Snett akvarium och sandsköljningsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olsen
    • January 2012
    • 4

    Snett akvarium och sandsköljningsfråga

    Hej!

    Jag har precis införskaffat ett 152 liters akvarium, 95x40x40 cm. Det har en aluminiumram och står på en 4 bens aluminiumställning. Glaset är 6mm tjockt.

    Problemet är att akvariet inte står helt rakt, det lutar ungefär 2mm i sidled. Jag har mätt efter vattenytan när jag fyllt upp ungefär 5cm. Är det här nåt jag ska oroa mig för? Längs kortsidorna verkar det rakt så jag tror inte det är skevt, även om det är svårt att komma åt att mäta där pga akvariets placering. Om det är skevt 1 eller 2 mm hur illa är det då?

    Jag har även införskaffat en väldigt, väldigt finkorning sand, gissar på att kornen är 0,2 till 0,3 mm, undrar om den ska sköljas innan jag lägger i den? Svårt att föreställa mig hur jag ska kunna skölja den utan att all sand rinner ut med sköljvattnet.

    Tacksam för svar! =)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Lutar hela karet 2 mm är det inget problem, det är när det blir vridningar i karet som det finns risk att det spricker.

    Ta 3-4 kg sand i en spann, och skölj sedan med duschmunstycket samtidigt som du rör om med handen lite försiktigt. Då ser du om sanden är smutsig, är den inte det så behöver du inte skölja den.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      som anjo säger. ingen fara med lutningen så länge det är en vridning.

      sanden sköljer du som anjo säger. jag kör ner duchen i botten o låter spannen stå o svämma över ett tag. så att smutsen rinner ut. när vattnet är klart i spannen kan du hälla ner sanden i karet
      Bifogade filer

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Vill man ha absolut ren sand tycker jag min metod funkar bäst. http://www.youtube.com/watch?v=d-XB0bwtZh8

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jo det är en bra ide men tar ju fan hur lång tid som helst till ett större kar.

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            jo det är en bra ide men tar ju fan hur lång tid som helst till ett större kar.
            Ta en större flaska då, plus att jag aldrig har sett någon som lyckas få det helt dimfritt med duschmetoden.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              till 400L kar tex tar det ju ett bra tag om man ska tvätta 125 kg sand sådär. asså missförstå mig rätt. din metod är kanon! men kanske bättre om man ska pyttsa i lite mer sand i ett befintligt kar eller ett lite mindre kar.

              när jag tvättar blästersand i spann i dushen så är karet dimfritt efter en dag.

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                när jag tvättar blästersand i spann i dushen så är karet dimfritt efter en dag.
                Fast denna metoden ger dimfritt kar 1 minut efter sanden är ifylld. Tidsmässigt om man byter flaska tror jag inte det är någon större skillnad, men eftersom det här var den största genomskinliga jag hittade tog jag den för att visa metoden.

                Ska man komma ner i arbetsinsats kan man istället se till att ha ett riktigt igenkläggat ytterfilter och bara hälla i all sand utan att tvätta den. Då fastnar de små partiklarna bättre i filtret. Vilket också blir en dag med dimma.

                Ett ytterligare sätt är att hälla i sanden efter vattnet och köra utan pumpar ett par timmar, så de finaste partiklarna lagt sig överst och sedan slamsuga. Funkar också bra med liten arbetsinsats.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  jao.

                  man kan nog sammanfatta att alla olika sätten funkar bra. alla har sina pros and cons så att säga.

                  Kommentar

                  • olsen
                    • January 2012
                    • 4

                    #10
                    Hej igen och tack för svaren!

                    Jag testade med lite sand först men vattnet blev inte smutsigt när jag sköljde det så jag hällde i det i otvättat i akvariet, klart vatten nästan direkt.

                    Nu till lutningen på akvariet, akvariet är nu halvfullt med vatten och har jämnat ut sig så det står mer plant än innan. Lite beroende på hur jag mäter så kan det eventuellt vara 0,5 till 1 mm vridning mellan två av de motsatta hörnen, men då det är svårt att exakt mäta vattenytan genom 6mm glas kan det ju också vara jag som mäter fel. Med vattenpasset ser det bra ut så jag hoppas på mätfel. Ska fortsätta ha ett öga på det när jag fyller på med resten av vattnet. Tack igen!

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Vill man ha absolut ren sand tycker jag min metod funkar bäst. http://www.youtube.com/watch?v=d-XB0bwtZh8
                      Skitsmart! Jag hatar att tvätta sand! Men som hannesc säger det tar tid om det är mycket sand! Kanske man kan ta en dunk med stor kork?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        det går med dunk jag har prövat, då använde jag en 5L dunk funkade i princip lika dant som med flaskan fast det va tyngre att hålla den..
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av gonzo44
                          det går med dunk jag har prövat, då använde jag en 5L dunk funkade i princip lika dant som med flaskan fast det va tyngre att hålla den..
                          Det är tufft för ryggen att skölja i badkar också + att man får på skallen att det blir skiigt och repor i porslinet!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Vill man ha absolut ren sand tycker jag min metod funkar bäst. http://www.youtube.com/watch?v=d-XB0bwtZh8

                            Ska lätt prova dedär nu när jag ska start multis-karet. Funkar det med vit faxe så är det ju klockrent!
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Då kommer ytterliggare en metod
                              Fyll karet till hälften med vatten , häll i sanden, rör runt så allt damm yr runt
                              Töm av allt vatten med hävert/slang kopplat till en avklippt petflaska att suga upp från sanden, balanserar flödet med en knäck på slangen så att sanden bara följer med halvägs upp innan man stryper helt så den faller tillbaka igen.
                              Ja ni förstår, ungefär som att slamsuga botten bara att man lyfter upp sanden bit för bit.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...