Hängiga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #61
    Nej ,Kalle behöver inte någon kompis, han har inte de behoven. Tvärtom är han en revirhävdande art och möjligen behöver han en hona, men det är inget som säger att han inte pucklar på henne heller, eller tvärtom, det händer det med. Låt du Kalle vara ensam fisk i den lilla burk du har. Skaffa några snäckor som håller efter algerna i stället.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #62
      Läs bara Mumin och Åheims inlägg, de tar dig rätt långt. Det var längesedan jag såg så mycket märkliga idéer i en och samma tråd.

      20 liter är rätt litet för alla fiskar, det är liksom räkor som borde bo däri från början. Börjar ni inte läsa på snart så kommer ni ge nästa fisk en nitritspik deluxe så att de också dör.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • snusmumriken
        • January 2012
        • 54

        #63
        Jo det blev mycket inlägg som inte ens har med ämnet att göra. Men som du sa Mathias Nilsson så är det Mumin och Åheim som verkar ha koll på läget. Kalle verkar må skapligt nu iallafall och det är huvudsaken för mig. Ska försöka komma över ett större akvarium så vi kan ha flera fiskar. Ska absolut läsa på mer innan nästa gång jag köper. Tack igen för alla tips och råd, det uppskattas verkligen

        Kommentar

        • Kiwie
          • December 2011
          • 67

          #64
          Stackare... bara fortsätt med att tillsätta bakterier... kanske ta dit en extra växt. 1L vattenbyte per dag.. Hoppas det kommer gå bra...

          Kommentar

          • rasmus_agren
            • January 2010
            • 198

            #65
            Fan vad ni skulle vara på den unga då! Hon (han?) gav absolut inte sämre tips än många andra här. Hon hade fel om slöjstjärt/guldfisk, men utöver det så tycker jag hon verkar kunna sina saker. Det är sant att det ofta blir problem med kampfiskar och andra fiskar med långa böljande fenor och att det inte har så mycket med volym att göra. Det som gör det omöjligt att ha två kampfiskhanar ihop är just det att de inte slutar jaga. Djurskyddslagen säger specifikt om kampfiskar att "Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel.". Det gäller visserligen främst handlare (och odlare Majki01), men det finns mer generella regler om stress och naturligt beteende som gör det olagligt oavsett. Skall tilläggas att det generellt är olagligt även att ha ett 20 liters akvarium med så mycket fisk i.

            De kommentarer som jag har problem med är snarare de förment självsäkra "sköljde du verkligen av pumpen annars så är du fucked" och "du dödade din tank när du köpte tio neontetror". De ger bara folk dåligt samvete. Du kommer säkerligen få problem med nitrit i en sån liten tank, men det är inget som händer efter bara ett par dagar. Det troligaste är, i min mening, att du har en kass djuraffär som ger dåliga tips och att de gett dig fiskar som är i dåligt skick. Men det är omöjligt att säga eftersom ingen som svarar här har nog med information för att avgöra det.

            Du borde skaffa en större tank om du vill ha ett stim tetror dock. Om du absolut måste så passar tex galaxyrasboror bättre, eftersom de är mycket lugnare och föredrar att snoka runt på botten/bland växter istället för att stimma i öppet vatten. Jag föreslår dock att du låter kampfiskhanen gå ensam, kanske med tre otocinclus eller ett par snäckor om du vill ha något på botten och som kan knapra på alger.
            Senast redigerad av rasmus_agren; 11 January 2012, 02:24.

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #66
              Ursprungligen postat av rasmus_agren
              Fan vad ni skulle vara på den unga då! Hon (han?) gav absolut inte sämre tips än många andra här. Hon hade fel om slöjstjärt/guldfisk, men utöver det så tycker jag hon verkar kunna sina saker. Det är sant att det ofta blir problem med kampfiskar och andra fiskar med långa böljande fenor och att det inte har så mycket med volym att göra. Det som gör det omöjligt att ha två kampfiskhanar ihop är just det att de inte slutar jaga. Djurskyddslagen säger specifikt om kampfiskar att "Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel.". Det gäller visserligen främst handlare (och odlare Majki01), men det finns mer generella regler om stress och naturligt beteende som gör det olagligt oavsett. Skall tilläggas att det generellt är olagligt även att ha ett 20 liters akvarium med så mycket fisk i.

              De kommentarer som jag har problem med är snarare de förment självsäkra "sköljde du verkligen av pumpen annars så är du fucked" och "du dödade din tank när du köpte tio neontetror". De ger bara folk dåligt samvete. Du kommer säkerligen få problem med nitrit i en sån liten tank, men det är inget som händer efter bara ett par dagar. Det troligaste är, i min mening, att du har en kass djuraffär som ger dåliga tips och att de gett dig fiskar som är i dåligt skick. Men det är omöjligt att säga eftersom ingen som svarar här har nog med information för att avgöra det.

              Du borde skaffa en större tank om du vill ha ett stim tetror dock. Om du absolut måste så passar tex galaxyrasboror bättre, eftersom de är mycket lugnare och föredrar att snoka runt på botten/bland växter istället för att stimma i öppet vatten. Jag föreslår dock att du låter kampfiskhanen gå ensam, kanske med tre otocinclus eller ett par snäckor om du vill ha något på botten och som kan knapra på alger.
              Nu e vi där igen... Jo allt handlar om storleken... En kampfisk jagar bara INOM sitt terr, jag körde 2 hanar i mitt 540 liters tex dom jagade aldrig varandra för dom höll sig båda i sitt terr, fungerade perfekt.

              Har sökt och hittar ingen lag som specificerar sig inom "betta splendens" så dina ord är inga bevis... Vill fortfarande se det innan jag tror det.



              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Kommentar

              • rasmus_agren
                • January 2010
                • 198

                #67
                Klart att det KAN gå. Men oftast gör det inte det. Jag hade tex två hanar i 1200 liter när jag var ung, och det gick inte alls. Fiskar har personlighet och sen spelar tex ålder och om de växt upp ihop och så in. Jag tycker inte man ska ge råd till andra bara baserat på egna erfarenheter.

                Det här går också, men det betyder inte att det är en bra idé.


                Du kan läsa tex här om bestämmelserna: http://www.sjv.se/download/18.26424b...FS_2005-08.pdf
                Senast redigerad av rasmus_agren; 11 January 2012, 11:43.

                Kommentar

                • snusmumriken
                  • January 2012
                  • 54

                  #68
                  Vi var till en annan zooaffär i västerås och pratade med dem, förklarade storleken på akvarium och vad vi tidigare råkat ut för.
                  Han sa att vi kan köpa till två honor, eftersom hanen annars bara är på den ena hela tiden. Det rekomenderades att ha minst två honor iallafall sen sa han tvärstopp. Inga fler fiskar i akvariet, han tyckte även att två honor till var lite mycket MEN att det är elakt att bara ha en hona då hon somsagt får det tungt.

                  Men iallafall, den ena honan vi köpte är väldigt agressiv både mot hanen och den andra honan, efter bara några timmar ihop hade hon givit hanen stort sår på huvudet samt trasat hans fenor en aning (vi avvaktade lite med att ta bort honom ifall han skulle återhämta sig vilket han har gjort och mår bra igen) Honan har vi flyttat ifrån akvariet till ett lite mindre temporärt.

                  Vet att de bråkar när de leker, men att han såg ut sådär skrämde livet ur oss och han var inte alls pigg när vi tog bort henne från akvariet.

                  Kommentar

                  • snusmumriken
                    • January 2012
                    • 54

                    #69
                    Ursprungligen postat av Kiwie
                    Stackare... bara fortsätt med att tillsätta bakterier... kanske ta dit en extra växt. 1L vattenbyte per dag.. Hoppas det kommer gå bra...
                    Vi tillsätter bakterier en gång i veckan (ska göras imorgon samt byta ut vattnet) fiskarna mår bra i övrigt vad vi kan se. De äter bra och simmar omkring i akvariet, ingen som verkar slö eller sjuk.

                    Kommentar

                    • Kiwie
                      • December 2011
                      • 67

                      #70
                      Kolla värden...

                      Kommentar

                      • snusmumriken
                        • January 2012
                        • 54

                        #71
                        Ursprungligen postat av Kiwie
                        Kolla värden...
                        Som jag sa.... de mår bra nu!

                        Kommentar

                        • Kiwie
                          • December 2011
                          • 67

                          #72
                          grattis... fortsätt med vad du nu gör för att dem mår bra..

                          Kommentar

                          • snusmumriken
                            • January 2012
                            • 54

                            #73
                            Såg nu att hanen fått utåtstående ögon (glosögon) har han inte haft innan, är det ett tecken på sjukdom?
                            han är som ja sagt innan fortfarande pigg och uppvaktar den hona som är kvar i akvariet och han äter mycket

                            Kommentar

                            Arbetssätt...