Fiskar i ett nanoakvarium (Fluval Edge 23L)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steget
    • January 2012
    • 1

    Fiskar i ett nanoakvarium (Fluval Edge 23L)

    Hej

    Efter ett upphåll på c:a 15 år så smyger jag igång med min forna hobby igen!

    Efter att i unga år ha relativt stora akvarium blev det denna gång en betydligt mindre att börja med. Eftersom det fanns krav, främst ifrån min fru som är HELT ointresserad, på designen fick det bli ett litet nanokar som smälter in snyggt i huset.

    Nu till min fråga:

    Karet är igång sedan några dagar tillbaka och idag var det dags att inhandla några fiskar. Resultatet blev 10 st "Galaxy Rasbora" tror jag de heter om jag minns rätt, prickiga samt med röda fenor..

    Nu skulle jag vilja ha tips ifrån er som kan - vad kan vara trevligt att stoppa ner i akvariet som trivs bra ihop med dessa fiskar? Dagens fiskar sägs ju vara minst sagt kanske "blyga", vilket om inte annat märks när lillkillen på 2 år kommer fram och vill titta.

    Förslag uppskattas!
  • Charliena
    • September 2011
    • 300

    #2
    Neontetror är ju fina fast då måste man ju såklart ha ett par stycken eftersom de är i stim. Guppy kanske? Fast du lär inte få några yngel beroende på storleken på Galaxyn :P

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Inga mer fiskar, karet är för litet.

      Läs på artbeskrivningarna så ser du, det är mest till för räkor!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • snusmumriken
        • January 2012
        • 54

        #4
        Lyssna på Mathias Nilsson, startade själv upp ett 20 liters nyligen och fick stora problem med det.
        Dumma som vi var stoppade vi ner för många fiskar i ett för litet kar. En kampfisk samt 10 neontetror, tetrorna dog över natten tyvärr och kampfisken mådde inte alls bra.

        Att stoppa ner för många fiskar i ett sådant litet akvarium (som kan kännas större för oss än vad det är för dem) är dumt och som någon skrev i min tråd, djurplågeri. Så numer har vi enbart kampfisken och han mår mycket bättre. Lycka till med allt

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Räkor funkar fint med dina Galaxy danio/rasbora. Och kanske några sniglar.
          Jag har själv 7 galaxy i ett liknande akvarium med två sorters räkor (körsbär extra röda, och black-and white). Det har funkat oproblematiskt. Jag har iofs ett överdimensionerat filter.
          Visst verkar Galaxy käka räkyngel men det gör inte så mycket tycker jag.
          Förresten min Galaxy är inte det minsta blyga - de kommer fram mest hela tiden. Så det är nog mest en fråga om tid att de anpassar sig till lillkillen.
          Senast redigerad av fisheye; 08 January 2012, 18:00.

          Kommentar

          • oldbriar
            • October 2011
            • 3

            #6
            Kör själv på ett fluval edge med två rötter med javamossa och lite hornsäv som man får ansa varannan vecka. Djuren i detta kar är ca. 10 crystal red räkor samt 10 svärdbärarybgel på tillväxt. Svärdbärarna växer väldigt snabbt i detta kar jämfört med två större burkar jag har. Fluvalet har funkat kanonbra enda sen starten

            Kommentar

            Arbetssätt...