Nybörjare med 50l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tott
    • January 2012
    • 11

    Nybörjare med 50l akvarium

    Hej!

    Jag har fått ett nytt akvarium och jag undrar vilka fiskar som skulle kunna passa. Jag har läst lite om olika fiskar men vet inte riktigt vad jag ska ha. Några förslag? Jag har aldrig haft fiskar själv men familjen har en 240l akvarium så jag är inte helt ny
  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    #2
    du kan köpa nån dvärgciklid och 10 tetror av nåt slag. Men se till att ha många grottor och växter.
    /zvärd

    Kommentar

    • lankan99
      • January 2012
      • 15

      #3
      guld gurami, blå gurami eller marmor gurami. det är samma art men har olika namn och färger. dom är väldigt lätta att sköta

      Kommentar

      • lankan99
        • January 2012
        • 15

        #4
        guramis älskar ställen att göma sig på

        Kommentar

        • zvärd
          • May 2010
          • 89

          #5
          jag tycker att man ska ha lite mindre gurami som dvärg gurami eller honungsgurami.

          Kommentar

          • Luddson
            • August 2011
            • 529

            #6
            Dom guramis som du tog upp lankan kräver tyvärr mycket större än 50 liters, dom vill ha över 150 liter vad jag har förstått.
            I ett 50 liters har du en hel del att välja mellan, kolla olika tetror t.ex. om du vill ha någon gurami så skulle nog honungs gurami
            fungera http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234

            Kommentar

            • zvärd
              • May 2010
              • 89

              #7
              det finns också levandfödare om man vill ha många yngel
              /zvärd 11år

              Kommentar

              • Tott
                • January 2012
                • 11

                #8
                Tack för förslagen, jag har funderat på levandefödare (som guppy och svärdbärare), men även lite på någon sorts gurami och små ciklider (som fjärilsciklider). Är det lätt att få yngel med fjärilsciklider eller gurami? jag vet att det är det med levandefödare

                Kommentar

                • Charliena
                  • September 2011
                  • 300

                  #9
                  Jag har haft mina fjärilar i en vecka och de verkar leka Det är dock ingen lätt fisk eftersom den ställer höga krav på kvaliten och är nog ingen nybörjarfisk. Jag började med levandefödare och utökade med fjärilar efter ett halvår när jag kände jag ville ha något mer i akvariet Under tiden har jag fått tre kullar med platy och två med guppy ^^

                  Kommentar

                  • zvärd
                    • May 2010
                    • 89

                    #10
                    jag har haft vildfångade svärdbärare och de var jätte fina så om du ska ha levandfödare så tycker jag att du ska ha vildformen av svärdbärare eller ännu bättre vildfångade. jag har aldrig själv fått yngel på fjärilsciklider men de beror på vilken tempratur och ph man har.
                    /zvärd

                    Kommentar

                    • HampusUtter
                      • January 2012
                      • 27

                      #11
                      Jag har inskaffat ett 60L akvarium, jag har gott om växter och har 2 scalarer, 10 neontetror, 5 platy. 2 slöjstjärtar och 1 mal. dom verkar trivas jätte bra ihop och dom gillar framförallt o rota runt bland växterna

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Dina scalarer och slöjstjärtar blir tyvärr för stora för ditt akvarium. Om du går in på zoopets artbeskrivningar för scalaren och slöjisen så kommer du se att de kommer bli för stora. Scalaren beöver minst 250 liter och slöjen 120 liter. + att slöjisen skitar ner rätt så ordentligt.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • lankan99
                          • January 2012
                          • 15

                          #13
                          det går att ha guramis i ett 60 liters. fast då ska du bara ha två. dem trivs bra ändå. skaffa inte dvärg eller honungs guramis dom är svåra att sköta

                          Kommentar

                          • Tott
                            • January 2012
                            • 11

                            #14
                            Det kanske är en dum fråga, men skulle jag få plats med t.ex. ett par fjärilsciklider och ett par dvärggurami? eller är akvariet förlitet för det?

                            Ursprungligen postat av zvärd
                            jag har haft vildfångade svärdbärare och de var jätte fina så om du ska ha levandfödare så tycker jag att du ska ha vildformen av svärdbärare eller ännu bättre vildfångade.
                            Hur får man tag på sådana fiskar? har aldrig sett dem i zoo butiker

                            Kommentar

                            • SarahE
                              • August 2011
                              • 199

                              #15
                              Kampfisk-hanar och honor tror jag inte att man ska ha tillsammans. De kan vara väldigt aggressiva mot varandra så antingen kommer hanen att åka på stryk, eller honorna.

                              Men om du vill ha kampfisk så skulle du ju kunna ha en riktigt tjusig hane i ditt akvarium tillsammans med äppelsnäckor och/eller någon mindre mal.

                              I mitt ena 54-liters har jag kolglödstetror, rosentetror och äppelsnäckor. I det andra har jag otocinclus och endlers guppy. Det är riktigt rara små fiskar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...