Så gott som färdig för fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cassy88
    • December 2011
    • 7

    Så gott som färdig för fiskar...

    Jag och gubben har startat upp ett 73l kar.
    Har haft många bakslag på vägen med att det läckte så vi fick silikona om det.
    Växterna från djuraffären dog. men blev tipsad att köpa växter från nätet så gjorde det.
    sakerna vi beställde kom inte så fick beställa nya.
    så nu efter ca en månad är akvariet äntligen redo för fiskar..
    Kontroll testade vattnet igår ph 7,4
    och nitrit 0,3mg/l
    temperaturen ligger på stadiga 26grader.
    Har tre grottor, fast man skulle väl ha en liten rot också i karet.

    Vad för slags rot rekommenderar ni?


    sen hade vi tänkt oss dessa arterna:

    Pitbull pleco (2)
    Mollys (2-3)
    endlers guppys eller guppys (ca 4)
    Och en dvärgurami

    Låter detta som en bra kombination??
  • drlavey
    • October 2011
    • 217

    #2
    Du har inga fiskar i alls nu?
    100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
    640 L SA, Bland annat Diskus
    450 L Viktoria ciklider

    Kommentar

    • cassy88
      • December 2011
      • 7

      #3
      nej inte än...

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Själv startade jag upp mitt akvarium för en månad sen. Och jag hade nog väldans tur för det har gått kanonbra. Alla fiskar och växter trivs, växer och mår väldigt bra. Började efter en vecka att släppa i några fiskar. Sen har jag byggt upp det vartefter med fler växter och fiskar till nu då jag anser att det är fyllt med vad som ska vara där. Hade lite förhöjda nitrit/nitratvärden men håller på att fasa ut det nu.
        Rot inte nödvändigt men är snyggt att ha. Det jag köpt i min akvariebutik är mangroverot.
        Fiskar.. börja med några stycken till att börja med så att du ser att det fungerar som det ska. Dina tänkta guppys verkar vara bra att starta upp med.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • cassy88
          • December 2011
          • 7

          #5
          okej, ja det blir nog en liten rot oxå =D fast fiskarna kommer få vänta iaf ca 1½vecka till då vi ska åka bort i ett par dagar.. man vill ju gärna kunna hålla "koll" på dom det första... ska bli så spännande =D

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Lustigt att ni har nitrit även ifall det inte finns någon fisk i karet. Det uppträder inte förrän något bajsar i vattnet, och det sedan omvandlas i filtret till nitrit och nitrat. Använder ni stickor för att testa?

            Hur som helst är det ett bra tips att köpa bakteriekultur, som t ex Nitrivec, innan ni sätter i fisk i karet. Druttla i det efter vad som står på flaskan, så kan ni sätta i fisk sedan. Ös gärna i 1 tsk salt också, för att hindra giftverkan från eventuell nitrit.

            Starta med bara ett fåtal fiskar från början, gärna guppysarna, så att karets filter får komma igång. Sedan kan ni öka på med fisk under en månad. Läs på om akvariuppstart om ni inte har det...då undviker ni risken för massdöd.

            Vad gäller rot, så gillar jag själv Red Moore-rötter...de ser dramatiska ut, och färgar inte vattnet så mycket.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Jag fick tips i min butik att lägga roten i vatten med tillsats av vanligt bikarbonat för att dra ur det mesta av utfärgningen innan jag lägger ner den i akvariet. Jag bytte vatten var dag tills jag såg att det inte var så mycket brunfärgning kvar. Det funkade bra tycker jag.
              Vad för rot beror på vad som finns inne i butiken och efter eget tycke och smak. Går ju att skicka efter också men då tillkommer en fraktkostnad som inte är helt gratis.
              Visst är det spännande att starta upp akvariet..
              Efter mitt uppehåll på 20 år kändes det nästan som att starta på nytt igen. Jag läser och lär..
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • cassy88
                • December 2011
                • 7

                #8
                Alltså nitrit testet blev gult, visade alltså att det fanns mindre än 0,3mg nitrit/litern i akvariet ( allstå ingen nitrit ) och inte att det fanns 0,3mg/l
                Ja ska självklart ta det lugnt med fisk. Jag har läst igenom MASSOR av akvariefisk fakta innan vi ens bestämde oss för att starta ett akvarium.. Okej bra tips där med bikarbonatet. Det kommer nog en liten rot ändå =D

                Kommentar

                • drlavey
                  • October 2011
                  • 217

                  #9
                  Roten kan ju vara viktig speciellt till en del sorters malar som äter rötter!
                  100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                  640 L SA, Bland annat Diskus
                  450 L Viktoria ciklider

                  Kommentar

                  • Kiwie
                    • December 2011
                    • 67

                    #10
                    Mollys och guppys underbara båda två men min favorit är ju platys, väldigt enkla att ta hand om alla tre

                    Kommentar

                    • cassy88
                      • December 2011
                      • 7

                      #11
                      okej, ja detta har jag också hört.. ska nog ta och kolla upp dom också :-)

                      Kommentar

                      • Bobby
                        • March 2002
                        • 351

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Lustigt att ni har nitrit även ifall det inte finns någon fisk i karet. Det uppträder inte förrän något bajsar i vattnet, och det sedan omvandlas i filtret till nitrit och nitrat. Använder ni stickor för att testa?

                        Hur som helst är det ett bra tips att köpa bakteriekultur, som t ex Nitrivec, innan ni sätter i fisk i karet. Druttla i det efter vad som står på flaskan, så kan ni sätta i fisk sedan. Ös gärna i 1 tsk salt också, för att hindra giftverkan från eventuell nitrit.

                        Starta med bara ett fåtal fiskar från början, gärna guppysarna, så att karets filter får komma igång. Sedan kan ni öka på med fisk under en månad. Läs på om akvariuppstart om ni inte har det...då undviker ni risken för massdöd.

                        Vad gäller rot, så gillar jag själv Red Moore-rötter...de ser dramatiska ut, och färgar inte vattnet så mycket.
                        Viss nitrit uppstår även utan firrar i ett nystartat akvarium.
                        Alger som växer och dör samt annat organiskt material i akvariet bryts ner till ammonium av bakterier och sedan till nitrit och nitrat.
                        Det går mycket långsammare dock.
                        Jag brukar alltid se till att få i ett par firrar så fort som möjligt och sedan fylla på med lite nitrivec eller gegg från ett annat filter som är igång för kickstarta nitrifieringsprocessen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...