du tänker kanske på segelfensplecon. kolla länken.

          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1



          lämpligast är väl isf Discus eftersom de kommer från samma ställe.

          men den vill ju ha ännu större kar.



          än en gång......läs artbeskrivningarna.......


          inte helt lätt det här....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Liinda
            • January 2007
            • 177

            #6
            Tack för länken, det var den jag tänkte på! =)

            Japp jag ska läsa artbeskrivningarna, men jag ville gärna ha lite personliga åsikter och konkreta tips på hur jag kunde lösa vårat problem. Men som jag förståt nu så går det bara att lösa genom att välja en art.
            // Djurgalningen

            Kommentar

            • laasesku
              • October 2002
              • 660

              #7
              Köp var sitt kar så slipper ni tjaffsa

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                njau, det tycker jag är lite galet att börja med det.

                varför inte börja med att ställa frågorna så här till er själva:

                1) vad skall ni ha karet till ?

                2) hur stort, längdxbreddxhöjd kan ni tänka er ?

                3) hur stor är er budget ?

                4) hur mycket jobb vill ni lägga ner på detta i veckan ?


                Ex på 3'an, om budgeten är "begränsad" så ger det vissa valmöjligheter.
                Om den är obegränsad så kan man ju köpa vildfångad discus för 4000 kr / st....

                Ex på 4'an, om ni vill lägga ner kanske någon timme eller så i veckan så
                är kanske inte helt lämpligt att ge sig på discus som är en ganska svår
                firre och klarar inte livet med 1 timme per vecka om man inte är en ganska
                van discushanterare.

                blommor i karet ??...........vill ni ha det ??....isf hur skall dom se ut ??




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Liinda
                  • January 2007
                  • 177

                  #9
                  Ursprungligen postat av laasesku
                  Köp var sitt kar så slipper ni tjaffsa

                  Nja hehe, har haft 2 små akvarier förut och nu vill vi satsa på ett större istället :P
                  // Djurgalningen

                  Kommentar

                  • Liinda
                    • January 2007
                    • 177

                    #10
                    Varför tycker du det är dumt att börja med Malen? För jag antar att det var Malen du menade?
                    Jag har varit sugen på en sådan flera år, Malar är nog mina favorit fiskar helt klart.

                    Det var bra funderingar som vi får sätta oss ner och diskutera. Ekonomin är inga större problem eftersom jag tycker att är det värt pengarna så betalar man. Men skötseln däremot blir det nog värre med isåfall, det är meningen att jag ska sköta om karet. Det är våran deal då han hatar allt som heter städa. Men jag vill nog inte lägga ner så mycket tid på skötsel om vi ska ha discus. Just för att jag skulle aldrig ha köpt Discus själv, är det en fiskart jag gillar så lägger jag gärna ner tiden.

                    Hm växter har vi inte ens börjat fundera på alls faktiskt
                    // Djurgalningen

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Liinda
                      Varför tycker du det är dumt att börja med Malen? För jag antar att det var Malen du menade?
                      Jag har varit sugen på en sådan flera år, Malar är nog mina favorit fiskar helt klart.

                      Det var bra funderingar som vi får sätta oss ner och diskutera. Ekonomin är inga större problem eftersom jag tycker att är det värt pengarna så betalar man. Men skötseln däremot blir det nog värre med isåfall, det är meningen att jag ska sköta om karet. Det är våran deal då han hatar allt som heter städa. Men jag vill nog inte lägga ner så mycket tid på skötsel om vi ska ha discus. Just för att jag skulle aldrig ha köpt Discus själv, är det en fiskart jag gillar så lägger jag gärna ner tiden.

                      Hm växter har vi inte ens börjat fundera på alls faktiskt
                      Hej Liinda,
                      Som Kensa säger det är inte helt lätt att plocka ihop fisk.
                      Men om vi skall ta av listan så kunde ni kanske ha diskus ihop med.
                      Amazonas kulfisk, Colomesus asellus
                      I stället för
                      Dvärgkul fisk, Carinotetraodon travancoricus som jag tror du syftar på.
                      kulfiskar är mycket trevliga men jag har aldrig hållit den från Amazonas och har därför ingen erfarenhet av den tillsammans med discus men det borde gå!
                      Då var det bara de långfenade guldfiskarna som inte passar in.
                      Akvariet skall i alla fall vara rejält inte mindre än 300 liter tycker jag och gärna upp emot 500 l.

                      Har du varit på Lustgårdens zoo och tittat? Om inte ta en sväng dit. Där har du massor att välja på och vänlig och kunnig personal.
                      Jag tror dom har båda sortens kulfiskar normalt.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • NiceFool
                        • June 2011
                        • 154

                        #12
                        Varför tycker du det är dumt att börja med Malen? För jag antar att det var Malen du menade?
                        Jag har varit sugen på en sådan flera år, Malar är nog mina favorit fiskar helt klart.
                        jag tror inte att det va det som Kensa menade als utan att ni inte skulle skaffa 2 kar direkt men han kommer nog svara på detta själv.
                        / Dansken

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Det finns bra mycket bättre malar att börja med än en segelfenspleco, då de blir gigantiska och kräver kar uppåt 750 liter som minst, när de blir fullvuxna. Back To Nature har två bra böcker om just malar, köp dem och läs, om det är malar du vill ha.
                          Diskus är väl inte den lättaste fisken att dra igång akvarieintresset med, och om sambon inte vill engagera sig i skötseln så går de ju helt bort. Personligen skulle jag i så fall inte ens fundera på att låta honom vara med och bestämma om fiskvalet öht.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Automeris
                            • November 2011
                            • 24

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mumin
                            Diskus är väl inte den lättaste fisken att dra igång akvarieintresset med, och om sambon inte vill engagera sig i skötseln så går de ju helt bort. Personligen skulle jag i så fall inte ens fundera på att låta honom vara med och bestämma om fiskvalet öht.
                            Nä, det kör jag med här hemma också: Vill man inte hjälpa till så får man inte välja fisk!
                            Min sambo har funnit sig i det och respekterar mina fiskval, han vill dock gärna vara med när jag ska välja växter, och det är väl okej i och med att han faktiskt hjälper till när jag ber honom, men annars är det min lott att sköta akvariet.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mumin
                              Det finns bra mycket bättre malar att börja med än en segelfenspleco, då de blir gigantiska och kräver kar uppåt 750 liter som minst, när de blir fullvuxna. Back To Nature har två bra böcker om just malar, köp dem och läs, om det är malar du vill ha.
                              Diskus är väl inte den lättaste fisken att dra igång akvarieintresset med, och om sambon inte vill engagera sig i skötseln så går de ju helt bort. Personligen skulle jag i så fall inte ens fundera på att låta honom vara med och bestämma om fiskvalet öht.
                              Jag håller med dig på sätt och vis men inte på vis och sätt.
                              Liinda har gjort mycket rätt tycker jag exempelvis att ta en diskussion här innan akvarium och fisk anskaffas.
                              Vill man nu hålla en typ av fisk typ Glyptoperichthys gibbiceps så får man skaffa ett akvarium där dessa får plats. Sedan skall man inreda detta så de trivs. Gör man det är dessa inte speciellt svårhållna enligt min uppfattning. Jag säger 500 liter du 750 det är nog med dessa fiskar som alla andra ju större ju bättre.
                              Discus, det är ett tema för sig. Ingen direkt nybörjar fisk direkt men om man lär sig hur de skall hållas och gör rätt så borde det funka. Visst det finns fisk som är tåligare men frågan är om inte all fisk har rätt att leva i vatten av diskus kvalité. Därmed inte sagt att alla skall ha mjukt och surt vatten!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...