Medicinera nya fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Medicinera nya fiskar?

    Om det hittills blivit sjukdommar i akvariet när man handlat in nya fiskar så funderar jag om man när man nu köper nya fiskar ska medicinera direkt med bactopur?! Kanske en jättedålig idé, men det k'nns som ett alternativ för att få behålla fler... Kan det vara ett bra alternativ eller bör jag undvika detta?
    //Kristina
    260L, 25L
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Runsten
    Om det hittills blivit sjukdommar i akvariet när man handlat in nya fiskar så funderar jag om man när man nu köper nya fiskar ska medicinera direkt med bactopur?! Kanske en jättedålig idé, men det k'nns som ett alternativ för att få behålla fler... Kan det vara ett bra alternativ eller bör jag undvika detta?
    Ingen bra idé, är det det befintliga karet stör du bakteriebalansen. En gammal men numera inte så vanlig strategi är att låta alla nya fiskar gå i karantän innan man släpper i dem.

    Får du sjuka fiskar från affären så reklamera och/eller sluta handla där.

    Tobbe

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #3
      Ursprungligen postat av Tobbe R
      Ingen bra idé, är det det befintliga karet stör du bakteriebalansen. En gammal men numera inte så vanlig strategi är att låta alla nya fiskar gå i karantän innan man släpper i dem.

      Får du sjuka fiskar från affären så reklamera och/eller sluta handla där.

      Tobbe
      Det enda jag kan göra är att reklamera då det inte finns så mkt utbud av fiskhandhandlare här.. Vi hade ett karantänkar men det var inge vidare att ha ett sådant. För mkt problem hela tiden. Alger och sniglar...

      Suck...
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hur kunde du få problem med ett karantän- akvarie. ett sådan strtar man ju först upp när man får in fisk som behöver hållas i karantän och tömmer det efter karantänsperioden.

        Sedan all medicinering rubbar balansen i ett akvarium så efter att du har haft sjukdom i akvariet så vänta minst 2 månader innan du släpper ner ny fisk.

        Så därför vill du medicinera i förebyggande syfte så gör det i karantänsakvariet och inte i hudvudakvariet som Tobbe skriver.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Runsten
          • January 2011
          • 95

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Hur kunde du få problem med ett karantän- akvarie. ett sådan strtar man ju först upp när man får in fisk som behöver hållas i karantän och tömmer det efter karantänsperioden.

          Sedan all medicinering rubbar balansen i ett akvarium så efter att du har haft sjukdom i akvariet så vänta minst 2 månader innan du släpper ner ny fisk.

          Så därför vill du medicinera i förebyggande syfte så gör det i karantänsakvariet och inte i hudvudakvariet som Tobbe skriver.
          Jag är relativt ny på det här med akvariefiskar. Men efter att det alltid dog fiskar när vi köpt nya skaffade vi oss ett karantärkar. Läste inte på om detta utan antog att det var ett kar som skulle hållas igång med allt vad det innebär. Fiskarna vi köpte fick gå där och de som mådde bra efter två veckor fick hoppa över till det stora karet. De sjuka försökte vi få ordning på. (De dog) Därefter försökte jag hålla karet aktivt utan fisk, men det gick inge vidare. Tömde det och det står nu i källaren.

          Om man nu ska ha det som karantänkar, ska man ha grus och växter i det eller räcker det att ha vatten och cirkulation, filter?
          //Kristina
          260L, 25L

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Runsten
            Om man nu ska ha det som karantänkar, ska man ha grus och växter i det eller räcker det att ha vatten och cirkulation, filter?
            Nej det skall inte var inrett merd grus etc., men gärna ha en del gömställen typ plastväxter, keramikkrukor etc.

            När man kommer hem med de nya fiskarna tar man fram akvariet och fyller upp det med vatten från huvudakvariet, kör igång någon form av syresättning och ev. belysning (behövs inte för fiskarnas skull men annars kan det vara svårt att upptäck typ vita prick) och ev, doppvärmare om det behövs (tänk dock på att inte ha en för stor doppvärmare så att tempen skulle skena om den hänger sig).

            Sedan koppar man i fiskarna. Nästa dag kan man börja mata - men mata försiktigt det är mer för att man skall kunna se att fiskarna äter än för att de behöver maten. Sedan skall de gå kvar i karantänsakvariet i minst 14 dagar innan man koppar in dom i huvudakvariet. Om vattnet börjar bli skitigt så byt gärna lite vatten i karantänsakvariet under karantänsperioden.

            Därefter så tömmer man ner karantänsakvariet och ställr det i en "garderob" tills nästa nyinköp - som gärna skall dröja rätt länge. En mycket vanlig orsak till problem är att man köper fiskar alltför ofta. En flytt i sig är väldigt stressande för fiskarna och när de sedan dessutom släpps ner i ett akvarium där det redan finns fiskar som är vana vid akvariet så blir nykomlingarna strykpojkar och de stressas ännu mer. Detta gör att fiskar som kanske var friska i affären blir sjuka när de hamnar i hemmaakvariet.

            Så köp in nya fiskar sällan, köp istället gärna lite fler åt gången, karatänshåll fiskarna innan de släpps i.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Runsten
              • January 2011
              • 95

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nej det skall inte var inrett merd grus etc., men gärna ha en del gömställen typ plastväxter, keramikkrukor etc.

              När man kommer hem med de nya fiskarna tar man fram akvariet och fyller upp det med vatten från huvudakvariet, kör igång någon form av syresättning och ev. belysning (behövs inte för fiskarnas skull men annars kan det vara svårt att upptäck typ vita prick) och ev, doppvärmare om det behövs (tänk dock på att inte ha en för stor doppvärmare så att tempen skulle skena om den hänger sig).

              Sedan koppar man i fiskarna. Nästa dag kan man börja mata - men mata försiktigt det är mer för att man skall kunna se att fiskarna äter än för att de behöver maten. Sedan skall de gå kvar i karantänsakvariet i minst 14 dagar innan man koppar in dom i huvudakvariet. Om vattnet börjar bli skitigt så byt gärna lite vatten i karantänsakvariet under karantänsperioden.

              Därefter så tömmer man ner karantänsakvariet och ställr det i en "garderob" tills nästa nyinköp - som gärna skall dröja rätt länge. En mycket vanlig orsak till problem är att man köper fiskar alltför ofta. En flytt i sig är väldigt stressande för fiskarna och när de sedan dessutom släpps ner i ett akvarium där det redan finns fiskar som är vana vid akvariet så blir nykomlingarna strykpojkar och de stressas ännu mer. Detta gör att fiskar som kanske var friska i affären blir sjuka när de hamnar i hemmaakvariet.

              Så köp in nya fiskar sällan, köp istället gärna lite fler åt gången, karatänshåll fiskarna innan de släpps i.
              Tack för informationen! Då vet jag hur jag ska göra hädanefter. Nästa gång jag köper fisk tar jag fram karet från källar'n =)
              //Kristina
              260L, 25L

              Kommentar

              • Kiwie
                • December 2011
                • 67

                #8
                säker på att det inte är något skumt med affärn? såg förut en liten zoobutik där fiskarna som såldes simmade i samma vatten där det låg döda fiskar...

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Kiwie... E du då säker på att det inte va foder fisk? Eller helt enkelt så att dom som hade hand om akvarierna inte hunnit upptäcka dom icke levande fiskarna...... Fiskar dör över allt... Ingen big deal att dom gör det i affärerna heller.


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...