Genomströmmning och ljus (Saltvattensakvarium till sötvatten)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phhasek
    • January 2012
    • 26

    Genomströmmning och ljus (Saltvattensakvarium till sötvatten)

    Jag har ett saltvattensakvarium ståendes (36l). Då jag tycker att skummares väsnas så mycket så hade jag tänkt använda det som sötvattenskar tills jag flyttar till större och kan ha det i en hall eller liknande.

    Jag har tänkt mig växter, mycket rötter några kardinaltetror och något som äter alger.

    Cirkulationspumper eller streamerpumpen går att ställa ner till 2000l/h. Är det möjlig att ha sån genomströmmning till 36 liter sötvatten?

    Min belysning består av 3x3w =9w LED (6st 10000K och 3st 20000K) Hur tror ni detta går ihop med växter?
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Du behöver ingen skummare i ett sådant kar, dom flesta nanaoskummarna gör väldigt lite nytta hur man än ställer in dom.
    Man vinner mer på o göra lite större vattenbyten varje vecka än o ha en sån i drift.
    Lasse har en bra beskrivning bland artiklarna för hur man kan driva ett enklare nano kar.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Bruckner
      • February 2012
      • 1

      #3
      Detta är jag inte mycket förstående, så förstår inte riktigt.
      vibram sverige

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Du kan ju göra som Nixon nog är inne på, slopa skummaren, byta en del vatten och fortsätta med salt.

        Är det så du vill köra sötvatten så får du prova dig fram med streamern, det är svårt att säga om det blir orkan eller snyggt flöde, det beror på många faktorer. Troligen kan du använda den med robusta fiskar, somliga sötvattensfiskar trivs med lite fart på vattnet, andra gör det inte, skaffa information om hur det ligger till med det som du är intresserad av.

        Ljus får du knappast för mycket till växter, det behöver du inte vara orolig för.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av phhasek
          Jag har tänkt mig växter, mycket rötter några kardinaltetror och något som äter alger.

          Cirkulationspumper eller streamerpumpen går att ställa ner till 2000l/h. Är det möjlig att ha sån genomströmmning till 36 liter sötvatten?
          För fisk och räkor är det inget problem, men växterna får det tufft. Växterna har en tendens att gå sugas in i filtret vid såna flöden, vilket inte är bra för vare sig växterna eller pumpen. Kan vara läge att koppla ur streamern och köpa ett litet separat filter tills vidare. Det behöver inte vara något särskilt avancerat, ett luftdrivet svampfilter eller mycket litet innerfilter med en kapacitet på 2-400 liter i timmen räcker.

          Inom parentes: vad gäller "något som äter alger" blir det svårt i ett så litet akvarium, men en ancistrus kan fungera.
          Min belysning består av 3x3w =9w LED (6st 10000K och 3st 20000K) Hur tror ni detta går ihop med växter?
          Alldeles utmärkt. Jag skulle råda dig att plantera mycket växter och tillsätta växtnäring samt eventuellt flytande koldioxidersättning (t.ex. flourish excel). Detta för att det bästa sättet att undvika alger är att få ordentlig fart på växterna.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • phhasek
            • January 2012
            • 26

            #6
            Saltvatten får vänta till flytt. Karet står sedan två veckor fyllt med sötvatten, två Red Moor rötter, lite Javamossa samt några invånare i form av 9 st Neontetror (jag betalade för 10!) och 3 st Otocinclus Vittatus. Jag hade även två Amanoräkor. Dessa två hoppade tyvärr ut (har inget täckglas).

            Så här ser det ut om någon är nyfiken:

            http://www.youtube.com/watch?v=2T9bnFx37qo
            Senast redigerad av phhasek; 09 February 2012, 20:11.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av phhasek
              Saltvatten får vänta till flytt. Karet står sedan två veckor fyllt med sötvatten, två Red Moor rötter, lite Javamossa samt några invånare i form av 9 st Neontetror (jag betalade för 10!) och 3 st Otocinclus Vittatus. Jag hade även två Amanoräkor. Dessa två hoppade tyvärr ut (har inget täckglas).

              Så här ser det ut om någon är nyfiken:

              http://www.youtube.com/watch?v=2T9bnFx37qo
              snyggt!! men min erfarenhet är att neontetrorna titt som tätt hoppar ur karet när man kör utan täckglas.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • phhasek
                • January 2012
                • 26

                #8
                Tack! Hmm det låter ju inte bra. Får kanske överväga att skaffa ett täckglas ändå. Vet inte hur jag ska lösa det dock + att roten sticker upp några centimeter över kanten. Tips?

                Kommentar

                • phhasek
                  • January 2012
                  • 26

                  #9
                  Nu har det gått 6 veckor sedan jag startade upp akvariet. Jag hade en nitrittopp för två veckor sen men nu är nitriten omätbar. Nitraten låg senast på 5ppm vilket är detsamma som i mitt kranvatten.

                  Jag har skaffat en "algätande rocka" Sewellia lineolata. Den är riktigt aktiv och stannar inte på samma ställe länge.

                  Här är ett klipp (Dubbelklicka på klippet för helskärmsläge, det går att kolla i 720p):
                  Senast redigerad av phhasek; 07 March 2012, 18:02.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...