Tidig rengöring av pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bananiel
    • November 2011
    • 14

    Tidig rengöring av pump

    Haft mitt 40l akvarium i ung 2 månader nu. Läget är stabilt och fiskarna mår bra så vitt jag kan avgöra! Dock har det blivit enormt dålig cirkulation på pumpen, vad jag kan förstå ska man absolut inte fiffla med den för att inte störa bakterietillväxten. Men stillastående vatten kan vell inte heller vara nån höjdare. Nödvändigt ont? Akvariet ser i princip soprent ut så det verkar ju skumt att den skulle ha kleggat igen...
  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    #2
    När du gör vattenbyte skölj helt enkelt filtret i akvarievattnet du bytt ut. Inga problem. Sedan bör du kanske fundera på varför filtret sätter igen så snabbt - mycket matning eller väldigt fint filter?

    Kommentar

    • Bananiel
      • November 2011
      • 14

      #3
      Firrarna får inte speciellt mycket vad, fast det är ju klart att mina referensramar är något begränsade så det är ju inte alls omöjligt! Tack för goda råd!

      Kommentar

      • hampusr

        • December 2010
        • 134

        #4
        Fast du säger inte hur stort akvarium du har... Har du ett litet med ett litet innerfilter så sätter de ofta igen relativt fort om det är lite skit i vattnet och två månader är inte så underligt. Skölj ur nästa gång bara och upprepa varje gång flödet minskat för mycket.

        (Edit: jag kan uppenbarligen inte läsa, 40l var det)
        Senast redigerad av hampusr; 06 January 2012, 07:19.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Jodå, det står 40 liter. Pumpen görs rent när spruttet minskar, så gör rent den du. Förutom matmängden, så undrar jag över fiskmängden.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Bananiel
            • November 2011
            • 14

            #6
            Har fem st fembandsbarber och två dvärgguramisar! Tillägas kan att guramihannen efter delvattenbytet (tog ur ca 6 liter) har fått fullständigt tuppguck. Simmar runt sin egen axel i helt irrationella mönster ett tag för att sedan återgå till att vakta sina flytväxter från honan. Ser riktigt skumt ut. Hade han inte återgått till att verka normal av och till hade jag gjort processen kort, men jag inbillar mig att han kanske kan återhämta sig? Nu har det gått ca 36h.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Han spelar för honan! Vattnebyten triggar ofta igång lekbeteenden.
              Du kanske bör titta över pumpstorleken. Många akvariepaket har alldeles för små filter.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Bananiel
                • November 2011
                • 14

                #8
                Hups, vilken jädra tur att jag inte skred till verket då! Nu när du säger det så är det helt plötsligt riktigt fascinerande! Det räckte med att frugan stack dit huvet så satte han igång med dansen igen! Fråga på det, innebär lekbeteendet bra förhållanden i övrigt eller triggas fiskarna av vattenbyte oavsett?

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Lekbeteende innebär bra förhållanden, guramier ska inte ha så bra fart på vattnet..
                  Har de det så förstörs bara skumboet..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Kiwie
                    • December 2011
                    • 67

                    #10
                    Hm......... du borde nog skaffa en ny pump... pröva att köpa nytt filter eller rengöra ditt nuvarande genom att öppna upp pumpen.
                    lycka till

                    Kommentar

                    Arbetssätt...