Snett akvarium och sandsköljningsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olsen
    • January 2012
    • 4

    #16
    Hej igen, jag har några fler frågor som jag hoppas någon kan vara snäll och hjälpa mig med.

    Doppvärmaren jag har, en Eheim Jäger 100w med produktnr 3614, är för lång att sätta lodrätt på ett snyggt sätt, så jag vill gärna sätta den vågrätt istället, finns det några faktiska risker med det? Vet att många har dom vågrätt trots att instuktionerna säger att de ska stå lodrätt. Vi har kallt i lägenheten så att strunta i doppvärmaren är inget alternativ.

    Min tanke är att det ska bli ett biotopakvarium där jag försöker efterlikna Rio Negro så gott det går. Jag vill gärna ha några chackbrädesciklider och Dianema Urostriata (flaggstjärtsmalar, vattenhålsmalar? har hört olika namn på dem.). Sen vill jag gärna ha nån tetra i stim till det, men är inte jätteintresserad av kardinaltetror eller rödmunstetror. Nån som kan rekommendera en tetra som lever i Rio Negro som passar med schackbädesciklider och Dianema Urostriata? Det är inte så viktigt att de ska vara färglada, så länge de gärna simmar i stim och att de är små nog så jag kan ha ganska många av dem.

    Tacksam för svar!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      Jag har doppvärmaren på sniskan i alla mina kar, det kan säkert skita sig men det händer ändå ibland..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • olsen
        • January 2012
        • 4

        #18
        Tack för svaret. Jag satte doppvärmaren på sniskan och än så länge fungeraer det som det ska. =)

        Kommentar

        • swerik
          • November 2011
          • 53

          #19
          är det nystartat akvarium kan du alltid skölja i karet, en slang som sprutar i vatten, en pump som pumpar vatten till någon avlopp, hitta balans på dessa 2, så att det kan stå och spola i ett dygn utan att svämma över, sen är det bara att "joxa" runt i sanden när skiten börjar lägga sig på botten,
          et vino veritas

          Kommentar

          Arbetssätt...