Efter tre veckor dycker det upp snäckor..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hugge
    • January 2012
    • 10

    #16
    snäckorna kan ha kommit med någon växt det råkade jag också ut för i mitt eget 112 liters.

    Kommentar

    • Automeris
      • November 2011
      • 24

      #17
      Ursprungligen postat av addo
      Bra inställning! Tre platys kan du stoppa i, dom äter dessutom lite alger

      Vad har du för belysning?, jag kan rekomendera växter åt dig om jag vet vilka förutsättningar du har.
      Mja, det är Sylvania- nånting, men de ska bytas ut så fort som möjligt då jag köpte ett begagnat akvarium. De lär ha suttit i i mer än ett år. Men än så länge verkar växterna hålla ut och växa som dom ska iallafall.. Men som sagt, det blir nya innan den här månaden är slut.



      Jag har tittat lite mer noggrant på mina små snäckor som dök upp, nu har jag hittat fyra stycken. Och efter att ha läst på lite så har jag kommit fram till att det INTE är physor. skalet ser ut som en pytteliten kanelbulle på ungefär 2 millimeter. Jag gissar på att det är sånnadär skivsnäckor?
      Oavsätt så vill jag inte ta död på några(jag är förtjust i snäckor i allmänhet) utan förutsätter att de gör samma nytta som physor skulle ha gjort. Jag tycker mig se att de har städat bort lite gröna alg-prickar på bak-rutan. De har hållt till där och krypit i några dagar nu, de är små men vääldigt snabba tycker jag.

      Kommentar

      • Hugge
        • January 2012
        • 10

        #18
        Jag har behållit mina. Ganska kul att se dem när de dyker upp ovanför sanden

        Kommentar

        • Automeris
          • November 2011
          • 24

          #19
          Okej, för närvarande ser det ut såhär. Jag har införskaffat 4 platys, och tre pyttesmå baby-äppelsnäckor + en mellanstor elefantsnäcka. Äppelsnäckorna och elefantsnäckan sniglar runt, sköter sitt jobb och verkar hur pigga och glada som hellst. Ancistrusen 'är inte lika skygg längre utan kommer fram ibland och blänger på mig när jag kikar in i akvariumet.
          Även platysarna är pigga och alerta och plockar och städar bland gruset och växterna, fast jag har sett några gånger när jag har kikat in att de kliar sig mot anubiasbladen ibland...?
          Jag har bestämt att jag ska skaffa något slags test för vattnet..tänk om de kliar sig pga nitrit..? De ser inte sjuka ut på något sätt. Jag bytte vatten igen i onsdags och hällde i lite mer sera nitrivec, samt att jag stoppade i lite mer filtermaterial i mellanrummet på mitt fluval +2 som jag fått råd om att göra.
          Mina snabbväxande växter verkar växa som de skall, men min javamossa verkar döende...? Ska man ha någon slags växtnäring? Och hur påverkar det då fiskarna och snäckorna och allt annat i akvariet? Jag har ingenting just nu.

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #20
            Javamossa går oftast ner sig lite grand vid flytt men brukar ta sig efter ett tag.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Du är nog på alldeles rätt väg tror jag! Grattis
              Om du skall skaffa tester så köp riktiga dropptester. Det du behöver skulle då kanske vara Nitrit och pH. Jag tror detta är mer för din skull än fiskarnas. Att de kliar sig lite kan ha många orsaker och ser fisken pigg och kry ut samt äter med god aptit skall du nog inte oroa dig.
              Jag skulle nog sluta med nitrivec och bara använda beredningsmedel vid vattenbyte.
              Att trimma filter och pumpar är nog något man skall akta sig lite för. Tillverkarna brukar faktiskt veta vad de gör när de komponerar ett filter. Det enda jag tycker man skall göra är att plocka bort eventuellt aktivt kol och använda det när det behövs. Då kan man ersätta det med exempelvis filtermatta.
              Så att stoppa i ”tomma” utrymmen med filtermaterial kan bli fel, då det kan blockera flöde osv.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              Arbetssätt...