akvarium sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    akvarium sand

    Nu är bakgrunden torr och i morgon tänkte jag börja fylla mitt kar.
    Skall jag först göra rent min akvarium sand då?
    Eller kan jag bara börja o hälla i den o sedan på med vattnet?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Skölj sanden tilla den inte grumlar vattnet längre. Du måste vara nogran annan så får du bara göra om det
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      fyll en spann till typ 2/3. ner med duschslangen i botten o full kareta på vattent. rör runt o låt spannen svämma över. låt det stå o spola över tills vattnet är klart.

      Kommentar

      • Carina_
        • August 2010
        • 207

        #4
        Ok skall göra så tack för hjälpen =)
        Skall se hur fort man hinner bli klar vill verkligen få igång allt nu och så har jag ju sålt det gamla karet så nu är det lite tajt om tid =)
        Det räcker väl om jag väntar en vecka med att föra över fiskarna? Och stöd mata malarna med algtabletter?
        Kommer flytta över gamla roten o växterna och de har ju med alger på sig.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          du kan flytta över fiskar direkt när du startat karet. bara tempen är stabil så.

          men det kan ju vara risky att flytta över alla på en gång. nitritspik efter ett par veckor. om du har filtret igång i det gamla karet så krama ur / sjölj ur det i det nya karet så du får hjälp av den bakteriefloran.

          men att låta karet stå fullt med vatten utan fisk en vecka hjälper ingenting. bara slöseri med tid.

          Kommentar

          • Carina_
            • August 2010
            • 207

            #6
            Jaha vad smidigt ok då får mina tre praktbotior flytta in och så får anticistrusarna vänta en stund då för jag har fått för mig att malarna är känsligare än praktbotior.
            Vad kul då kommer det ju bli klart snart skall ner till stan imorgon o köpa fler växter till karet så det skall bli kul. Synd bara att min enda lediga dag denna veckan försvann pga sjukdom på jobbet. Hade planerat att köpa sambons julklapp imorgon o resten till karet o ha hela dagen på mig med karet och julstök så nu får det bli en snabbvariant= coca cola och skita i att städa så jätte noga hehehe

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              julklapp till sambon kan man fixa snabbt med en liten kupong:

              "Tillstånd att gå ut med kompisar en kväll vid lämligt tillfälle"




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Carina_
                • August 2010
                • 207

                #8
                haha ja den är ju ganska bra men det får bli en global kniv då han länge önskat sig det och en snäll flickvän

                Sedan undrade jag en sak tömmer man filterböset i karet eller i pumpen?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  en global kniv? vadå, en kniv som funkar i alla länder eller vad?? :P




                  töm filterböset direkt i karet. då hamnar en del i sanden med o det är bra. filtret kommer suga upp allt. sen är det lättast att krama ur i karet ju

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Fyll karet med vatten.

                    Sätt igång pumpen.

                    Krama filtret flera ggr nere i vattnet.

                    Nu blir det som lutzendimman ggr 11, men det är som det skall vara.

                    Låt pumpen jobba ett par tre timmar och dra in "skiten" i vattnet.

                    Med jämna mellanrum går du till karet och stoppar ner handen, vispar runt lite vid botten,
                    nära blommor, nära rötter, så att det där böset som har fasnat där åker runt i karet.

                    karet bör ha klarnat på 3-4 timmar så att det kan ta emot firrar.


                    Klart för nästan full belastning omgående.



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      en global kniv? vadå, en kniv som funkar i alla länder eller vad?? :P

                      vet i fasen om hannesc är ironisk eller okunnig.

                      eftersom han inte är så gammal så tar vi okunnighetsnivån.

                      globalkniv är en japansk knivserie som används i köket.

                      märkligt nog så anses den vara högkvalitativ här, medans i japan så anses den vara en dussinvara,
                      i klass med IKEA-knivar.

                      om en kniv här kostar 1295, så kostar samma i japan 295......


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        okunnig i detta fallet. men anade att det var nått sånt såklart.

                        tack för infon

                        Kommentar

                        • Carina_
                          • August 2010
                          • 207

                          #13
                          Aha då lärde jag mig med något nytt jag med =)

                          Jaha &%/%&/%€&/&%/(&%/ puckad är vad jag är!
                          Sambon kom hem och sa Älskling du har glömt o flytta på karet o tavlan så nu får du tömma karet igen.

                          Satan vad klantig man kan vara =(

                          Ja ja bara göra om o göra rätt.

                          Ha det så bra så länge så går jag på en promenad nu så att jag får lite luft =)

                          Kommentar

                          • anders6612
                            • December 2011
                            • 12

                            #14
                            Jag fick skölja om sanden nu när jag installerade akvariumet,
                            det krävs mycket sköljande innan det blir rent.

                            Kommentar

                            • Carina_
                              • August 2010
                              • 207

                              #15
                              Mmmm det var inte helt lätt att få rent fasten några tappra försök!
                              Och nu har jag kört fast med min pump typiskt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...