Antal fiskar i 50l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mogge
    • June 2003
    • 10

    Antal fiskar i 50l akvarium

    Har precis startat upp ett 50l akvarium och funderar lite på hur många fiskar jag kan ha i det...
    Har för tillfället 10 neontetror, 4 guppys och 3 algätare. Är det lagom eller kan jag ha mer?
  • Nemesis
    • May 2003
    • 161

    #2
    Vad för någon sorts algätare? De siamesiska algätarna blir ganska stora, så du får vara beredd att sälja dem eller skaffa större burk senare. Otoclincus (stavning?) är däremot bra till en så liten burk.

    Jag tror att du hade kunnat klämma in ett par eller tre små fiskar till, men inte mycket mera än så.

    Kommentar

    • Nemesis
      • May 2003
      • 161

      #3
      Glömde... Sedan beror det ju på om du har ett bra filter som kan hantera så många fiskar.

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Det är nog precis vad ditt kar klarar det... nästa steg är det roligaste - att köpa ett större kar ;O)
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • Mogge
          • June 2003
          • 10

          #5
          Jag har ett filter som ska klara upp till 700l...
          Och jag vet inte riktigt vad det är för algätare... Fick hjälp av en kompis att köpa den, och hon sa bara att den var bra till mitt akvarium...

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Kolla fiskarkivet... det är viktigt att ta reda på så mycket som möjligt om de fiskar du har, då kan du ta hand om dem på bästa sätt. Låter som ett väl starkt filter till ett litet kar på 50 liter - antar att du kan ställa ner dess effekt?
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • Mogge
              • June 2003
              • 10

              #7
              Jadå, det är nerställt till minsta effekt. Ska checka upp vilken sorts algätare jag har nu... =0)

              Kommentar

              • klara
                • September 2002
                • 1112

                #8
                Då blåser inte firrarna över kanten iaf ;O)
                Ta det mycket mycket lugnt med matningen nu i början. Du har egentligen startat lite väl häftigt, alltså med för mycket fisk. Håll noga koll på nitritvärdena - och lycka till med ditt kar!
                Trevlig midsommar!
                /Klara
                ------------------------
                Min hemsida
                Min zoon

                Kommentar

                • Mogge
                  • June 2003
                  • 10

                  #9
                  Mina algätare är ju redigt små, men de likar skäggmunsmalar...
                  Jo, jag håller stenkoll på allt nu... Dels för att de är vackra att titta på och dels för att försäkra mig om att allt står rätt till...
                  Glad midsommar på dig med!

                  Kommentar

                  • kevlargirl
                    • May 2003
                    • 205

                    #10
                    När jag frågade om 11 fiskar var för mycket för mitt 65-liters så fick jag svaret att det nästan var ett maxantal för den volymen..(?)

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Det finns två sätt att kolla om det är för mycket fisk.
                      1 Titta, om dom ser ut att misstrivas pga trängsel så skall man minska.
                      2 Mät nitrat. Om nitraten blir för hög mellan vattenbytena så skall man minska på fiskarna eller öka vattenbytena.

                      Med ditt filter och dom fiskarna så tror jag knappast att du har för mycket fisk, men det handlar om estetik också. Jag skulle inte tycka det skulle vara snyggt med mer. Men det är ju upp till dig.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Thomaslj
                        • May 2003
                        • 704

                        #12
                        Hur högt ska nitratvärdet vara för att det är bra?. Finns det nån tabell för det?
                        http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Punko
                          Hur högt ska nitratvärdet vara för att det är bra?. Finns det nån tabell för det?
                          En del tester säger att man skall byta vatten vid 25mg/liter, men jag själv skulle aldrig låta det gå över 10mg/l. Om man har 10 mg/l och byter hälften av vattnet så har man 5mg/l kvar. Detta är den nivå som växterna föredrar. Högre värden kommer bara att gynna algerna. Men för fiskarnas skull så räcker det säkert att hålla sig under 25 om man inte har för besvärliga fiskar.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Kaviar
                            • June 2003
                            • 52

                            #14
                            <font color="limegreen">Jag håller med tropfrog, kolla nitratvärdet ofta så ska det inte bli några problem.</font id="limegreen">
                            <font color="green">Kaviar</font id="green">

                            Kommentar

                            Arbetssätt...