Vill ha flera fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #46
    Gör det "Den andra affären" slutade jag handla på nästan genast jag skaffade akvarium

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #47
      Ursprungligen postat av Miliimli
      Var bor du? Är det i Vasa-trakten kan jag verkligen rekommendera Vaasan akvaarioliike Han har väldigt bra kvalitet på sina fiskar och bra priser.
      I Sverige går det att se på vattenverkets hemsida (när man letat lite) oftast en hel kemisk analys av kranvattnet. Vet du om det är likadant i Finland? Jag är inte så bra på finska, så jag tänker inte ens försöka leta.

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #48
        Jag har ingen aning faktiskt. Och tror jag är nästan lika dålig på finska som alla andra här Inte lätt att vara född finlandsvensk inte

        Ska leta runt lite och kolla om jag hittar nåt....

        Hmm.. har ingen aning om vad jag letar efter egentligen, men vattenverket hade i alla fall även svenska sidor Vet inte om dethär säger något?

        Vaasan Vesi tuottaa asiakkailleen vesihuoltopalvelut, joista keskeisimmät ovat hyvänlaatuinen talousvesi ja sen jakelu sekä jätevesien viemäröinti ja puhdistus. Tavoitteena on tehdä asioinnista kanssamme mahdollisimman helppoa ja mutkatonta.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #49
          Tack!

          Nu kan man jämföra

          med
          Vaasan Vesi tuottaa asiakkailleen vesihuoltopalvelut, joista keskeisimmät ovat hyvänlaatuinen talousvesi ja sen jakelu sekä jätevesien viemäröinti ja puhdistus. Tavoitteena on tehdä asioinnista kanssamme mahdollisimman helppoa ja mutkatonta.


          Vasa-vattnet är ungefär som Stockholmsvattnet när det gäller hårdhet. Slutsats: ett utmärkt vatten till det mesta. För mjukvattenfiskar fungerar det bra som det är. Skall man ha Malawi, Tanganyika, många fiskar från Centralamerika + en del andra skadar det inte att tillsätta lite kalk i någon form, men är oftast inte nödvändigt.

          Alltså är det inte heller kranvattnet som har varit problemet - vilket jag ville utesluta.

          Kommentar

          • mick12
            • August 2011
            • 123

            #50
            Va duktiga ni är okej inget problem med vattnet nä det är nog mera som om jag inte fått fart på mina bakterier.Fast jag har ju kört nitrivec så de borde ju vara på G eller?Ja jag vet inte vad det är för fel.Men ska börja köra samma dag varje vecka med vb och större vb så får vi väl se då om det tar sej.Men värst när det blir så dyrt med alla fiskar som går åt. Men jag ska byta fiskaffär Det rör väl sig nog om både veckor och månader innan jag ser nån skillnad med vb i akvariet? Ska fixa mer snäckor och de där flytväxterna.

            Kommentar

            • mick12
              • August 2011
              • 123

              #51
              Har hittat en av de 2 äppelsnäckorna jag haft den har varit försvunnen i flera dagar och igår när jag såg den igen så var den så slö och konstig så jag trodde den skulle dö över natten men nu är den på G igen.
              Kan dom försvinna så här ibland? Eller har den varit utsatt för nån fisk och hållit sig gömd?
              Kanske den andra kommer fram igen då oxå får man hoppas.

              Kommentar

              • mick12
                • August 2011
                • 123

                #52
                Har kört med easy carbo nu och tycker växterna tar igen sig lite men tofsalgerna finns kvar. Har kvar barberna och malen och endast 1 snäcka.Har igen börjat fundera på mer fiskar men hur många vågar jag köpa och hur ofta ska jag göra vattbyte, hur mycket och hur länge veckor ska jag hålla på med extra vattbyten??

                Kommentar

                Arbetssätt...