Starta upp 190liters hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nahoj79
    • January 2012
    • 96

    Starta upp 190liters hörnakvarium

    Hej på er alla Zoopetmedlemmar. Här är en riktigt nybörjare som har hittat hit.

    Efter att ha haft akvarium som liten så har jag nu blivit sugen på att skaffa ett eget och har tänkt att starta ett 190 liters hörnakvarium (Juwel Trigon 190). Måtten är 99x70x73.

    Jag har lite funderingar som jag gärna tar emot tips kring.
    1) Vilka växter är enkla att ha? Dels några högre som kan vara i bakgrunden och några enkla att ha i framkanten? Finns det några enkla växter som växter på t.ex. rötter?

    2)i början vill man gärna ha snabbväxande växter. Tips på några sådana?

    3) Har läst mycket om PMDD. Ska man börja med sådant omgående när man startar akvariet?

    4) Ska man tillföra någon form av bottennäring vid uppstarten? Har sett någon form som man lägger i redan innan lägger i grusen.

    5) Ska man starta akvariet med enbart växter några dagar pch sedan tillföra några fiskar? Kan typ 5 neontetror vara lagom start?

    6) Tänkte ha följande fiskar när det är fullt i gång:
    10-15 neontetror
    10 rosentetror
    2 guarmi eller 3-4 platys.
    1 Ancistrus
    2 Siamesiska algätare

    Är det lagom eller är det för mycket i 190 liter? Tips på någon bra gurami som passar ihop med tetrorna?


    Ursäkta alla frågorna (och det finns fler kan jag garantera), men jag tror aldrig jag har haft så mycket funderingar kring ett projekt som när det gäller att starta akvarium Man vill ju gärna få det så "rätt/bra" som möjligt från början...
    Mycket tacksam för alla svar jag kan få.
    Johan
    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    1: Vallisneria americana gigantea, Hornsärv, svärdsplantor, javaormbunke är lätta och fina växter att börja med!
    2: Hornsärv, vattenspikblad
    3: Gödning är bra, då ger man växterna rätt förutsättningar från början. PMDD är en ypperlig form av gödning, gärna ihop med något som för ner Kol till växterna, co2 i någon form eller Easycarbo.
    4: Har aldrig brukat någon så jag vet faktiskt inte
    5: Utan fisk så startar inte alla processer man vill få igång, många ger rådet att man kör i lite Nitrivec dagen innan man kör i första fisken (jag gör så) Jag hade kört i till exempel alla Neontetror på en gång, då får du lite liv i luckan på en gång. Det viktiga är mest att du ger det tid när du fört i första fisken och inte drar i allt på en gång för att karet ser tomt ut, då är man ute på lite hal is och man kan då råka ut för en Nitritspik.

    Fråga gärna på mer efter detta, jag sitter ändå här hela dagarna
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Nahoj79
      • January 2012
      • 96

      #3
      Tack för ditt snabba svar. Givetvis följdfrågor


      3) Gödning. Co2, hur tillsätter man det? Är det nån sep. pump då? Jag fattar det som att Easy Carbo är istället för att tillföra ren Co2...
      Hur långt efter akvariestarten ska jag börja med PMDD och Easy Carbo?


      Men växter är ok att köra i mycket från början?
      Vilket är bäst, att planerta tätt från början och sedan gallra eller att plantera glest och vänta tills det växt?

      Har jag fattat det rätt att vid ett delvattenbyte så bör man tillsätta
      *PMDD
      *Easy Carbo (eller ska detta i oftare?)
      *Vattenberedningsmedel

      Nu tillkom även Nitrivec vid uppstart innan första fiskarna...är det nåt annat preparat som man bör ha i?
      Johan
      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

      Kommentar

      • Nahoj79
        • January 2012
        • 96

        #4
        En fråga till: Behöver man tillsätta extra syre till akvariet för att alla processer ska fungera, tex nedbrytningsprocesser?
        Hur i så fall?
        Såg att det fanns något tillbehör till min pump, som drog in extra luft...
        Johan
        En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Co2 får man genom ett trycksatt system, man har en gastub och massa grejer till detta. En hel vetenskap är bara förnamnet.

          Mäsk är det andra alternativet, jäst, socker och välling som man leder in i karet via slang. Man löser sedan gasen med en syresten. Systemet kan bli lite svajigt då man inte kan stänga av det under natten.

          Ju större växtmassa du har i från start, desto lättare är det att få igång karet. (förenklat men sant) Plantera så att alla får ljus och möjlighet att växa, du ser när det blir lagom.

          PMDD kör du i när du byter vatten, man följer bara anvisningarna på påsen när man blandar det, simpelt och bra. Det blir tre flaskor, i ditt fall 19 ml från varje flaska efter vattenbyte. Easycarbo doserar man varje dag, 1 ml/50L vatten.

          Har du en egen brunn? Isåfall vore det bra att kolla upp alla värden, har du kommunalt kranvatten (som jag) så brukar man inte behöva vattenberedningsmedel. Jag gör det aldrig.

          Angående luft i karet så räcker det långt med en god ytrörelse, slangen på utblåset klarar du dig gott utan

          Gödning från start är bra, man vill inte ge algerna ett försprång

          Mer frågor finns det säkert, bara att ställa dem Hoppas fler tittar in i tråden
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            Skulle vilja promota en fin tetra, rödmunstetra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=435

            Har den inte själv men en polare har , och den simmar alltid i ett tätt stim till skillnad från många andra tetror

            Kommentar

            • Nahoj79
              • January 2012
              • 96

              #7
              Titta faktiskt på rödmunstetran så sent som igår i en butik. Riktigt fin faktiskt. Det står i beskrivningen här på Zoopet att den är lite känsligare...kanske inte läge att ha i ett nybörjarakvarie?

              Jag skulle gärna vilja ha tips på någon lite större bra fisk att ha med neontetrorna oev. Har tittat på gurami, men de verkar lite "luriga". Såg en fjärilsciklid i butiken och den var ju väldigt fin. Vet dock inte hur den är att ha i akvariet som jag planerat?
              Johan
              En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Den "vanliga"fjärilen är svår som attan, de dör ofta rätt omgående.

                Det finns massor med små ciklider du kan ha, kolla in alla Apistogrammor här på artbeskrivningarna

                När det gäller konkreta fisktips är jag lite försiktig, kolla runt lite och se vad du gillar.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Nahoj79
                  • January 2012
                  • 96

                  #9
                  Mathias Nilsson->>
                  Ok, så Easy Carbo ska i varje dag...spännande...känns som att det kan bli lite att komma ihåg. Gäller att få till det i samband med t.ex. matning, så att det blir en rutin.
                  PMDD känns det ju spontant som ett måste, när man läser runt på forumet. Hittade nån sida Haack.se...
                  Jag har kommunalt vatten. Ok, så du kör utan beredningsmedel. "Alla" texter/artiklar/osv om att starta upp nytt akvarie rekommenderar att ha i...

                  Tre nya frågor:
                  * Matning: RÄcker det att mata en gång per dygn? Antar nämligen att fiskarna vill ha ma när det är ljust i akvariet. Jag kommer inte att hinna med det på morgonen, då jag åker tidigt hemifrån. Typ halv sex...
                  *Hur länge ska man ha belysningen tänd? Jag har läst 10-14 timmar. Läste någonstans att man skulle ha tänt 5-7 timmar, sedan släckt i typ 2-3 timmar, sedan tänt 5-7 timmar och därefter en släckt period (typ natt). Anledningen var att växterna skulle få återhämta sig lite i en period mitt i...har ingen aning om det är bra eller ej...
                  *Räcker det att ge denna typen av fiskar flingfoder?
                  Senast redigerad av Nahoj79; 08 January 2012, 22:05. Anledning: La till den fråga till :-)
                  Johan
                  En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    För växternas del så kör man gärna allt i ett svep. Jag ligger på 10-12 timmar i växtkaren, 9 timmar i Malawikaret. Alla armaturer går på timer så att jag slipper bry mig.

                    Easycarbon pular du gärna i lite innan lampan tänds, då har växterna "kolkällan" säkrad under dagen. Jag häller i mitt innan jag drar till jobbet, då är det ett par timmar kvar tills belysningen tänds men det är det bästa jag kan göra. PMDD är asbra då du vet exakt vad du pular i. Sök gärna på Estimated index här på zoopet eller på plantswap. PMDD kostar typ 110 spänn och räcker till ett par tusen liter vatten har jag för mig. Det räcker LÄÄÄNGE för någon som bara har ett kar.

                    Det viktiga är att allt följer samma mönster, byt 30-50% vatten i veckan, dosera gödningen och ha en konstant belysningstid. Det är bra för både växter och djur. En timer kostar typ 30 spänn på pekås, den betalar sig fort


                    När det gäller matningen så funkar det att mata en gång om dagen, det är det "normala". När du sen har bestämt dig för vilka fiskar du ska ha så kan du kolla vad de vill ha för mat.

                    En viktig sak: Läs inte ihjäl dig, det här är roliga saker men det tar tid att sätta sig in i hur det fungerar. Jag är ett stort frågetecken mestadels av tiden, då är det här ett bra forum
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Nahoj79
                      • January 2012
                      • 96

                      #11
                      Suveräna svar hela tiden...

                      Jag är rätt så bra på att läsa ihjäl med oavsett vilka projekt jag tar mig an . Vill alltid vara lite för förbered...
                      Fast det jag frågar just nu känns med som jag vill hitta lite bekräftelser på det jag läst...känner mig faktiskt väldigt redo, så snart är det dags att sätta igång!
                      Johan
                      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Jag lägger "kattsand" bentonit, dvs lera, under sanden. Jag upplever det possitivt på tillväxten. Kör givetvis med PMDD också.
                        Kolkälla är ju fiskarna, nedbrytning av mulm och luften ovan karet., visst växer det grymt när man kör i CO2 men akvariumet blir mer lättskött utan.
                        EC ska man vara försiktig med om man har mossor.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Jo en sak till, ta det lugnt med ljuset i början, bättre att börja med lite kortare tid och öka på sedan.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Nahoj79
                            • January 2012
                            • 96

                            #14
                            flygrc->> Bra tips ang belysningen.

                            Spännande...nu är det en för EC och en emot :-) Jag får fundera på hur jag ska göra...läs lite mer kanske
                            Johan
                            En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              EC mördar mossa, den är rent av bra på det.

                              Jag kör på ändå, många alger hatar verkligen Easycarbo..
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...