Skölja Artemia yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    Skölja Artemia yngel?

    Jag ska odla artemia yngel och mata mina fjärilsciklidyngel med och då stod det på artemiauppfödnings instruktionen att man ska sila och skölja de nykläckta artemierna.

    Hur gör man det?
    Vet ju ej hur stora de blir men jag tror inte att jag har någon sil med så små hål att de inte åker igenom.
    Är det kaffefilter som gäller men då är jag tveksam till om saltet inte också fastnar i filtret eller.....?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Det finns speciella artemiasilar att köpa, men ett kaffefilter av nylon fungerar också bra.

    Kommentar

    • Annicka 74
      • September 2011
      • 110

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Det finns speciella artemiasilar att köpa, men ett kaffefilter av nylon fungerar också bra.
      Perfekt! Då ska jag fixa ett sådant i morgon!

      Suger man upp den mängd man behöver och ner i ett filter och sköljer?
      Eller tar man upp allihop och sköljer och släpper ner alla i akvariumet och låter dem bli uppätna efterhand?

      Jag vill ju egentligen ha bara nykläckta och hur länge kan man anse de vara nykläckta 1 dygn? 2 dygn?????

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Artemian dör på några timmar i sötvatten om det inte är tillsatt koksalt 1 ml per liter - då kan de leva 24 tim. Men tar ynglen även död artemia så behöver man bara passa att man inte övermatar så vattenkvaliteten riskeras.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Enklast är att göra nytt saltvatten och ta nya ägg efter varje matning. Behöver man mata flera gånger per dygn så har man flera parallella kläckare. Jag använder en luftpump per kläckare - system med slangklämmor och T-rör har jag aldrig lyckats få pålitliga.

          Kommentar

          Arbetssätt...